فرهنگی در همایش ملی صنعت کفش و چرم در تبریز: سازمان امور مالیاتی توانایی مدیریت چرخه مالیات بر ارزش افزوده را ندارد

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود نه از حلقه های واسط تولیدکننده، گفت: سازمان امور مالیاتی توانایی مدیریت چرخه مالیات بر ارزش افزوده را ندارد. به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، ˈمحمد حسین فرهنگیˈ روز سه […]

image_pdfimage_print

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف کننده نهایی دریافت شود نه از حلقه های واسط تولیدکننده، گفت: سازمان امور مالیاتی توانایی مدیریت چرخه مالیات بر ارزش افزوده را ندارد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، ˈمحمد حسین فرهنگیˈ روز سه شنبه در چهارمین همایش ملی صنعت کفش و چرم در تبریز افزود: این موضوع موجب می شود مالیات بر ارزش افزوده چندین مرحله در روند تولید محصول نهایی دریافت شود.

وی گفت: تجمیع این درصدها در کنار یکدیگر موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات و تشدید مشکلات بازار را به همراه دارد.

فرهنگی تاکید کرد: بر اساس قانون، مالیات بر ارزش افزوده یک بار باید در قیمت محصول نهایی اعمال شود و مالیات های دریافت شده در چرخه تولید باید به بخش قبلی برگردانده و تصفیه شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه ناتوانی سازمان امور مالیاتی در مدیریت این مسیر موجب شده چیزی که در عمل اتفاق می افتد دریافت چندباره مالیات از هر مرحله از تولید یک محصول باشد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انجمن های صنفی نقش جمع بندی کننده، هماهنگ کننده و انتقال دهنده مشکلات یک مجموعه با بخش حاکمیتی را بر عهده دارند، گفت: برای حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده می توان با کسب تفاهمات و توافقات با مسوولان امور مالیاتی بخشی از فرایند بازگشت مالیات بر ارزش افزوده را محقق کرد.

فرهنگی ادامه داد: برای تولید یک محصول چند مرحله سپری می شود که همگی قابل شناسایی است و می توان مسیر آن ها را برای سازمان امور مالیاتی تعریف کرد تا بتوان ارزش افزوده را به چرخه اصلی بازگرداند.

وی اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف آماده است جلساتی بین فعالان بخش صنعت با مسوولان امور مالیاتی برگزار کند تا این روند با هماهنگی های استانی اتفاق افتد.

فرهنگی همچنین با اشاره به قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علایم تجاری یادآوری کرد: متاسفانه این قانون در کشور به خوبی اجرا نمی شود.

وی اضافه کرد: قانون برای طرح های صنعتی و علایم تجاری حقوقی را در نظر گرفته که فعالان صنعتی به ویژه صنعت کفش به خوبی از آن بهره نمی برند.

فرهنگی گفت: آنچه تحت عنوان برند سازی در جهان رایج و از آن بهره برده و برای آن تبلیغات گسترده صورت می گیرد، کمتر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این قانون در مرحله بازنگری قرار دارد، افزود: اعتقاد دارم انجمن های صنفی و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت یک کار کارشناسی حقوقی – اقتصادی برای شناسایی نواقص آن انجام دهند.

* یکصد هزار میلیارد ریال برای رونق بخشی صنایع کوچک مصوب شده است *

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز در این همایش گفت: امسال یکصد هزار میلیارد ریال برای توسعه صنایع کوچک با رویکرد جدید مصوب شده است.

ˈغلامرضا سلیمانیˈ با بیان اینکه شهرک های صنعتی ابزاری برای توسعه صنایع کوچک به شمار می روند، افزود: رشد صنایع کوچک در کنار صنایع بزرگ امکان پذیر است و این موضوع بر خلاف گذشته در رویکرد دولت تدبیر و امید به صورت متوازن دنبال می شود.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از توسعه صنعت و اقتصاد کشور و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق توسعه صنایع کوچک محقق می شود.

سلیمانی گفت: قوانین کشور با محوریت بخش خصوصی و در چارچوب اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه صنعتگران تبریز پیش قراولان صنعت کشور هستند و مشکلات دیگر استان ها کمتر در این شهر دیده می شود، اظهارکرد: تلاش داریم روند حمایت از توسعه صنایع کوچک تقویت شود تا فرایند طولانی شکل گیری تا بهره برداری یک واحد صنعتی کوچک از چهار سال به حداکثر یک و نیم سال کاهش یابد.

سلیمانی با اشاره به ضرورت افزایش صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی، تاکید کرد: برای حضور در بازارهای جهانی باید از کشورهایی که در این بازارها حضور دارند استفاده و از تجربه آنها برای شتاب گیری روند توسعه صادرات بهره برد.

مشاور صنعت و تجارت استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش با انتقاد از شرایط کارگاه های تولید کفش استان گفت: شرایط به کارگیری نیروی انسانی در این کارگاه ها به گونه ای است که خود من نیز در این شرایط نمی توانم تصور آینده ای روشن داشته باشم.

ˈاحمد محمدزادهˈ با بیان اینکه نزدیک به دو هزار کارگاه تولید کفش در استان مستقر است و از بسیاری از کارگاه های تولیدی این صنف بازدید کرده است، افزود: اگر من نیز جای کارگران برخی از این کارگاه ها بودم، حاضر به ادامه کار در این شرایط نمی شدم.

