دکتر بوداقی خبر داد: نخستین همایش علمی بین المللی چرم در تبریز با حضور 5 کشور/ کارشناسان مطرح داخلی و خارجی صنعت چرم، فردا در تبریز

صنعت چرم یکی از مهم ترین صنایع شهر تبریز به حساب می آید و همین امر بهانه ای برای برگزاری اولین همایش علمی بین المللی چرم در تبریز و بررسی مشکلات این صنعت شده است. چرم تبریز از دیرباز به عنوان یکی از برندهای معروف این شهر به حساب آمده و بسیاری از کشورهای دنیا […]

image_pdfimage_print

صنعت چرم یکی از مهم ترین صنایع شهر تبریز به حساب می آید و همین امر بهانه ای برای برگزاری اولین همایش علمی بین المللی چرم در تبریز و بررسی مشکلات این صنعت شده است.

چرم تبریز از دیرباز به عنوان یکی از برندهای معروف این شهر به حساب آمده و بسیاری از کشورهای دنیا از مشتریان چرم این شهر به حساب می آیند.

 انتخاب 57 مقاله برای همایش علمی چرم در تبریز

نخستین همایش علمی بین المللی چرم با هدف حل مشکلات موجود در مدیریت زنجیره تامین فردا در تبریز برگزار می شود.

دبیر علمی نخستین همایش علمی چرم استان با اشاره به برگزاری این همایش در 13 مردادماه سال جاری در تبریز گفت: نخستین همایش علمی بین المللی چرم تبریز فردا یکشنبه در دانشگاه هنر اسلامی تبریز با حضور کارشناسان چرم داخلی و پنج کشور خارجی برگزار می گردد.

حسین بوداغی ادامه داد: در این همایش چهار مقاله خارجی و شش مقاله داخلی ارایه می شود که از جمله مقاله های برتر در این همایش به شمار می روند.

وی با اشاره به تعداد مقاله های ارسالی به این همایش گفت: 132 مقاله به دبیرخانه علمی همایش ارسال شده است که از بین آنها 57 مقاله به عنوان مقاله برجسته برای چاپ در کتاب همایش برگزیده شده اند.

دکتر بوداغی افزود: بعد از بررسی های صورت گرفته 57 مقاله به عنوان مقالات برجسته برای چاپ در کتاب این همایش انتخاب شده است و مقاله های برتر نیز در دو پنل صبح و ظهر ارائه می شوند.

بوداقی با بیان اینکه اقدامات اولیه این همایش از دو سال پیش آغاز شده است، افزود: اطلاعات مربوط به مشکلات صنعت چرم جمع آوری شده و طرح اولیه مورد تصویب قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: هدف این همایش حل مشکلات موجود در مدیریت زنجیره تامین و چرخه ارزش چرم است که می تواند به عنوان یکی از عوامل محرک در اقتصاد کشور نقش ایفا کند.

وی با اشاره به محورهای برگزاری این همایش گفت: این همایش در پنج محور اصلی مدیریت، حسابداری، اقتصاد، صنایع پشتیبان چرم و صنایع علوم دامی و صنعت پوست برگزار می شود.

این همایش یک روزه که به طور متناوب و سلسله همایش ادامه خواهد داشت، 13 مرداد ماه سال جاری در دانشگاه هنر اسلامی برگزار می شود.

 این همایش با همکاری اتحادیه صنعت چرم استان، دانشگاه هنراسلامی تبریز و جهاد دانشگاهی استان برگزار می شود.

 80 درصد از چرم کشور در تبریز تولید می شود/ توسط دانشگاه صنعت چرم را احیا می کنیم

رئیس اتحادیه چرم آذربایجان شرقی با اشاره به میزان تولید چرم در استان گفت: چرم شهر تبریز با دارا بودن 320 واحد تولیدی در  حال حاضر 80 درصد چرم مورد نیاز کشور را تأمین می کند که این رقم در جای خود بسیار مناسب است.

