پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ با توافق بر تداوم تعهدات کنونی طرفین تا ۴ ماه دیگر/ جزئیات اختلافات و توافقات جدید فی مابین از زبان عراقچی

ظریف گفت : ما به همراه وزیران خارجه ۳+۳ تصمیم گرفته ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در برنامه مشترک اقدام است ادامه دهیم. به گزارش آناج به نقل از مهر ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ظریف در پایان […]

image_pdfimage_print

ظریف گفت : ما به همراه وزیران خارجه ۳+۳ تصمیم گرفته ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در برنامه مشترک اقدام است ادامه دهیم.

به گزارش آناج به نقل از مهر ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ظریف در پایان مذاکرات ۱۷ روزه هسته ای در وین در نشست خبری مشترک با کاترین اشتون در تشریح بیانیه مشترک خود و اشتون گفت : ما به همراه مدیران سیاسی کشورهای ٣+٣  به صورت فشرده برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با استفاده از شتاب سیاسی حاصل از تصویب  و اجرای روان برنامه اقدام مشترک ٢۴ نوامبر ٢٠١٣ توسط طرفین تلاش کردیم.

وی ادامه داد : ما از دولت اتریش و از سازمان ملل متحد برای حمایت فوق العاده شان در میزبانی این مذاکرات در وین سپاسگزاریم.

وزیر خارجه در قرائت بیانیه مشترک افزود : ما جلسات مختلفی در اشکال ختلف و در فضای سازنده برگزار کرده ایم تا به یک راه حل جامع دراز مدت مورد توافق مشترک که تضمین نماید برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد بود دست یابیم .

وی ادامه بیانیه را بدین شرح قرائت کرد: در چند هفته گذشته ما تلاش های خود را به صورت فزاینده تشدید کردیم از جمله از طریق حضور فعال وزیران و معاونان وزیران امور خارجه ۳+۳ که روز ۱۳ ژوییه ۲۰۱۴ به وین آمدند تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند. گرچه ما پیشرفت های ملموسی در برخی موضوعات داشته ایم و مشترکا برای تدیون یک متن برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده ایم ، لکن هنوز فاصله قابل توجهی پیرامون برخی موضوعات اساسی باقی مانده است که نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد.

بیانیه اشتون و ظریف می افزاید: از این رو ما به همراه وزیران خارجه ۳+۳ تصمیم گرفته ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در برنامه مشترک اقدام است ادامه دهیم . ایران و ۳+۳ مجددا تاکید می کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع ادامه خواهندداد. ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع مشترک در اولین فرصت ممکن جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفته های آینده برگزار خواهیم کرد.

 کاترین اشتون نیز در این کنفرانس این بیانیه را به زبان انگلیسی قرائت کرد.

کری: در میزان غنی‌سازی اختلاف داریم

وزیر خارجه آمریکا بامداد شنبه پس از اعلام رسمی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، با صدور بیانیه‌ای جزئیات توافق صورت‌گرفته را تشریح کرد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بامداد شنبه پس از اعلام رسمی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، طی بیانیه‌ای بار دیگر گفت طرفین در مذاکرات پیشرفت‌های ملموسی صورت گرفته، اما هنوز فاصله‌های واقعی‌ای نیز بین طرفین وجود دارد.

وی با بیان اینکه تهران از زمان اجرای توافق موقت ژنو به تعهدات خود پایبند بوده، در مورد روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، گفت: «روشن است که ما پیشرفت ملموسی در مذاکرات جامع خود داشته‌ایم، اما هنوز در برخی موارد فواصل واقعی وجود دارد. اکنون ما یک متن پیش‌نویس داریم که موضوعات اصلی را پوشش می‌دهد، اما هنوز تعدادی پرانتز و جای خالی در این متن وجود دارد.»

وزیر خارجه آمریکا که خود نیز هفته گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده بود، یکی از موارد اصلی اختلاف را بحث میزان غنی‌سازی ایران اعلام کرده و گفت: «هنوز فاصله‌های بسیار واقعی در موضوعاتی نظیر ظرفیت غنی‌سازی در تأسیسات غنی‌سازی نطنز وجود دارد. این مسئله یکی از بخش‌های بسیار مهم در هر توافق جامع بالقوه‌ای است. روی این بحث و همچنین موارد دیگر، هنوز باید کار بسیار بیشتری انجام دهیم.»

کری همچنین با بیان اینکه «دیپلماسی زمان می‌برد»، گفت برای آنکه مشخص شود که می‌توان به توافق رسید یا نه، نیاز به پافشاری و مداومت وجود دارد.

