فضا را باز می کنیم و این به معنی ولنگاری و هرزگی و فساد نیست/جنتی سیاستهای فرهنگی دولت را تشریح کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باز کردن فضای فرهنگی و هنری به معنای ولنگاری و هرزگی و فساد و آلوده کردن نسل جوانی که باید استعدادش در مسیر صحیح قرار گیرد نیست. به گزارش اعتدال پرس به نقل از  خبرآنلاین، علی جنتی دوشنبه شب در بازدید از آثار هنری هنرمندان شهرستان سبزوار در تالار […]

image_pdfimage_print

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باز کردن فضای فرهنگی و هنری به معنای ولنگاری و هرزگی و فساد و آلوده کردن نسل جوانی که باید استعدادش در مسیر صحیح قرار گیرد نیست.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از  خبرآنلاین، علی جنتی دوشنبه شب در بازدید از آثار هنری هنرمندان شهرستان سبزوار در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار به تشریح سیاست های فرهنگی هنری دولت تدبیر و امید پرداخت و گفت: فضای باز فرهنگی یکی از سیاست‌های در حال پیگیری است.

او گفت: فضای باز فرهنگی به معنای این است که همه کسانی که دارای فکر و اندیشه نظر هستند بتوانند سخن بگویند آزادانه بنویسند و آزادانه نظراتشان را به دیگران منتقل کنند.

جنتی با بیان اینکه وزارت فرهنگ نقش باغبانی فرهنگ را ایفا می کند و باغبان وظیفه پرورش گل‌ها و هرس علف‌های هرز را دارد گفت: معنی فضای باز ولنگاری و هرزگی و فساد و آلوده کردن نسل جوانی که بایستی استعدادش در مسیر صحیح قرار بگیرد نیست.

فضا را برای افراد دارای فکر و اندیشه باید باز کرد

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه بایستی فضا را برای افراد دارای فکر و اندیشه هستند و سخن حق می زنند باز کرد، گفت: به همان اندازه که انسان ها در شکل و ظاهر متفاوت هستند از نظر فکر و سلیقه هم متفاوت هستند البته موضوع مهم این است که همدیگر را قبول کنیم و فکر دیگران را بپذیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه مطبوعات تمامی افرادی که اهل قلم سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی هستند باید بتوانند سخن خود را بنگارند گفت: بر این باور نیز هستیم که مخالفان این افراد نیز می توانند سخنانشان را بگویند و بنویسند.

او با تاکید بر اینکه مبنای دولت این است که سخن مخالفین را گوش کند و به آنچه حق است عمل کند گفت: گوشمان برای شنیدن حرف های حق شنواست و معتقدیم مردم بهترین داور برای قضاوت در این رابطه هستند.

عضو هیات دولت با اشاره به اینکه از ابتدای خدمتگزاری ام در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون تلاش کرده ام فضا را باز کنم گفت:صدور مجوز برای کتاب، نشریات و مطبوعاتی که برخی از آنان به دلیل خرده گیری های گذشته اجازه نشر داشتند و با ایجاد تغییراتی منتشر شدند از این قبیل است.

جنتی با بیان اینکه در حال حاضر 6 هزار و 100 نشریه در کشور داریم که مجوز دارند و در تهران و در مراکز استان ها منتشر می شوند گفت: هر یک از این نشریات دارای افکار و سلیقه های مختلف است.

اقتصاد فرهنگ و هنر از سیاست های دولت است

وزیر فرهنگ در ادامه اقتصاد فرهنگ و هنر را یکی دیگر از سیاست دولت در حوزه فرهنگ و هنر برشمرد و گفت: باید ساز و کارهایی فراهم کنیم که هنرمندان روی پای خود بایستند و نیازمند کمک های دائمی دولتی نباشند.

جنتی با بیان اینکه منزلت و جایگاه هنرمندان نخستین اولویت ما است گفت: هنرمندان در جامعه از جایگاه والایی برخوردار هستند و مورد احترام همگان قرار می گیرند.

او با بیان اینکه مقام معظم رهبری هنر را رسانه ترین رسانه برای ابلاغ پیام دانستند گفت: هنر نیاز به ترجمه ندارد و خود با زبان خودش با همه ملت ها سخن می گوید و هیچ رسانه ای نمی تواند گویا تر از هنر نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی پیام را به مخاطب عرضه کند.

نماینده عالی وزارت فرهنگ با بیان اینکه ذوق هنرمندان نعمت خدادای است که پرورش یافته است گفت: تلاش ما به ظهور رساندن همه حوزه های هنری شامل خوشنویسی، نگارگری، تجسمی، نمایشی، موسیقی، ادبیات و شعر است که اگر در کمک به این حوزها توفیقی یابیم خدمت بزرگی به جامعه هنری کرده ایم.

