روزهای تلخ برای سایتهای حامی دولت در آذربایجان شرقی/ اعلام خداحافظی یک سایت خبری حامی دولت تدبیر و امید در استان

مدیر مسول پایگاه اطلاع رسانی محسن رحیمیان با صدور نامه ای خطاب به مسولین استان و نیز مخاطبان و کاربران این سایت از خداحافظی این پایگاه از فعالیت رسانه ای خبر داد. به گزارش اعتدال پرس، متن نامه بدین شرح است: بدون شک شروع انقلاب صنعتی در کشورهای غربی همه چیز را دچار دگرگونی عمیق خود قرار […]

image_pdfimage_print

مدیر مسول پایگاه اطلاع رسانی محسن رحیمیان با صدور نامه ای خطاب به مسولین استان و نیز مخاطبان و کاربران این سایت از خداحافظی این پایگاه از فعالیت رسانه ای خبر داد.

به گزارش اعتدال پرس، متن نامه بدین شرح است:

بدون شک شروع انقلاب صنعتی در کشورهای غربی همه چیز را دچار دگرگونی عمیق خود قرار داد و توانست افق های جدیدی در شاخص های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوجود آورد که یکی از این زمینه تغییر عظیم در حوزه رسانه ها و فرآیند ارتباطات بوده است. قبل از انقلاب صنعتی شکل و محتوی ارتباطات انسانی به شکل محدود و ساده بوده است و انتشار خبر و رویدادها از نظر زمان بهینع نبوده است و بر این اساس بازتاب و بازخورد امورات انجام یافته به صورت محدود و بعضاً ناقص صورت می گرفته است اما با اتفاق انقلاب صنعتی شرایط به صورتی رشد و تکامل یافت که از این وضعیت آقای ملک لوهان بعنوان دهکده جهانی نام می برد.

گسترش این شرایط به همراه توسعه امور دموکراسی در این جوامع موجب نزدیکی دولتمردان به اقشار مختلف جامعه را فراهم ساخت و امروزه در این ممالک رسانه ها و سایت های اینترنتی فردی و گروهی مناسبترین کانال جهت اطلاع از وضعیت مدیریتی دولتمردان بر عامه جامعه محسوب میشود و از این طریق ضعف و قوت خود را بررسی و ارزیابی می نمایند. و بر انتقادهای آنها به دیده منٌت نگریسته و حتی رسانه ها را بعنوان دیدبانان اجرایی خود در سطح متفاوت جامعه مورد تقدیر و پاداش خود قرار می دهند. و صد البته راه درست نیز همین است.

متاسفانه در کشور ما این نوع روندهای سالم سازی جامعه را کسی بر نمی تابد و از این نقد و بررسی و پیشنهادها که به کسی یا سازمانی ارائه می شود، در مقابل آن موضع گرفته و با انجام توجیحات و فرافکنی خاص و با تندی با آن برخورد می نمایند و این نوع عکس العمل ها موجب ناامیدی، دلسردی، بی تفاوتی و پنهان کاری در روابط بین مردم و مسولین می شود و آحاد جامعه دچار عارضه گوشه نشینی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می شوند و آنچه تعریف نمی شود عمکردهای درست و نادرست است.

شایسته است شرایط اجتماعی و فرهنگی و رسانه ای خود را طوری تعریف کنیم که همگان احساس دلسوزی و تعهد نسبت به شرایط وقایع جامعه خود داشته باشند، فضای بررسی و انتقاد یک یک فضای آموزشی و فرصتی جهت پرورش و ارتقاء مدیران و مسولین عزیز اجرائی کشور است، بنابراین با تقدیر و افتخار از این فرصتها بهره مند شویم و این فضا را تهدید برای موقعیت های خویش منظور نکنیم.