وی در مورد تعهدات طرفین برای ۴ ماه آینده منتهی به سوم آذر نیز نوشته است: «همه طرف‌ها متعهد شدند که در این تمدید کوتاه‌مدت به تعهدات خود بر اساس برنامه مشترک اقدام پایبند باشند. برای چهار ماه آینده، ما به توقف پیشرفت بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم. علاوه بر این، ایران متعهد شد که گام‌های مرتبط با هسته‌ای بیشتری را از جنس همان گام‌هایی که در برنامه مشترک اقدام بدان متعهد شده است، بردارد. این شامل ادامه سقف ۵درصدی غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم و تعهد به تبدیل هرگونه مواد فراتر از این، به اکسید است.»

بیانیه آقای کری می‌افزاید: «در برنامه مشترک اقدام، ایران نیمی از ذخایر هگزافلوراید اورانیوم با غنای ۲۰درصد خود را رقیق کرده و باقی آن را به اکسید تبدیل کرد. در این تمدید هم ایران متعهد شد که یک گام جلوتر رفته و تمامی ذخایر ۲۰درصد خود را به سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند. ۲۵ کیلوگرم از این مواد تا پایان دوره تمدیدی، تبدیل خواهد شد. اورانیوم ۲۰درصد زمانی که در قالب سوخت باشد، استفاده آن از سوی ایران به عنوان ماده ساخت بمب در سناریوی گریز، بسیار دشوار است. چنین تلاشی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شناسایی شده و نشانه‌ای مسلم از اهداف تسلیحاتی خواهد بود.»

وی در مورد تعهدات ۱+۵ نیز نوشته است: «در مقابل، ما به تعلیق تحریم‌هایی که تحت برنامه مشترک اقدام توافق کردیم، ادامه داده و به ایران اجازه دسترسی به ۲٫۸ میلیارد دلار از دارایی‌های محدودشده‌اش را می‌دهیم که این مبلغ بر اساس نسبت‌گیری از تعهدات اولیه برنامه مشترک اقدام (۴٫۲ در ۶ ماه)، محاسبه شده است. بگذارید در این مورد صریح باشم: ایران در طول این چهار ماه، مبلغی بیش از آنچه که در دوره ۶ ماهه دریافت کرد، دریافت نخواهد کرد و بخش اعظم درآمدهای نفتی بلوکه شده‌اند نیز همچنان خارج از دسترس باقی خواهد ماند. و همچنین مانند ۶ ماه گذشته، ما به اجرای قدرتمند تحریم‌های کنونی، ادامه خواهیم داد.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان هدف از تمدید مذاکرات را بهره‌گیری از پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات اعلام کرده و نوشته است که در این مدت برنامه هسته‌ای ایران معلق می‌ماند که این به نفع آمریکا و متحدانش است.

عراقچی: بازگشت ۲٫۸میلیارد دلار دیگر طی ۴ ماه آتی/ اورانیوم اکسید شده سوخت راکتور می‌شود

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای توافق ایران و ۱+۵ اختلافات عمیق وجوددارد، گفت : ۶۵در صد متن تدوین شده اما مقدار باقیمانده از لحاظ محتوایی بیش از ۸۰ درصد محتوا را تشکیل می دهد.

به گزارش مهر، در پایان ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در وین و پس از صدور بیانیه مشترک وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در وین گفت : همانطور که وزیر امور خارجه هم گفت ۱۸ روز کار فشرده داشتیم هدف این بود که تا ٢٠ جولای یعنی تا فردا به توافق نهایی دست یابیم اما اختلافات و شکاف های عمیق در خصوص مسائل موضوع مذاکره وجود دارد.

وی  با اشاره به اینکه در بعضی از موضوعات پیشرفت داشتیم  و دربعضی از موضوعات این طور نبوده است، ادامه داد: شروع به نگارش پیش نویس متن کردیم پیشرفت خوبی از لحاظ متن داشتیم اما از نظر محتوا اختلافات باقی است .

به گفته عراقچی ۶۵در صد متن تدوین شده اما مقدار باقیمانده  شامل مسائل کلیدی می شود که از لحاظ محتوایی بیش از ۸۰ درصد متن را تشکیل می دهد.

