تذکر فرماندار تبریز به مسئولان برگزاری همایش دوم خرداد اصلاح طلبان/ در فرمانداری کمترین تغییرات را اعمال کرده ایم

ما برنامه ی جلسه را از تهیه کنندگان و گردانندگان مراسم گرفته بودیم و انتظار داشتیم که به آن برنامه ای که به ما داده بودند پایبند باشند اما این طور نبود و یک نفر خارج از برنامه سخنرانی کرد که در پلان برنامه سخنرانی او قید نشده بود….   دکتر شهرتی فر فرماندار تبریز اخیرا […]

image_pdfimage_print

ما برنامه ی جلسه را از تهیه کنندگان و گردانندگان مراسم گرفته بودیم و انتظار داشتیم که به آن برنامه ای که به ما داده بودند پایبند باشند اما این طور نبود و یک نفر خارج از برنامه سخنرانی کرد که در پلان برنامه سخنرانی او قید نشده بود…. 

 دکتر شهرتی فر فرماندار تبریز اخیرا مصاحبه ای با یکی از رسانه های استان داشت که حاوی نکات مهمی بود که در زیر عینا به بخشی از آنها اشاره می شود:

 

در فرمانداری کمترین تغییرات را اعمال کرده ایم

لطفا در مورد آخرین وضعیت تغییرات در فرمانداری بگویید:

ما در فرمانداری کمترین تغییرات را اعمال کرده ایم. وقتی من به فرمانداری آمدم آقای چمنی به عنوان مدیر کل امور سیاسی امنیتی به استانداری رفت.

در فرمانداری دو معاونت دارد که من معاون هیچ یک را عوض نکرده ام. در مورد بخشدار ها نیز همان طور که می دانید بخشدار خسرو شهر در سمت خود باقی است و بخشدار مرکزی آقای دهقان که از طریق آموزش و پرورش مامور بود و پس از اتمام ماموریت بنابر ابلاغ وزارت آموزش و پرورش سمت خود را تحویل داد و ما به جای ایشان یکی از همکاران استانداری، آقای دکتر محمدزاده را به عنوان بخشدار مرکزی تعیین کردیم. در واقع در سطح مدیران فرمانداری فقط یک نفر تعدیل شده است. هرچند با تغییر دولت من عهده دار فرمانداری شده ام اما درست نیست که ما صرفا به دلیل تغییر دولت دست به جابجایی بزنیم بلکه باید به عملکردها توجه کنیم و اگر در فعالیت افراد مشکل و نقص خاصی بروز نکرد، آن ها به کار خود ادامه خواهند داد. تا به حال نیز مشکلی پیش نیامده و نیروهای فرمانداری مشغول کار خود هستند.

در مورد مساله ی زرگرها چه تدبیر کرده اید؟xبازار طلا

اعتراض زرگرهای تبریز و دیگر شهرها به خاطر مالیات ارزش افزوده بود که امسال باید ۸درصد پرداخت می کردند. حرف زرگرها این است که طلا مانند ارز خارجی دست به دست می شود و کالای مصرفی تلقی نمی شود. یعنی وقتی کسی طلا می خرد و سپس آن را می فروشد علاوه بر وزن اصلی طلا باید دستمزد و سود را نیز در نظر بگیریم. زرگرها می گویند به لحاظ قانونی مالیات باید فقط بر سود و دستمزد دریافت شود نه قیمت اصلی طلا لکن طبق قانون در هرمعامله ای ۸درصد مالیات ارزش افزوده از آن دریافت می شود که ان را باید از مشتری گرفت ولی زرگرها می گویند ما این مقدار را نمی توانیم از مشتری بگیریم. اما این قانون است که در دوره پنج ساله به صورت آزمایشی اجرا می شد. حرف ما این است که زرگرها باید مشکل خود را با نمایندگان مجلس طرح کنند چون پنج سال آزمایشی در حال اتمام است و هنگام بازنگری می توانند به مشکل شما نیز رسیدگی کنند. اما فعلا این قانون پابرجاست و اداره امور مالیاتی نمی تواند اقدامی غیر از قانون انجام بدهد.

زرگرها از این ترس دارند که مبلغی که خرید و فروششان، عاید آن ها می شود، روشن شود…

یکی از اشکال های بزرگ کار زرگران این است که سیستم کارشان شفاف نیست.
زرگرها مدتی مغازه هایشان را بستند اما این امکان وجود نداشت که مسئولین مصوبه ی مجلس را نادیده بگیرند، لذا سرانجام متقاعد شده و دوباره مغازه ها را گشودند.

