سعید حجاریان: محال است دیگر احمدی نژاد برگردد/ اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی دارد

احمدی نژاد ابدا بر نمی‌گردد و محال است. او دیگر بر نمی‌گردد. دیگر تیم هم ندارد که بخواهد برگردد. حزب و تیم ندارد، بدنه‌ای که با او بودند جدا شدند.  به گزارش اعتدال پرس، سعید حجاریان در گفت‌وگو با روزنامه آرمان گفت: حمایت اصلاح طلبان از روحانی شبیه حمایت کارگزاران از خاتمی است. وی با […]

image_pdfimage_print

احمدی نژاد ابدا بر نمی‌گردد و محال است. او دیگر بر نمی‌گردد. دیگر تیم هم ندارد که بخواهد برگردد. حزب و تیم ندارد، بدنه‌ای که با او بودند جدا شدند.

 به گزارش اعتدال پرس، سعید حجاریان در گفت‌وگو با روزنامه آرمان گفت: حمایت اصلاح طلبان از روحانی شبیه حمایت کارگزاران از خاتمی است.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی نیاز به بازسازی دارد گفت: روحانی خودش باید بخواهد که از او دفاع شود؛ او به عنوان اصلاح‌طلب به میدان نیامد.

حجاریان  در این مصاحبه افزود: رابطه اصلاح‌طلبان با روحانی (اتحاد،انتقاد) است.

وی با بیان اینکه حرف زدن تندروها به نفع ماست تصریح کرد:‌خیلی خیلی برای آمدن اصلاح طلبان مقاومت می‌شود.

حجاریان با بیان اینکه از حسن روحانی مخفیانه انتقاد می‌کنیم گفت: روحانی ادعای کاندیدای مستقل می‌کند چون می‌خواهد خودش را از احزاب بری کند.

حجاریان همچنین در این گفت‌وگو با بیان اینکه مجلس بدون اصولگرایان بهتر می‌شود گفت: اصلاح‌طلبی، مشروطه خواهی نوظهور است.

وی  تصریح کرد: ما تلاش داریم که کمک کنیم تا دولت روحانی زمین نخورد. زمین خوردن دولت روحانی برای ما بد می‌شود کما اینکه ممکن است افرادی بر سر کار بیایند که کاملا برضد ما عمل کنند، بدیل هست اما نمی‌گذارند جز روحانی بیاید، برخی نمی‌گذارند که بدیلی در کار بیاید، لذا بدیل موجود ما آقای روحانی است، بهترین گزینه ما آقای روحانی است و باید از او دفاع کنیم، منتها دفاعی نرم. من اگر دفاع کنم، چون آنها به ما «فتنه» می‌گویند، خواهند گفت که چه خبر شده که فتنه گرها دارند از او دفاع می‌کنند، روحانی چه کار کرده و چه خدمتی به آنها کرده که فتنه گرها از او دفاع می‌کنند.

حجاریان در این گفت‌وگو افزود: ‌آقای روحانی هنوز عضو جامعه روحانیت مبارزاست و استعفا نداده است اما دیگر به آنجا نمی‌رود. او، آیت‌ا… هاشمی، علی اکبر ناطق نوری و… هنوز در جلسات این تشکل حضور پیدا نمی‌کنند. باید اینها بنشینند و با هم صحبت کنند که چه کاری می‌خواهند انجام دهند.

برخی از محورهای این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*اصلاح‌طلبان تا آنجایی که توانستند برای آقای روحانی مایه گذاشتند؛ دوستانی مانند آقایان جلایی پور، کرباسچی و مرعشی و خود من چه اندازه در تایید ایشان صحبت کردیم.

*آقای زیباکلام هم که مقالات زیادی در حمایت از رئیس‌جمهور و دولت داشته است. دوستان دیگر هم هستند.

*اما یک بحث در اینجا وجود دارد. آیا آقای روحانی خودش باید بخواهد که از او دفاع شود یا نه. او به عنوان اصلاح‌طلب که به میدان نیامد البته شاید هم مقداری تحفظ داشته باشد که ما از او دفاع کنیم. افرادی مانند من بخواهند دفاع کنند، می‌گویند اینها سهم می‌خواهند و سهم‌خواهی می‌کنند.

*آقای روحانی خودش هم باید کمک کند و ستادش را قوی کند. روابط عمومی او ضعیف است، صدایش هم ضعیف است، روزنامه خوبی برای خودش ندارد یا کم دارد. می‌خواهم بگویم که خودش هم یک مقدار تحفظ دارد. تا جایی که خبر دارم آقایان خاتمی و هاشمی و دیگران از او حمایت و دفاع می‌کنند و هر جا که می‌نشینند، از روحانی حمایت و دفاع می‌کنند.

*درپاسخ به این سوال که «در سال ۷۶ کاندیدای مورد حمایت شما آقای خاتمی بود و در سال ۹۲ از آقای روحانی حمایت کردید. اما دفاع از این دو کاندیدای مورد حمایت، شبیه هم نیست، از آقای خاتمی دفاع و حمایت بیشتری داشتید» : آقای روحانی ادعا دارد که کاندیدای مستقل است. این در حالی است که در سال ۷۶ خاتمی نگفت من مستقل هستم بلکه کاندیدای جناح خط امام بود. بچه‌های دوم خرداد قبل آن (انتخابات و پیروزی) کار کرده بودند، مجمع روحانیون پشت خاتمی بود، سازمان مجاهدین در اطرافش بودند و احزاب دیگر هم دنبال او بودند. کارگزاران هم دنبالش بود.