عراقچی گفت: از آنجا که نتوانستیم در مذاکرات  اختلافات را حل کنیم و مواضع ما با مواضع آنها هنوز فاصله زیادی دارد، راه حل ها مشکلات را حل نکرد ، با توجه به اینکه  فضای مذاکرات سازنده است و همه طرف ها اراده برای رسیدن به راه حل اراده جدی دارند توافق شد که باید مذاکرات در شرایط فعلی ادامه یابد.

این عضو تیم مذاکره کننده ادامه داد: برای ادامه مذاکره منعی نداشتیم و ۲۹ تیر پایان مهلت مذاکراتی نبوده است، بر اساس توافق ژنو یک سال از ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ فرصت مذاکره داریم.

وی توضیح داد: گام اول توافق ژنو  ۶ ماهه بود و این گام ٢٩ تیر تمام می شد و اگر تمدید نمی شد تحریم ها به جای خود باز می گشت و ایران هم می توانست به اقدامات خود باز گردد. در سه روز آخر وقتی به این نتیجه رسیدیم که امکان توافق تا تاریخ ٢٠ جولای نیست بحث ها را به سمت تمدید گام اول بردیم
تمدید گام اول تصمیم گرفته شد که ۴ ماه تا ۲۴ نوامبر باشد.

وی افزود : معنی و مفهوم این است که همه تعهدات طرفین در توافق ژنو به مدت ۴ ماه دیگر ادامه دارد و تحریم ها به مدت ۴ ماه دیگر تعلیق است وتعهدات ایران هم همین طور اما بعضی از تعهدات طرفین در طول ۶ ماه گذشته تغییر ماهیت داده بود و باید مذاکره می شد در این باره که گام اول در چه شرایط و با چه وضعیتی ادامه یابد.

عراقچی گفت: یکی از مباحث مبلغ ۴٫۲ میلیارد دلار در مقابل تبدیل مواد۲۰ درصد ایران بود که در طول ۶ ماه به ما پرداخت شد . در این خصوص باید  تصمیم می گرفتیم . ما معتقد بودیم در ۴ ماه آینده هم باید به همان میزان از منابع  مالی ایرا باید ن آزاد شود و چون برای ۶ ماه ۴٫۲ میلیارد دلار بود برای  هر ماه ٧٠٠ میلیون دلار حساب کنیم طبعا باید در ۴ ماه آینده ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول ایران آزاد شود،.

وی افزود: در مورد نحوه آزاد شدن با توجه به اینکه بعضی اعتقاد داشتند که با توجه به اینکه اقدام ایدان برای تبدیل ٢٠ درصد تمام شده در این باره هم نباید اقدام جدیدی صورت گیرد،مذاکرات سختی صورت گرفت و  مقرر شد در نهایت که این مبلغ دریافت شود و ۲ میلیارد و ۸۰۰ دلار دیگر  در ۴ ماه آینده در ۴ قسط ۵۰۰ میلیون دلاری و دو قسط ۴۰۰ میلیون دلاری و کلا در ۶ قسط پرداخت می شود. از اول ماه اوت هر ۲۰ روز یا سه هفته این مبلغ به حساب بانک مرکزی واریز می شود.

معاون وزیر خارجه گفت : مشابه توافق ژنو که یک نان پیپر برای اجرای عملیاتی توافق داشت برای تمدید هم یک نان پیپر داریم و بعضی از نقاط ابهام در توافق ژنو را سعی کردیم برطرف کنیم. از جمله در مورد نحوه پرداخت ها مشکلاتی وجود داشت که سعی کردیم حل شود، همچنین در خصوص بیمه ابهاماتی وجود داشت که در برنامه عملیاتی جدید سعی کردیم برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه بعضی از اقدامات ایران که طبق زمان بندی قصد اجرای آن را داشتیم روشن تر مطرح شده است گفت : تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران طبق جدول زمان بندی خود ما ادامه می یابد و تبدیل پسماندهای مواد غنی شده به اورانیوم طبیعی که آماده غنی سازی مجدد شود طبق برنامه خودمان انجام خواهد شد.

وی گفت : اینها اقداماتی است که در نان پیپر ذکر شده و هدف این است که فضای مساعد  مذاکراتی حفظ شود، مذاکرات جدی در سه روز گذشته داشتیم تا ابهامات گذشته رفع شود واقدامات طرفین برای ۴ ماه آینده مشخص شود و فضای مناسب خفظ شود تا مذاکرات را ادامه دهیم.

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات ساعت ۱۲:۳۰ شب ( به وقت وین ) تمام شد، افزود: گام اول توافق ژنو را به مدت ۴ ماه تمدید کردیم و نحوه تمدید و شرایط آن تعیین شده و در ۴ ماه آینده فضای مناسبی داریم که مذاکرات ادامه یابد.