شما هم یک بار گفته بودید که ما به نانوایی بیشتر از شما نیاز داریم…

هنگامی که ان ها مغازه هایشان را بسته و اعتصاب کردند، من اتحادیه و معتمدانشان را دعوت و با آن ها صحبت کردم و گفتم مواظب باشید مرتکب اشتباه نشوید چون مغازه های بسته شده نانوایی نیستند که من مجبور باشم بروم و از شهرهای دیگر نان مردم شهر را تهیه کنم. مطمئن باشید که اگر شما مغازه هایتان را ببندید من برای تامین طلای مردم شهر به سراغ طلافروشی های تهران نخواهم رفت چون مساله چندان ضرورتی ندارد. آن ها از دست من ناراحت شدند که من به مشکلشان توجه نمی کنم اما من نمی توانستم کاری بکنم و به آن ها توضیح دادم که این قانون تصویب شده است و محل اصلاح آن مجلس است و کاری از دست فرمانداری و استانداری و … برنمی آید. گاه اخباری هم به گوشم می رسید که آن ها از صنوف دیگر نیز می خواستند که آن ها هم ایشان را همراهی کرده و مغازه هایشان را ببندند که خوشبختانه مردم با آن ها همراهی نکرد و نهایتا خودشان به این نتیجه رسیدند که باید مغازه هایشان را باز کنند.

لطفا درمورد تجمع مردم به دلیل بحران دریاچه ی ارومیه توضیح بدهید: آیا کسی هم بازداشت شده بود؟

ظاهرا ۶نفر بازداشت شده بود که آزادشان کردند. البته بازداشت شدگان کسانی بودند که فکر می کردند با تجمع می توانند به احیای دریاچه ارومیه کمک کنند. دولت و مسئولین جهت احیای دریاچه ارومیه اهتمام زیادی دارند و به صورت خیلی جدی به قضیه ورود کرده اند، دیگر نیازی به این نیست که عده ای در خیابان جمع شوند و شعار بدهند.

هرکسی در مورد احیای دریاچه ارومیه، فکر و پیشنهادی دارد ما آمادگی کامل داریم که این نکته نظرات را جمع آوری و به دقت بررسی کنیم. چرا که احیای دریاچه ارومیه نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور و دنیا به عنوان یک مساله حیاتی مطرح است و یک اتفاق بد زیست محیطی رخ می دهد.

رویکرد فرمانداری در خصوص نقدپذیری و فعالیت گروه های مختلف سیاسی و حزبی در شهرستان تبریز چیست؟

رویکرد فرمانداری جدا از رویکرد دولت نیست. فرمانداری نماینده دولت در حوزه ی جغرافیایی شهرستان است. در واقع شکل کوچک سیاست های دولت جمهوری اسلامی در حد شهرستان، فرمانداری می باشد. نقدپذیری فرمانداری نیز عین نقدپذیری دولت است و انتظار می رود نقدهای سازنده صورت گیرد اما از بداخلاقی، تخریب و حرف های ناجوانمردانه پرهیز شود.

موضع شما در رابطه با اقدامات ساختارشکنانه ای که در گردهمایی اصلاحطلبان انجام گرفت، چه بود؟67img19

بنا بر درخواست انجمن اسلامی معلمان مجوز برگزاری آن مراسم صادر شده بود و من نیز در آن همایش حضور داشتم. از پیش آقای عارف را به عنوان سخنران جلسه تعیین کرده بودند البته قرار بود دبیر نماینده ی انجمن اسلامی معلمان در تبریز جهت خوش آمدگویی و آقای شکور اکبرنژاد نیز صحبت کنند. آقای عارف علاوه بر اینکه اکنون یکی از مسئولین کشور هستند در گذشته نیز معاون اول رئیس جمهور و یک شخصیت مقبول هستند که وقتی وارد استان ما شدند اول به بیت امام جمعه ی محترم و سپس ناهار را به استانداری رفتند. یعنی ایشان مقامی هستند که باید مسئولین محلی ایشان را همراهی کنند. همراهی ما با چنین شخصیت هایی به عنوان میهمان، صرف نظر از دیدگاه های سیاسی که داریم، یک وظیفه ی اخلاقی به شمار می رود.

ما برنامه ی جلسه را از تهیه کنندگان و گردانندگان مراسم گرفته بودیم و انتظار داشتیم که به آن برنامه ای که به ما داده بودند پایبند باشند اما این طور نبود و یک نفر خارج از برنامه سخنرانی کرد که در پلان برنامه سخنرانی او قید نشده بود. من مسئول انجمن اسلامی را خواسته و از وی توضیح کتبی گرفته و تذکر دادیم و به نوعی اعتراض خود را اعلام کردیم. سپس مقام قضایی نیز بررسی های لازم را در مورد آن سخران انجام دادند و از ما استعلام کردند و به مساله رسیدگی شد. انجام اقدامی بیش از این حداقل توسط فرمانداری میسر نبود.

اگر هر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تبریز بیاید، شما همراهی اش می کنید؟

چنانچه هر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به اینجا بیاید، برنامه داشته باشد، ناهار را در استانداری بخورد و قبل از آن به بیت امام جمعه برود، طبیعی است که من او را همراهی می کنم.

البته ناگفته نماند که من با علم بر برنامه های آن مراسم آنجا حضور یافتم. چنین تصور نشود که من از برنامه بی اطلاع بودم. من برنامه را دیده بودم و برای استماع سخنرانی آنجا رفته بودم. انصافا اگر شما حاشیه هایی را که بعدا به وجود آمد، حذف می کردید، به نظرم خیلی خوب بود که جوانان علاقه مند سخنرانی آقای عارف را بشنوند. صحبت های ایشان خیلی مفید بود و من شخصا علاقه مند بودم که پای صحبت آقای عارف بنشینم.

گفتگو از: آناج

انتهای خبر