اعتصاب در فولاد آذربایجان/ فرماندار میانه: خریداران جدید فولاد میانه حق اخراج کارگران را ندارند + عکس

کارگران شرکت فولاد آذربایجان از چند روز پیش با تجمع در محوطه این شرکت خواستار رسیدگی به وضعیت فروش این کارخانه عظیم تولید فولاد هستند. به گزارش اعتدال پرس، به نقل از قافلان نیوز؛ فولاد آذربایجان ماه گذشته از طریق مزایده به بانک ملت و بخش خصوصی واگذار شد. همانطور که در شماره ۱۱۷ قافلان به موضوع فروش […]

image_pdfimage_print

کارگران شرکت فولاد آذربایجان از چند روز پیش با تجمع در محوطه این شرکت خواستار رسیدگی به وضعیت فروش این کارخانه عظیم تولید فولاد هستند.

به گزارش اعتدال پرس، به نقل از قافلان نیوز؛ فولاد آذربایجان ماه گذشته از طریق مزایده به بانک ملت و بخش خصوصی واگذار شد. همانطور که در شماره ۱۱۷ قافلان به موضوع فروش آن پرداخته ایم موضوع واگذاری با اشکالاتی همراه بوده که باعث ایجاد نگرانی هایی در سطح شهرستان شده است.

موضوع اصلی که مورد بحث هست بحث زیانده عنوان کردن این شرکت است. این شرکت که در لیست واگذاری های سازمان خصوصی سازی بود که قرار بود در فرا بورس بود که قرار بود در سال ۹۲ واگذار شود اما در کمال تعجب از طریق مزایده به فروش رفت و دست شهروندان میانه ای و بسیاری از کارگران زحمتکش آن شرکت که سالها صادقانه برای آن زحمت کشیده اند از سهام شرکت کوتاه شد.

چه بسا با واگذاری از طریق فرابورس که مد نظر شرکت خصوصی سازی بوده و اسناد و مدارک آن نیز موجود می باشد، تمام کارگران نه فقط ۲۵۰ نفر از آنها سهامدار شرکت خودشان می شدند و انگیزه فراوانی برای فعالیت پیدا می کردند.

این گزارش حاکی از آن است که کارگران فولاد معتقدند زدن چوب حراج به بیت المال برخلاف دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص واگذاری ها با اصل۴۴ می باشد و در توجیه این گفته خود، خطای دوبرابری نسبت به قیمت گذاری مرحله اول را عنوان می کنند که جای تامل بسیار دارد.

با پی گیری نمایندگان میانه در مجلس ظاهراً دستور بررسی مجدد موضوع صادر شده بود ولی خبر آمدن قریب الوقوع خریدار شرکت و حضورش در آن، کارگران را دوباره به اعتراض واداشت و آنها با انتشار طومار و یادداشت های اعتراضی خواستار عدم حضور صاحب جدید شرکت در این مجتمع شده اند که طبق گفته نمایندگان کارگران تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

 امیدواریم مسئولین محترم دل نگرانی های موجود را درک کنند و با پی گیری موضوع آنچه را که به صلاح شهرستان است انجام دهند.

 

فرماندار میانه: خریداران جدید فولاد میانه حق اخراج کارگران را ندارند

فرماندار ویژه شهرستان میانه با تاکید بر رعایت حق و حقوق کارگران و کارکنان کارخانه فولاد این شهر، گفت: بر اساس تعهدنامه خریداران جدید این کارخانه، آنها به هیچ عنوان حق ندارند احدی از کارگران و کارکنان را اخراج کنند.

 

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، اسماعیل حیدری آزاد روز سه شنبه در نشستی با کارکنان و کارگران مجتمع فولاد آذربایجان (میانه)، واگذاری این شرکت به بخش خصوصی را برطبق اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان و یادآوری کرد: طبق تعهدنامه خریداران جدید و دولت اگر صاحبان جدید کارخانه اقدام به حذف نیرو کنند، قرارداد واگذاری به صورت یک جانبه فسخ و خسارات وارده باید جبران شود.

وی با بیان اینکه نباید موضوعات اجتماعی و اقتصادی تبدیل به مشکلات امنیتی شوند، از همراهی فرمانداری ویژه شهرستان در جهت دفاع از حق و حقوق کارگران فولاد آذربایجان خبر داد و افزود: دولت وظیفه حاکمیت و نظارت را برعهده گرفته و از وضعیت مطلوب کارخانه ها و شرکت های بخش خصوصی در جامعه حمایت می کند.

حیدری آزاد ادامه داد: تمام واگذاری ها براساس قانون تجارت و مقررات دولتی انجام شده و ما هیچ گونه دخل و تصرفی در آنها نداریم.

به گفته وی در قرارداد واگذاری فولاد میانه به بخش خصوصی نه تنها کسی از کار بیکار نمی شود، بلکه با راه اندازی فازهای جدید ۵۰۰ نفر از جوانان بومی منطقه به کار گرفته خواهند شد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه میانه افزود: در این قرارداد دولت با طرح تشویقی به ازای هر استخدام برای این شرکت تخفیف مالیاتی در نظر گرفته است.

حیدری آزاد از کارگران درخواست کرد برای صلاح خود و توسعه شهرستان مانع واگذاری نشوند زیرا بخش خصوصی برای انجام کار و بهره وری آمده و به طور قطع این امر در اشتغال زایی بیشتر و توسعه منطقه نقش بسزایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در عین حال هر زمان دستگاه های نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات ایرادی بر نحوه واگذاری بگیرند، قرارداد مزبور لغو خواهد شد، اما تاکنون با بررسی تمام جوانب هیچ مشکل قانونی در رابطه با نحوه واگذاری اعلام نشده و این معامله مورد تأیید مراجع قانونی است.

کارخانه فولاد آذربایجان به عنوان بزرگترین کارخاخانه فولاد شمالغرب کشور و تنها کارخانه تولید فولاد در آذربایجان شرقی به سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۴۶ هکتار در سه کیلومتری جنوب شرق شهر میانه احداث شده است.

ظرفیت اسمی این کارخانه سالانه ۵۵۰ هزار تن انواع میلگرد، تسمه، ناودانی و مفتول است.

انتهای خبر