او با تاکید بر اقتصاد فرهنگ و هنر گفت: بسیاری از آثار فاخر هنرمندان در حراج های بین المللی با قیمت های خوبی مورد استقبال قرار گرفته اند و توانسته اند از نظر مادی هم درآمد خوبی کسب کنند.

جنتی گفت: یکماه قبل 90 تابلو نگارگری هنر معاصر ما در یک هتل تهران به حراج گذاشته شد که در یک شب همه تابلو ها به ارزش 13 میلیارد و 250 میلیون تومان فروخته شد.

صندوق حمایت از نویسندگان و روزنامه نگاران در آینده

او با تاکید بر اینکه کنسرت های موسیقی با اجرا در بزرگترین تالارهای اروپا موسیقی نه تنها می توانند فرهنگ ایرانی را به مردمان آن خطه منتقل کنند بلکه می توانند از لحاظ مادی هم ارزش خود را کسب کنند.

جنتی با اشاره به اینکه برای حوزه فرهنگ و هنر زیبنده نیست که هنرمندی با 40 سال تجربه و کسوت هنری نیازمند مبلغی برای درمان است گفت: یکی از برنامه ها و سیاست های بنده برای تصدی وزارتخانه که در مجلس برای رای اعتماد ارائه دادم صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران بود.

وزیر فرهنگ از رفع مشکلات این صندوق با بکارگیری جمعی از اقتصاد دانان و بانک داران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که درآینده شاهد رونق این صندوق و حمایت از هنرمندان باشیم.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش واگذاری همه تصدی های دولتی حوزه فرهنگ و هنر را به بخش خصوصی یکی دیگر از سیاست های دولت یازدهم عنوان کرد.

واگذاری امور فرهنگ و هنر به بخش خصوصی

وزیر فرهنگ گفت: آماده ایم بجز کارهای حاکمیتی فرهنگ تمام امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

او با اشاره به اینکه دولت در حوزه فرهنگ مانند بخش های اقتصادی و بازرگانی هم حاضر است امور را به بخش خصوصی واگذار کند گفت: بنا داریم که با واگذاری برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف بار اجرائی این امور را سبک کنیم و فقط دنبال تصدی حقوق حاکمیتی در این حوزه باشیم.

عضو هیات دولت همچنین بر عدالت فرهنگی در سراسر کشور خبر داد و گفت: همه دست اندرکاران فرهنگ و هنر باید از امکانات برابر استفاده کنند یا دست رسی برابر به امکانات برای آنان فرهم شود.

او بابیان اینکه درست نیست در یک شهرستانی پنج سالن سینما وجود داشته باشد اما در شهر مجاورش حتی یک سالن سینما هم موجود نباشد گفت: تلاش می کنیم که هنرمندان شهرستانی بتوانند از امکانات مراکز استان ها و پایتخت استفاده کنند.

وزیر فرهنگ با اشاره به اینکه به دنبال عرضه هنرهای هنرمندان شهرستانی در پایتخت و خارج از کشور هستیم گفت: آثار هنرمندان در هر نقطه از دنیا بسیار مورد توجه قرار می گیرد و این جزء دیپلماسی فرهنگی است.

او با بیان اینکه دیپلماسی فرهنگی می تواند در سایر حوزه های حکومت ها تاثیر گذار باشد گفت : نهاد های مردمی در روابط فرهنگی نقش بسزایی ایفا می کنند و این روابط می تواند در روابط اقتصادی حکومت ها نیز تاثیر گذار باشد.

رفع مشکل بیمه هنرمندان در آینده نزدیک

وزیر فرهنگ همچنین از رفع مشکل بیمه هنرمندان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: متاسفانه صندوق حمایت از هنرمندان دچار مشکلات فراوانی از جمله بدهی های بسیار کلان به سازمان تامین اجتماعی بود که این سازمان چند بار برای قطع خدمات بیمه ای اقدام کرد اما با پیگیری هایی که انجام شد از قطع خدمات جلوگیری شد و فقط از پذیرش بیمه هنرمندان جدید ممانعت شد که این موضوع مقطعی است و ان شاء الله به زودی مرتفع می شود و هنرمندان دارای شرایط می توانند از این مزایا بهرمند شوند.

جنتی در پایان از اقدامات شایسته مسئولین سبزوار جهت برگزاری کنگره بین الملی نهضت سربداران در هفتصدمین سالگرد این نهضت تقدیر کرد و بر کیفی سازی این آئین تاکید کرد.

او بر جمع آوری مقالات و سخنرانی های علمی صاحب نظران و اندیشمندان درباره نهضت سربداران و جمع آوری در کتابی را کار ماندگار گنجینه ذی قیمت برای طالبان علم و اندیشه آیندگان سرزمین فرهنگ پرور ایران اسلامی دانست و از همه مسئولان شهرستان، استان و منطقه خواست در برگزاری این آئین در سال آینده نهایت اهتمام را بکار گیرند.

انتهای خبر