“خبرنگار گریزی” مدیران آذربایجان شرقی ادامه دارد/ «نیشتر» تهدید و تخریب مدیران در برابر انتقادات رسانه ها

انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی با انتشار بیانیه ای، با انتقاد از وضعیت اطلاع رسانی و جایگاه رسانه ها در استان آورده است: بی توجهی مسئولان، عدم پاسخگویی، عدم شفاف سازی و خبرنگار گریزی آنان به ویژه در آذربایجان شرقی همچنان ادامه دارد. به گزارش اعتدال پرس، انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی در بیانیه خود که به […]

image_pdfimage_print

انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی با انتشار بیانیه ای، با انتقاد از وضعیت اطلاع رسانی و جایگاه رسانه ها در استان آورده است: بی توجهی مسئولان، عدم پاسخگویی، عدم شفاف سازی و خبرنگار گریزی آنان به ویژه در آذربایجان شرقی همچنان ادامه دارد.

به گزارش اعتدال پرس، انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی در بیانیه خود که به مناسبت روز خبرنگار منتشر شده، آورده است:

به نام آنکه جان را فکرت اموخت                    چراغ دل به نور جان برافروخت

هر کسی را توتمی است و قلم توتم من است!

گرامی می داریم یاد و نام خبرنگار شهید محمود صارمی  و همه ی خبرنگارانی که در راه رسالت خطیر خود، جانشان را نثار ساحت مقدس قلم کردند تا پیکر حقیقت در برابر  تیر بدخواهان و زورگویان و حق ستیزان قلم نشود.

گرامی می داریم نام و یاد و راه عزیزان و همکاران خبرنگارانی را که مظلومانه از دردهای جامعه نوشتند و اما مجالی برای درمان دردهای خود نیافتند و در نهایت در سکوت خبری، فروغ دیدگانشان فرو نشست و هیچ مرهمی دردهای گفته و ناگفته آنان را التیام نبخشید.

همزمان با فرارسیدن ۱۷ مرداد روز خبرنگار،  به ساحت همه ی حق نگاران و تلاشگران عرصه قلم و خبر و روزنامه و اصحاب رسانه ادای احترام نموده یک بار دیگر مطالبات دیرین و انتظارات کهن رادمردان این حوزه را مرور می کنیم:

۱)       دولت تدبیر و امید با خلق هزاران بارقه امید، در دل اهالی فرهنگ و رسانه، بر صدر نشست. اما اکنون و به رغم گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت جدید، « در بر روی همان پاشته می چرخد» و بی توجهی مسئولان، عدم پاسخگویی، عدم شفاف سازی و خبرنگار گریزی آنان به ویژه در آذربایجان شرقی همچنان ادامه دارد.

انتظار جامعه مطبوعاتی این است که مدیریت عالی استان با تدبیری شایسته و امیدآفرین، چارچوب های همکاری و شفاف سازی عملکرد مدیران و نوع رابطه آنان با روزنامه نگاران استان را تبیین کرده و ضرورت وحساسیت کار آنان را نه در حرف و تعریف و تعارف که در عمل به تمام مدیران خویش یادآور شود. باید ارزش کار یک خبرنگار و نقش آنان در انعکاس دردهای جامعه و دغدغه های آنان برای بهبود و اصلاح کژروی های جامعه به یک باور عمومی تبدیل شود.

باید همه به این نکته برسیم که : مردمی که گل ها را دوست دارند خود از آن گل ها دوست داشتنی ترند!

۲)       آذربایجان، به تایید مورخان و بزرگان و ادیبان، خاستگاه روزنامه نگاری نوین و چاپ و نشر اندیشه بوده است. اینکه امروزه این سرزمین پر افتخار از شکوه گذشته خویش فاصله گرفته علل مختلفی داردکه باید در مجالی بهتر به آن پرداخته شده و آسیب ها و آفت های آن بازشناسی و اصلاح شود. اما حداقل می توان آن هیبت و عظمت تاریخی را در قالب تاسیس و راه اندازی موزه ای درخور و شایسته به آیندگان و گردشگران و مهمانان عرضه داشت. خوشبختانه به همت انجمن صنفی روزنامه نگاران استان ایجاد موزه مطبوعات استان به عنوان یکی دیگر از اولین های این شهر در تبریز کلید خورد اما در ادامه به علت عدم حمایت برخی دستگاه ها نیمه کاره و بلاتکلیف رها شد تا فرصتی طلایی از کف رود  و ایده آن در اختیار سایر استانها قرار گیرد!

