دستور رئیس‌جمهور برای آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه/ تصویب ۱۰ طرح جدید برای نجات نگین درحال مرگ آذربایجان

دکتر روحانی ضمن ابلاغ دستور آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه، اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی را به منظور تسریع در کاهش هرگونه پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.  به گزارش اعتدال پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس شورای عالی محیط زیست […]

image_pdfimage_print

دکتر روحانی ضمن ابلاغ دستور آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه، اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف کرد تا همزمان مطالعات تکمیلی را به منظور تسریع در کاهش هرگونه پیامدهای منفی احتمالی، در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

 به گزارش اعتدال پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس شورای عالی محیط زیست روز یکشنبه در جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه، با تشکر از گزارش مطالعات کارشناسی ارائه شده، اظهار کرد: دریاچه ارومیه نباید در وضعیت کنونی رها شود و دولت آماده است تا هر مقدار که ضرورت داشته باشد، هزینه‌های احیای این دریاچه را تأمین کند.

رییس جمهوری گفت: از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک معیار برای احیای همزمان سایر تالاب‌ها در کشور است که با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب‌ها مد نظر دولت است.

روحانی با اشاره به دیدگاه‌های مختلف در خصوص انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه، گفت: در انجام یک طرح ملی باید همه جوانب و ظرفیت‌های علمی کشور را در نظر گرفت و مطالعات تطبیقی در خصوص یک طرح در کشوری دیگر، نباید موجب تغییر ملاحظات ملی و غفلت از ظرفیت‌ها و الزامات بومی شود.

رییس جمهوری مطالعه همزمان در مورد برخی طرح‌ها نظیر کشت گیاهان سازگار با نمک، تأثیر سطح دریاچه ارومیه در جلوگیری از تبخیر آب، چگونگی استحصال نمک و نیز متنوع نمودن منابع تأمین آب را یادآور شد و بر آغاز اجرای بخش‌های قطعی از طرح مطالعاتی کارگروه نجات دریاچه ارومیه که مورد اجماع کارشناسان است، تأکید کرد.

رییس شورای عالی محیط زیست، اجرای هر طرحی در زمینه انتقال آب‌های روان و بهینه کردن مصرف آب در حوزه کشاورزی را منوط به شناسایی آثار اجتماعی و اقتصادی آنها دانست و از وزارت کشور و استانداران استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه خواست تا در مدتی کوتاه گزارشی مکتوب از الزامات اجرای طرح های ارایه شده از سوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه را ارایه کنند.

روحانی با بیان اینکه دولت وظیفه خود می‌داند که با حفاظت از محیط زیست شرایط را برای زندگی مطلوب و سلامت مردم مهیا کند، خاطر نشان کرد: دریاچه ارومیه دارای شرایط ویژه‌ای است که ادامه روند خشک شدن آن می‌تواند آثار زیانباری برای مردم منطقه و کشور به دنبال داشته باشد.

رییس شورای عالی محیط زیست تأکید کرد: باید بدن تعصب روی طرحی خاص همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه را مطالعه کرد و پیامدها و آثار اجرای طرح‌ها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را مورد بررسی دقیق قرار داد.

رییس جمهوری با تأکید بر ضرورت استفاده و بهره‌برداری صحیح از منابع آب‌های شیرین، خواستار برنامه‌ریزی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه از منابع آب و ایجاد کشاورزی مدرن در سطح منطقه و کشور شد.

پیش از سخنان رییس جمهوری عیسی کلانتری رییس کارگروه نجات دریاچه ارومیه با اشاره به عملکرد این کارگروه در ۶ ماه گذشته، از اجماع و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی در خصوص احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: کارگروه نجات دریاچه ارومیه با همکاری بیش از ۵۰۰ متخصص داخلی و خارجی از دانشگاه های مختلف همه راهکارهای موجود در این زمینه را مورد مطالعه قرار داده و آماده است تا با دستور رییس‌ جمهوری، از هفته آینده، عملیات نجات دریاچه ارومیه را کلید بزند.

وی با تشریح ویژگی‌های منطقه حوزه دریاچه ارومیه، ضرورت تغییر در الگوی مصرف بویژه در حوزه کشاورزی را یادآور شد و طرح‌های موجود برای جلوگیری از هدر رفتن ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب و انتقال آب از رودخانه‌های همجوار به دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

همچنین در این جلسه معاون اول رئیس‌ جمهوری و وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و نیز رییس سازمان محیط زیست و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور دیدگاه‌های خود را در خصوص طرح‌های ارایه شده از سوی کارگروه نجات دریاچه ارومیه، مطرح کردند.

در این جلسه همچنین مقرر شد تا علاوه روان‌سازی آب روان منطقه به پیکره اصلی دریاچه ارومیه، کانون‌های تولید ریزگرد شناسایی و از طریق مالچ پاشی، شن و ماسه و آب، حرکت ریزگردها تثبیت شود.

مطالعه و اجرای طرح‌های حفاظت از اکولوژی نظیر کاشت گیاهان سازگار با محیط، تسریع در انتقال آب رودخانه ارس، آسیب‌شناسی اثرات ناشی از خشک شدن دریاچه در حوزه اقتصادی و اجتماعی و راهکارهای مواجهه با آن، امکان‌سنجی استفاده از فناوری های نوین، ایجاد واحدهای صنعتی به منظور اشتغال جایگزین با کشاورزی و عملیات آبخیزداری از دیگر مصوبات این جلسه بود.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد:  تصویب ۱۰ طرح جدید برای نجات دریاچه ارومیه

در دومین نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه که امروز – یکشنبه – با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری برگزار شد ، ۱۰ طرح جدید برای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسید و با ۱۴ طرح مصوب قبلی، اکنون تعداد مصوبات آن به ۲۴ طرح رسیده است.