آقای گور به عنوان یک دانشمند توسعه شناس در تقسیم بندی شاخص های نظام دموکراتیک و سالم می گوید: این شاخص ها هریک از سرعنصر اساسی می باشند:

  1. ۱٫  مشارکت مردم در تعیین قدرت سیاسی در کشور از طریق رقابتهای انتخاباتی
  2. ۲٫  تضمین بازبودن و شفافیت درگزینش و انتخاب مسئولین برای پست های اجرائی در کشور
  3. ۳٫  وجود نهادهای اجتماعی و مدنی موثر برای کنترل و نظارت بر اعمال قدرت اجرائی دولتمردان

گولدمن به عنوان روزنامه نگار استرالیایی معتقد است که رسانه های جمعی یکی از شاخص های توسعه هرکشور است، و میزان آگاهی، شعور و پیشرفت هر جامعه را مشخص می نماید.

تقابل آزاد در رسانه ها، تعصب خشک و بی دلیل و تک بعدی بودن را از افراد جامعه دور ساخته و آنها را ملایم و منعطف می نماید.

بشر از زمانی که پا در دوره بلوغ فکری خود گذاشته است، نیاز مستمر به اخبار، رویدادها و تفسیر ها را مثل تغذیه جسمی داشته و آن را یکی از ضرورتهای حسات انسانی خود محسوب ساخته است.(گولدمن ۲۰۰۷)

اسکات نیز بعنوان سردبیر روزنامه گاردین معتقد است رسانه ها به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی دارای دو نقش مهم و حیاطی هستند:

  1. ۱٫  نقش اطلاع رسانی
  2. ۲٫  نقش بیان عقاید و انعکاس کننده نظرهای عامه مردم

اسکات معتقد است که اگر رسانه ها بدرستی عمل نمایند می توانند حافظ منافع عموم در جامعه باشند.(اسکات ۱۹۹۸)

Untitled-1920823

بر این اساس ما نیز با نظر مساعد و تلاشهای صائب ایشان سایتی را در راستای انجام مطالعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی با بهره گیری از نظرهای سازنده و مقالات شاخص دوستان راه اندازی کرده و شروع به خدمت اطلاع رسانی کردیم و همواره سعی ما بر این بوده اس که درست فکر کنیم و منطق و انصاف و عقلانیت را معیار توجهاتمان قرار بدهیم و کسی را اغفال نکنیم و بعنوان یک آیینه واقعیت های اتفاقی جامعه را با دلسوزی و با صداقت به گوش مدیران و مسئولین ارشد جامعه اسلامی خودمان برسانیم.

اما تجربیات حاصل شده از این دوسال فعالیت بیانگر این واقعیت است که متاسفانه بنا به خیلی از دلایل نه تنها توجه به عنایتی به این زحمات نشده است بلکه شاهد بی مهری ها، ناملایمات و کج خلقی ها نیز بودیم که این امر جای بس تاسف است.

باز صلاح دانستیم سوی شما مخاطبان آوریم و ضمن بیان و شرح دل، قصدمان را مبنی بر جمع آوری این سایت را به اعلام نظر و عقاید شما مخاطبان صادق محول نماییم.

پرواضح است که اشرافیت و جامع نگری و دور اندیشی عزیزان چراخ راه بررسی و تصمیم گیری ما خواهد بود.

 با احترام و تواضع

مدیرمسول پایگاه اطلاع رسانی محسن رحیمیان

————————————————————————————-

 * اعتدال پرس : گفتنی است، پایگاه اطلاع رسانی اعتدال پرس نیز که در حمایت از گفتمان اعتدال گرایی دولت تدبیر و امید دکتر روحانی و ترویج دموکراسی رسانه ای آزاد و مستقل تلاش دارد، به علت درج مطالب انتقادی  و نظرات صریح مخاطبان در چند مورد با تهدید و برخورهای تند برخی مدیران اتوبوسی بازمانده از دولت قبل و برخی مراجع دیگر مواجه شده است که خوشبختانه با تذکرات صریح استانداری و تاکید مسدولان سیاسی استانداری مبنی بر مشی دولت یازدهم در حمایت از رسانه ها و عدم شکایت از خبرنگاران همراه  شده است که البته در جهت تامین امنیت روانی و فضای کاری مطلوب برای چنین رسانه هایی انتظارات ویژه و بیشتری بخصوص از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص می رود.

در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.

انتهای خبر