مهندس پوررجب در گفتگوی اختصاصی با اعتدال پرس: تبریز فقط برای ۳ ماه آب دارد/ شناسایی و اخطار قطع آب به ۴۶ هزار مشترک پرمصرف در تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به سه عامل کاهش نزولات جوی در سال آبی اخیر ، تشدید گرمای هوا و بالا بودن مصرف سرانه آب در تبریز، منابع ذخیره آب این شهر را نگران کننده خواند و گفت: در صورت ادامه این وضعیت، تبریز فقط برای ۳ ماه آب خواهد داشت. مهندس پوررجب در گفتگوی اختصاصی با […]

image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به سه عامل کاهش نزولات جوی در سال آبی اخیر ، تشدید گرمای هوا و بالا بودن مصرف سرانه آب در تبریز، منابع ذخیره آب این شهر را نگران کننده خواند و گفت: در صورت ادامه این وضعیت، تبریز فقط برای ۳ ماه آب خواهد داشت.

مهندس پوررجب در گفتگوی اختصاصی با اعتدال پرس، کاهش شدید نزولات آسمانی در سال گذشته را موجب پایین آمدن میزان ذخیره آب سدها بیان کرد و گفت: آب سد نهند به عنوان تامین کننده اصلی آب شرب شهر تبریز ۵۵درصد کاهش یافته است و در صورت ادامه مصرف فعلی در این شهر، حداکثر تا اول آبان ماه آب این سد تمام خواهد شد و تبریز با بحران قطع آب مواجه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۶۰درصد تامین آب تبریز بصورت فرا استانی و فقط ۴۰ درصد آن از منابع داخل استانی است، افزود: درصورت بروز مشکل در مسیر و محل منابع آب فرا استانی تبریز، این شهر در بحران بی آبی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گفت: در صورت کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب در تبریز و رساندن آن به استاندارد ۱۵۰ لیتر در شبانه روز، میزان ذخایر موجود تا آذرماه کفاف خواهد داد و از آذرماه نیز با شروع فصل بارش دوباره شاهد پرشدن سدها و رسیدن به نقطه اطمینان خواهیم بود.

رضا پوررجب در ادامه این گفتگو با بیان اینکه در دیگر شهرهای استان مشکل جدی وجود ندارد، افزود: البته در مراغه هم در وضعیت سربه سر قرار داریم و با توجه به کاهش ۶۰ درصدی ذخیره آب سد علویان تامین کننده اصلی آب مصرفی شهرستان مراغه ، در صورت عدم کنترل مصرف و ادامه گرمای شدید، وضعیت مراغه نیز بحرانی خواهد شد.20140529112510994

وی درباره اقدامات این شرکت برای خروج از بحران آب در تبریز گفت: در راستای کنترل و استاندارد کردن میزان مصرف آب در حوزه تبریز، در برخی اماکن از جمله در مدارس و بیمارستانها که عموما نیز در پرداخت هزینه آب مصرفی خود مشکل دارند، لوازم کاهنده مصرف آب نصب شده است که این لوازم معمولا تا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش مصرف به همراه دارند.

پوررجب، کنترل منظم و هفتگی مشترکین پرمصرف را از دیگر اقدامات اساسی این شرکت برای کنترل و کاهش مصرف آب در تبریز بیان کرد و افزود: ۴۶ هزار انشعاب پرمصرف اعم از خانگی و ادارات در شهر تبریز شناسایی شده است که به همه این مشترکین اخطار داده شده تا درصورتیکه ظرف ۴۸ ساعت نسبت به کاهش مصرف خود اقدام نکنند، انشعاب آنها به مدت ۲۴ ساعت قطع می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: میزان سرانه مصرف آب در شهر تبریز ۱۸۸ لیتر در شبانه روز است که استاندارد آن ۱۵۰ لیتر است.

وی گفت: تاکنون تعداد زیادی از این انشعابات پرمصرف را به علت عدم توجه به اخطارها موقتا قطع کرده ایم و تعداد زیادی نیز مصرف خود را کاهش داده اند.

پوررجب، با تشکر از همکاری برخی ارگانها از جمله شهرداری تبریز که اقدام به جایگزینی شیوه آبیاری فضای سبز شهری با استفاده از تانکر کرده اند، خواستار همکاری جدی تمام ارگانها و مردم در کاهش سرانه مصرف آب تبریز و استاندارد کردن میزان آن شد.

وی تعویض رایگان کنتورهای خراب و اطلاع رسانی در رسانه ها و توزیع بروشورهای تبلیغاتی گوناگون را از دیگر اقدامات این شرکت برای کاهش مصرف و خروج از بحران ذکر کرد و افزود: با توجه به تدابیر صورت گرفته، روند مصرف آب در تبریز نزولی شده است که البته تا یک ماه آینده نتیجه قطعی این اقدامات و میزان دقیق کاهش مصرف، روشن خواهد شد.

 

انتهای خبر