مسعود بنابیان با بیان اینکه صنعت چرم تبریز از ظرفیت های بزرگ این استان محسوب و 80 درصد چرم سنگین مورد نیاز نزدیک به 80 میلیون ایرانی در این شهر تولید می شود، از تلاش برای شکل گیری و ایجاد مدرسه چرم در این شهر خبر داد.

وی افزود: درنظر داریم این مدرسه در رسته ها و رشته های مختلف برای آموزش مدیران و فعالان این عرصه در بخش هایی همچون تکنسین ماشین آلات، مدیران مالی و تکنسین بخش شیمی احداث شود.

وی افزود:تا پیش از  وقوع مسائل اقتصادی و محدودیتها، کشورهای پیشرفته و صاحب فناوری همچون ایتالیا، آلمان، ترکیه، پرتغال، کره جنوبی، رومانی، بلغارستان و کشورهای آسیای میانه از مشتریان چرم تبریز به شمار می رفتند.

رئیس اتحادیه چرم استان با اشاره به ضرورت استفاده از تجربیات دانشگاهیان در زمینه تولید چرم گفت: در مسیر اتصال صنعت چرم با دانشگاه به ظرفیت های علمی اساتید دانشگاه های تبریز بسیار نیازمندیم تا بتوانیم کفش هایی با آخرین فناوری و مورد نیاز مشتریان تولید کنیم.

وی با اشاره به تعداد افراد فعال در این زمینه گفت: چرم شهر تبریز 175 عضو رسمی واحد تولیدی و 320 عضو آزاد دارد که تحت نظارت اتاق بازرگانی ایران فعالیت می کنند.

نخستین همایش علمی بین المللی چرم در تبریز

بنابیان در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین همایش علمی بین المللی چرم در تبریز گفت: نخستین همایش علمی بین المللی چرم تبریز با حضور کارشناسان چرم پنج کشور دنیا در راستای پیوند صنعت و دانشگاه 13 مرداد در تبریز برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در این همایش به دنبال وقوع یک معجزه در روزهای نخستین نیستیم، گفت: ارتباط با مراکز علمی بزرگ و معتبر دنیا، تهیه نقشه راه برای صنعت چرم و تغییر رویکردهای تولید با محوریت علم از اهداف اصلی این همایش به شمار می رود.

رئیس اتحادیه چرم استان جدایی صنعت چرم از دانشگاه را مشکل دیگر این صنعت دانسته و بیان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به توسعه علمی در این صنعت داریم و این همایش در راستای ایجاد پیوند میان دانشگاه و صنعت چرم شکل گرفته است.

وی افزود: پیش از این رشته ای مرتبط با صنعت چرم در تهران ایجاد شده بود که به دلیل استقبال کم حذف شد و هم اکنون به طور قطع اگر این رشته در تبریز ایجاد شود، به دلیل وجود ظرفیت های موجود، استقبال بیشتری از این رشته می شود.

بنابیان ادامه داد: از نظر تکنولوژی نسبت به پیشرفت های دنیا عقب نیستیم منتها با راه اندازی مرکز علمی چرم در تبریز به فکر صنعتی سازی چرم در سطوح مختلف هستیم.

وی اظهار داشت: استانداردی که اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان چرم آذربایجان شرقی برای افق پنج ساله خود در نظر گرفته حضور در بازارهای جهانی است.

بنابیان نخستین قدم در رویکردهای جدید صنعت چرم تبریز را تدوین یک برنامه چهار ساله اعلام و اضافه کرد: می خواهیم بر خلاف برخی رویکردهای متداول در کشور، بیشتری حجم فعالیت های خود را به کار کارشناسی و برنامه ریزی اختصاص داده و سپس وارد فاز عملیاتی شویم.

وی با بیان اینکه در جهان سیستم فروش چرم با طراحی و ساخت نمونه مصنوعات چرمی توسط طراحان آغاز و سپس چرم مورد نیاز برای محصولات جدید به تولیدکنندگان چرم سفارش داده می شود، افزود: در حال حاضر برای ورود مقتدرانه در بازار رقابت جهانی به دنبال ایجاد این سیستم در چرمشهر تبریز هستیم.

انتهای خبر