 داود رضا عرب سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه عصر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این جلسه ابتدا گزارش فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه و کارگروه های تخصصی ارایه و نظرات کارشناسی بر روی آنها اعمال شد.

وی گفت: رییس جمهوری در این نشست بر مسایل اجتماعی و تاثیر دریاچه بر معیشت مردم تاکید بسیار کرد و خواهان مطالعه جدی در این زمینه شد.

وی افزود: بر اساس محاسبات صورت گرفته بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان برای نجات دریاچه ارومیه تعیین شده است.

عرب گفت: قسمت عمده ورودی آب از جنوب دریاچه است که از ۴ رودخانه زرینه رود ، سیمینه رود ، گدار چای و مهاباد تامین می شود که بیشترین آورد دریاچه را دارند، در زرینه رود به لحاظ شیب منفی که در مصب دریاچه وجود دارد آبی که وارد می شود به قسمت اصلی دریاچه نمی رسد و بیشتر تبخیر می شود.

وی با بیان اینکه دو روش که مکمل همدیگر هستند برای حل این مشکل مصوب شد افزود: مقرر شد توسط یک کانال ۴ کیلومتری زرینه رود به سیمینه رود متصل شود تا سیلاب ها جمع آوری شود و در دبی پایین از یک کانال بتونی استفاده شود تا بخشی از آب در شرایط معمول منتقل شود که بتواند این آب به پیکر اصلی رودخانه وارد شود.

عرب ادامه داد: سد شهید مدنی به بهره داری رسیده ولی مقرر شد تا اطلاع ثانوی این سد باید در اختیار دریاچه باشد و برای کشاورزی استفاده نشود بلکه آب سد به منظور احیای دریاچه رها سازی شود. بخشی از این آب در نزدیک دریاچه در شوره زارها رها می شود که قرار است کانالی برای جمع آوری این آبها احداث شود تا آبها جمع آوری و به بدنه اصلی دریاچه وارد شود که این یکی از مصوبات این نشست است.

عرب اظهار کرد: دومین مصوبه این نشست شناسایی کانون های تولید ریزگرد و تثبیت آنها است، اکنون ۶ کانون فعال تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد که باید هر چه زودتر تثبیت شوند چون ممکن است در ماه های آینده تولید گرد و غبار و نمک کنند از این رو قرار شد با استفاده از روش های مختلف بیولوژیکی که به محیط زیست آسیب وارد نکنند تثبیت شوند، البته قرار است در آینده به وسیله کاشت گیاهان کار تثبیت انجام شود.

وی ادامه داد: سومین مصوبه مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیکی پارک ملی دریاچه با اولویت قسمت جنوبی است، این بخش رسوب گذاری کرده و قرار شد سازمان حفاظت محیط زیست مطالعه ای انجام دهد که بر اساس آن یک زیستگاه جدید گیاهی و جانوری ایجاد شود تا این تهدید به فرصت تبدیل شود.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: قرار شد مطالعه ای درباره اثرات بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه تا زمان احیای آن انجام شود و همچنین اجرای برنامه پیشگیری کاهش ریسک اثرات محتمل هم انجام خواهد شد که از دیگر مصوبات این نشست است.

عرب افزود: مقرر شد یک برنامه اشتغال معیشت جایگزین در منطقه تهیه شود تا از بخش کشاورزی به بخش صنایعی که مشکلات زیست محیطی ندارند تبدیل شود که قرار است وزارت صنعت معدن و تجارت و استانداری ها این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: انجام مطالعات در مورد امکان سنجی استفاده از فناوری های نوین برای بخش پایش و کاهش تبخیر از دیگر مصوبات این نشست است که بیشتر جنبه مطالعاتی دارد.

عرب گفت: همچنین ایجاد یک مرکز آینده پژوهی در دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر مصوبات این نشست است.

وی افزود: بحث دیگر انجام علمیات آبخیزداری به منظور افزایش حجم آب ورودی به دریاچه بود که بر این اساس قرار شد در محل هایی که انجام عملیات آبخیزداری موجب افزایش ورودی آب به دریاچه می شود انجام گیرد که این هم از دیگر مصوبات این نشست است.

عرب گفت: مصوبه دیگر ایجاد هماهنگی با قوه قضاییه برای تسریع اجرای قانون تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز به ویژه چاه هایی که تاثیر زیادی بر آب های سطحی در منطقه دارند، است.

سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: مصوبه دیگر این است که مقرر شد تا مقدار آب جابجا شده در اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه بر اساس پروتکل بین کشورهای منطقه و فقط برای نجات دریاچه انجام شود. این طرح در حال اجرا است اما قرار است تسریع شود و مقرر شد تا سال ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد.

وی گفت: این مصوبات به زودی به دستگاه ها ابلاغ می شود و تلاش می شود با تامین اعتبارات مالی عملیات اجرایی نجات دریاچه ارومیه تا اوایل هفته آینده آغاز شود.

انتهای خبر