*رابطه ما با روحانی رابطه « اتحاد، انتقاد» است یعنی اتحاد علنی و انتقاد مخفی داریم.

*(اگر در دفاع از روحانی) من یک کلمه  بگویم، می‌گویند چه خبر است و سعید حجاریان چه نسبتی با روحانی دارد.

*نمی شود گفت دولت دست اصلاح‌طلبان است. حرف روحانی این است که دست آدم‌های معتدل است یعنی نه این طرفی و نه آن طرفی. تیپ‌های این شکلی هستند دیگر. گفت برای کسی بمیر که برایت تب کند. البته من این حرف را قبول ندارم. رابطه ما با آقای روحانی خیلی بهتر از این حرفهاست.

*بحث درباره ریاست مجلس بعدی خیلی زود است. باید گذاشت ترکیب مجلس مشخص شود و آن موقع درباره رئیس مجلس بحث کرد. الان نمی‌شود گفت چه کسی رئیس باشد.  درباره کاندیداها هم از الان نمی‌شود صحبت کرد. باید بروند، ثبت نام کنند و ردصلاحیت شده‌ها مشخص شوند و دید چه کسانی باقی می‌مانند. لیست‌ها تهیه شود و آن موقع صحبت کرد.

*دولت، دولت نسبتا کارایی است. ستادش بعضا ناهماهنگ است اما صفش خوب است. برخی جاها البته ایرادهایی دارد.

*آقای روحانی بیم این را دارد که با افشای لیست مفسدان اقتصادی، برخی از آنها فرار کنند یا اقدام به امحای آثار جرم کنند. قوه قضاییه باید این لیست را بگیرد و رسیدگی کند. آقای روحانی باید یک نسخه از این لیست را به مجلس بدهد. بیشتر مفاسد را مجلسی‌ها فاش می‌کنند مثلا همین پرونده زمین خواران بابلسر که از سوی نماینده‌ها پیگیری شد. دولت نباید خود را خیلی درگیر کند و سر این مسائل وارد چالش شود. باید قوه قضاییه و مجلس را به میدان بیاورد تا آنها پیگیری و در صورت لزوم مفسدان اقتصادی را به مردم معرفی کنند.

*دولت با رئیس مجلس رابطه خوبی دارد و تعامل خوبی برقرار است. لاریجانی با دولت همراهی می‌کند.

*معلوم نیست که «راست» می‌خواهد چه کند یا اصولگرایان چه برنامه‌ای دارند. آیا می‌خواهند حزب بزنند ؟ چه حزبی دارند، نامش چیست. آنها چند حزب دارند؟ اگر علی لاریجانی حزب بزند این حزب چیست؟ در جامعه روحانیت اوضاع پس از آیت‌ا… مهدوی کنی چگونه خواهد بود یا جامعه مدرسین به کدام سمت خواهد رفت؟ اگر خودشان را جمع و جور کنند، احتمال می‌دهم آقای لاریجانی حتما پایه خوبی در میان آنها دارد و می‌تواند با آقای روحانی هماهنگ باشد. باید تا آن زمان صبر کرد تا تکلیف جامعتین مشخص شود.

*احمدی نژاد ابدا بر نمی‌گردد و محال است. او دیگر بر نمی‌گردد.  دیگر تیم هم ندارد که بخواهد برگردد. حزب و تیم ندارد، بدنه‌ای که با او بودند جدا شدند. حتی آقای مصباح‌یزدی هم به نظر من، دنبال او نیست.

*آقای خاتمی از اول نمی‌خواست بیاید. دوم خرداد هم نمی‌خواست بیاید بلکه بچه‌ها به زور او را آوردند؛ خاتمی دنبال کار فرهنگی بود و اصلا تیپ فرهنگی دارد. حرف‌هایش راست است. خودش نمی‌خواهد بیاید و طرف مقابل هم نمی‌خواهد او بیاید یعنی نه خودش می‌خواهد و نه آنها می‌خواهند که او بیاید. پس حضور آقای خاتمی در قدرت عملا منتفی است.

*اگر عکس آقای خاتمی بالای لیستی برای خبرگان یا مجلس باشد مطمئن باشید مردم رای خواهند داد. خوب هم رای خواهند داد.

*برای مجلس هشتم اشتباه کردند که از نام و عکس آقای خاتمی استفاده کردند.

*داعش خطرناک است. مالکی اعلام کرد تکریت را گرفته اما نمی‌دانم چقدر آن را گرفته است. داعش جدی است، کارهای مالکی جدی است، آینده عراق جدی است، آینده عبدالله عبدالله و افغانستان مهم است. الان تظاهرات در کابل شروع شده است. این طرف و آن طرف کشور شلوغ است و اگر اوضاع همینطور باشد ترکش‌هایش ما را هم می‌گیرد. حداقل یک مشت مهاجر افغانی و عراقی به ایران می‌آیند. مردم کشورمان چه باید بکنند، بیکاری زیاد می‌شود. در ماجرای حلبچه چقدر عراقی به ایران آمدند. فرض کنید داعش به خانقین بیاید، چقدر از مردم آنجا فرار می‌کنند و به ایران می‌آیند. کردستان که نمی‌تواند همه آنها را پناه دهد. از این طرف هم از افغانستان به خراسان سرازیر می‌شوند. دلواپسی من این موضوعات است و مساله، مساله ملی ماست.

 

انتهای خبر