وی تاکید کرد: هرچند تربیت نیروی انسانی و به کارگیری آن در صنعت ضروری و یکی از مولفه های مهم توسعه هر صنعتی به شمار می رود، ولی نگهداری از این نیروها امری مهمتر است و باید به این مقوله توجه ویژه داشت.

محمدزاده با اشاره به آزمایشات انجام شده بر روی مواد اولیه ایرانی همچون چسب به کار رفته در تولید کفش، اظهار کرد: این مواد از نظر کیفیت چیزی از محصول مشابه خارجی کم ندارد و این نحوه استفاده غیر اصولی و غیر استاندارد از این مواد است که بر کیفیت محصول نهایی تاثیر منفی می گذارد.

وی با تاکید بر استفاده از روش های اصولی و استاندارد در تولید محصولات، ادامه داد: آزمایشات انجام شده تایید می کند که استفاده از محصولات با کیفیت بدون رعایت استاندارد می تواند به تولید محصولی بی کیفیت منجر شود.

دبیر چهارمین همایش ملی صنعت کفش و چرم در تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه تحلیل رویکردهای سه دهه اخیر صنعت کفش ترکیه و ایران از اهداف اصلی این همایش است، گفت: باید از تجربه و الگوهای مناسب جهانی برای توسعه صنعت کفش کشور استفاده کنیم.

ˈاحمد خادم ˈ ادامه داد: شاید در صنایع بالا دستی نتوانیم حرکت رو به رشدی داشته باشیم، ولی به طور قطع در صنعتی همچون کفش می توانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی بر استفاده حداکثری از زیرساخت های موجود برای شتاب گیری روند توسعه صنعت کفش تاکید و اضافه کرد: برای تحقق اهداف تعریف شده در این صنعت نخستین نمایشگاه دایمی خوشه صنعتی کفش در تبریز به بهره برداری رسیده است.

خادم اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی برای مشخص شدن ظرفیت ها، نفاط قوت و ضعف صنعت کفش تبریز و محلی برای افزایش سهم سبد فروش کفش این شهر خواهد بود تا از آمار ۶۰ درصدی تولید کفش کشور ارتقاء یابیم.

وی از راه انداری واحد مدل سازی و طراحی کفش به همت شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در این نمایشگاه خبر داد و افزود: با کمک این شرکت ماشین آلات مورد نیاز برای این منظور خریداری شده است.

خادم یکی از مشکلات صنعت کفش کشور را نبود تنوع نسبت به رقبای خارجی دانست و گفت: بهره برداری از واحد مدل سازی و طراحی موجب کاهش زمان و هزینه تولید محصول جدید و افزایش تنوع و استانداردهای این حوزه می شود.

وی فناوری تولید کفش در کشور را فرسوده و مربوط به ۴۰ سال پیش اعلام کرد و افزود: باید تسهیلات با شرایط ویژه برای نوسازی ماشین آلات این صنعت ارایه شود.

دبیر این همایش با اشاره به مشکلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، نبود شبکه مدرن و قوی برای توزیع را یکی دیگر از مشکلات صنعت کفش کشور برشمرد.

خادم تاکید کرد: اگر این شبکه شکل گیرد می توان با به کارگیری راهکارهای کارآمد و امروزی موجب افزایش توانمندی صنعتگران کفش شد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم بارقه امید را در دل مردم ایران روشن کرده است، اظهار امیدواری کرد: اقدامات دولت جدید در کنار حمایت های مجلس شورای اسلامی بتواند در بخش مالیات به تولیدکنندگان کفش کمک کند.

خادم گفت: متاسفانه موضوع مالیات بر ارزش افزوده در کنار بیمه کارکنان و مالیات بر مشاغل موجب ناتوانی صنعتگران این عرصه در پرداخت مالیات ها شده است.

وی با بیان اینکه مسوولان اعلام می کنند که ضریب مالیاتی صنعت کفش زیاد است، خواستار بررسی دقیق، کارشناسی و تحلیل این ضرایب برای صنعت کفش شد.

رییس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران نیز در این همایش طراحی، تامین مواد اولیه و برندسازی را از جمله نیازهای اصلی صنعت کفش کشور اعلام کرد.

ˈرسول شجری ˈادامه داد: باید در این زمینه گام های اساسی برداشته شود و پیگیری مصوبات این همایش ها و مشکلات مطرح شده در آن تا دستیابی به نتیجه نهایی در دستور کار فعالان صنعت کفش قرار گیرد.

وی قوانین مالیاتی و سودهای بانکی را از عوامل مشکل ساز برای صنعت کفش کشور ارزیابی و اضافه کرد: متاسفانه این موارد فضا را برای فعالیت در این عرصه تنگ کرده و باید بستر کسب و کار برای فعالان صنعتی فراهم شود.

در پایان این همایش نمایشگاه دایمی خوشه صنعتی کفش با حضور مسوولان استان و کشور و همچنین فعالان عرصه صنعت کفش و چرم ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه با همکاری شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی در طبقه چهار اداره کل پست استان در فضایی به وسعت دو هزار و ۲۵۰ متر مربع با ۳۶ غرفه ایجاد و به واحدهای تولیدی صنعت کفش واگذار شده است.

انتهای خبر