وی گفت : پیش از ادامه مذاکرات دو سه هفته تنفس دادیم بعد مذاکرات در سطوح مختلف خواهد بود ، نیاز به مذاکرات کارشناسی خواهیم داشت و معاونان و مذاکرات در سطح آقای ظریف و خانم اشتون احتمالا برای اواخر آگوست و یا اوایل سپتامبر تنظیم خواهدشد.

وی گفت : مذاکرات کارشناسی را پس از یکی دوهفته مجدد تنظیم می کنیم، ممکن است مذاکرات دو جانبه با کشورها هم باشد ، بنابر این زمان دقیق و محل مذاکرات  مشخص نیست. بستگی دارد که چه نوع مذاکره را در نظر بگیریم . اگر مذاکرات به شکل فعلی باشد وین خواهد بود ، اینها در مذاکرات بنده و خانم اشمید تعیین می شود.

عراقچی در این باره که آیا ایران تعهد عملی جدیدی نداشته است ، گفت: تعهد جدیدی نخواهد بود ، بعضی از اقداماتی که ایران طبق برنامه خود قصد انجام ان را داشت ادامه خواهد داد، جزییات ان در نان پیپر ذکر شده است ، تلاش ما این است که فضای مذاکراتی را حفط کنیم.

وی درباره بیانیه جان کری و طرح این مطلب که ایران تمام اورانیوم غنی شده خود را به سوخت تبدیل م یکند، گفت: خیر، ایران اورانیوم غنی شده ۲۰ در صد خود را که قبلا  تبدیل اکسید شده به سوخت راکتور تهران تبدیل خواهد کرد این اورانیوم قبلا به سوخت تبدیل شده است برای راکتور تهران ، برنامه ما این بوده که اورانیوم را تبدیل به اکسید و سپس سوخت کنیم تا الان اکسید شده و از الان به بعد تبدیل به سوخت می شود.

عراقچی گفت : ما به برنامه خود برای تولید سوخت رآکتور  تهران ادامه می دهیم و این برنامه لزوما در ۴ ماه تکمیل نمی شود، یعنی همه اکسید ٢٠ درصد ما به سوخت تبدیل نخواهد شد ،مقداری از اآن تبدیل می شود و مابقی طبق برنامه خود ماست ،در ۴ ماه آینده ۲۵ گیلو گرم از اکسید به سوخت تبدیل می شود و مازاد بر ان در ماه های بعد طبق برنامه ایران تبدیل می شود.

وی درباره بخشی از توافق ژنو که مربوط رقیق سازی است و ایران امتعهد به انجام آن است ، بیان کرد: این اقدام انجام شده است، این اقدام جزو تعهدات ۶ ماه است و ظرف یکی دو روز آینده آژانس تأیید می کند که این کار انجام شده است و قسط هشتم پرداخت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانشدرباره اختلافات بر سر توافق برای نگارش متن توافق جامع گفت : مهم ترین موضوع اختلاف غنی سازی است که درباره میزان و ظرفیت  اختلاف نظر وحود دارد . در این خصوص ایده های مختلفی مطرح شده و انچه برای ما اهمیت دارد این است که برنامه هسته ای ما یک چشم انداز صنعتی شدن  دارد که باید تثبیت شود که همانطور که مقام معظم رهبری گفتندر جشم انداز نهایی باید بتوانیم ١٩٠ هزار سو تولید کنیم، این نیاز اروز نیست ولی  . چشم انداز هسته ای کشور صنعتی  است نه یک چشم انداز کوچک تحقیقاتی و سمبولیک و این چشم انداز باید در هر راه حلی حفظ شود. این یکی از موارد اختلافی است و اینکه چگونه باید اندازه و ظرفیت غنی سازی را چگونه تعیین کنیم..

این عضو تیم مذاکره کننده گفت : مورد دوم اراک است و کماکان در این باره که چه تغییراتی باید در اراک صورت گیرد تا هم ماهیت آب سنگین و هم میزان پلوتونیوم پایین بیاید، هنوز این دو مورد از موضوعات اختلافی هستند، بقیه موضوعات هم کمابیش هم در بحث فردو و هم نظارت های سازمان و پروتکل الحاقی و سایر موضوعات اختلافات کمابیش وجود دارد.
وی خبر داد:در ١۵ روز مذاکره در خصوص توافق جامع ٨٠ درصد مذاکرات تا کنون درباره غنی ساری و اراک است، دوره اعتماد ساز هم یکی از موضوعات جدی ماست اما در مورد آن هنوز مذاکره ای صورت نگرفته است و طرف مقابل هم فکر می کند که اگر این موضوعات حل شود بقیه موارد حل می شود.

وی توضیح داد : همه چیز درباره غنی سازی مورد اختلاف است نقطه شروع، نقطه پایان ، مسیر و زمان حرکت و در همین قالب نوع وتعداد دستگاه ها، میزان ذخایر و به طور کلی همه ۷ یا ۸ مورد سختی که شامل غنی سازی  می شود.

معاون وزیر خارجه بیان کرد:تعیین دوره زمانی گام پایانی و حرکت به سمت صنعتی شدن که لزوما یک دوره زمانی نیست از موارد اختلاف است و هنوز تصمیم گیری نشده است.

عراقچی گفت : پرانتزها خیلی کم شده اما آنهایی که مانده بیشتر محتوایی است، با یک متن ۸ یا ۹ صفحه ای مواجهیم که دو برابر ضمیمه دارد. در سند اصلی روی متن حدود ۶۵ درصد پیشرفت کردیم، کماکان پرانتزها و نقاط خالی زیادی وجود دارد
نقاط خالی جاهایی است که اعداد و ارقام قرار است جایگزین شود و متن پر از سه نقطه است.

معاون وزیر امور خارجه درباره پیشنهاد ایران گفت : خطوط ما مشخص است راه حل های ما سازنده هستند و نگرانی های برنامه هسته ای را مرتفع می کنند.

وی درباره اختلافات درباره ۱۹۰ هزار سو و ادعای امریکا در مورد زیاد بودن ۱۹ هزار سانتریفیوژ گفت: اینکه چه تعداد از سانتریفیوژها به کار خود ادامه دهند موضوع مذاکره است ۱۹۰  هزار سو خواست امروز ما نیست اینکه فاصله زمانی تا بدست آوردن ۱۹۰دهزار سو چفدر است موضوع مذاکره است و اینکه ما چگونه به سمت هدف حرکت می کنیم محل بحث مذاکرات است.

وی تاکید کرد: غیر ممکن نیست که بین ۱۹ هزار سانتریفیوژ و ۱۹۰ هزار سو یک رابطه منطقی برقرار شود.

وی با بیان اینکه در وضع موجود همه ۱۹ هزار سانتریفیوژ فعال نیست، توضیح داد تعدادی از سانتریفیوژها با گاز اورانیوم و تعدادی بدون این گاز کار می کنند، نوعشان هم یکسان نیست و اینکه چطور به کار خود ادامه دهند نیز ار موضوعات ماست.

وی تأکید کرد: در ۶ ماه گذشته طرف مقابل تحریم جدید علیه ایران صادر نکرده است و اینکه تحریم ها توسط شرکت یا کمپانی نقض شود هنوز برقرار است .

عراقچی توضیح داد: انچه در ۶ ماه گذشته چند بار اتفاق افتاد تحریم های جدید نبود، برای اینکه تحریم ها متوقف بماند نیاز به توضیح  دولت آمریکا در کنگره وجود دارد و آنها باید کنگره را راضی کنند که چرا قبول کرده اند تا این اندازه پول به ایران در مدت ۴ ماه بدهند .

وی درباره جدول لغو تحریم ها گفت: جدول لغو تحریم ها یکی از بحث های مورد اختلاف است . ما معتقدیم که همه تحریم ها باید یک جا رفع شود و تقسیم تحریم ها را به بخش های مختلف به هیچ وجه نمی پذیریم.

وی در عین حال گفت : فاصله زمانی را می پذیریم اقدامات ایران هم باید با فاصله انجام شود و به همین دلیل هم می تواند لغو تحریم ها با فاصله باشد.

معاون وزیر امور خارجه درباره دلیل مذاکرات دوجانبه بیش از حد معمول با طرف آمریکایی در این دور از مذاکرات گفت: بیشترین میزان اختلاف با آمریکا است بیشترین تحریم ها هم توسط آمریکا است و بیشترین مذاکره هم با آمریکاست.

عراقچی درباره شکاف دیدگاه های آمریکا و اروپا اظهار داشت: ۶ کشور قطعا دیدگاه های مختلفی دارند . جلسات همگانی داشتیم و جلساتی با خانمها اشمید و اشتون . آنها نیز جلسات داخلی برای مشورت داشتند.

انتهای خبر