انتظار می رود همه ی دست اندرکاران امر و مدیریت عالی استان با نگاهی هوشمندانه و خلاقانه، فرصت ایجاد شده را به افتخاری جاودانه پیوند بزنند.

۳)       فضای تعاملات اجتماعی و سیاسی در سپهر ارتباطی به گونه ای است که بنگاه های بزرگ رسانه ای، مجال هر نوع رشد و ارتقا را از رسانه های کوچک گرفته و از آن بوی تبعیض و  اجحاف به مشام می رسد.

در طی سالهای اخیر، بدنه ی نحیف رسانه های محلی به دلیل کم توجهی و گاه بی توجهی مسئولان مربوطه، ضعیف تر گشته و در مقابل، رسانه های بزرگ تر و مرکز نشین، فربه تر  شده  و عرصه را بر رسانه های محلی تنگ تر کرده اند.

این در حالی است که در همه ی کشور های توسعه یافته دنیا و به تایید همه ی کارشناسان ارتباطی و جامعه شناسان، حمایت از مطبوعات محلی و رسانه های منطقه ای باید در اولویت توجه دولتها و مسئولان قرار گیرد چرا که فرهنگ عمومی و کلان یک کشور از رشد و اعتلای فرهنگ های بومی و محلی و منطقه ای شکل می گیرد. بی تردید اگر این روند به همین منوال ادامه یابد چه بسا در اندک زمانی باید شاهد کوبیده شدن آخرین میخ ها بر تابوت رسانه های محلی باشیم.

۴)       جاذبه های کار خبرنگاری از یک سو و بحران های بیکاری و کمبود فرصتهای شغلی و نیز توسعه رسانه های مجازی، فضایی را به وجود آورده که برخی افراد بدون آگاهی کافی از رسالت خطیر حوزه اطلاع رسانی، وارد این کار شده و  سبب ایجاد تشتت و ناهماهنگی در این عرصه و در نهایت در جلسات خبری شده اند.

طرح رتبه بندی فعالین رسانه ای استان به همین منظور برای اولین بار از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی تدوین و ارائه گردید اما این طرح نیز در غیبت ضمانت اجرایی راه به جایی نبرد و دردی را دوا نکرد. سایت «سمان» وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی کشور نیز با رویکردی غیر علمی سنگ پیش پای خبرنگاران حرفه ای شده و در عوض به میدانی برای خودنمایی تازه کاران و ناواردان بدل گردیده است.

۵)       برخی از مسئولان دستگاه های دولتی و حتی مجموعه های غیر دولتی، از موقعیت خاص و حساس رسانه و ضرورت اطلاع رسانی به مردم درک درستی ندارند.

انتظار برخی از آنان از رسانه، انتشار صرف گزارش عملکرد و تبلیغ شخصی خویش بوده و برخی دیگر هم با گریز از موضوع مهم شفاف سازی و اطلاع رسانی علمی ومنطقی، تعامل مناسبی با خبرنگاران ندارند.

در همین حال، متاسفانه « نقد» و انتقادپذیری در قاموس برخی ادارات و نهادها و دستگاه ها و مدیران آنهاجایی ندارد بطوریکه به ساده ترین انتقادها و دردهای انعکاس یافته مردم به «نیشتر» تهدید و تخریب و کتمان واکنش نشان می دهند و در مقابل، در کمال تعجب در هر مجمع و مکتوب و جوابیه ای خود را «انتقادپذیر»! معرفی می کنند.

هنوز روابط منطقی و علمی بین خبرنگاران و مدیران تبیین و تعریف نشده و جامعه رسانه ای آذربایجان شرقی از این خلا رنج ها کشیده و آسیب ها دیده است.

۶)       واقعیت های تلخ حاکم بر معیشت فعالان عرصه خبر بر کسی پوشیده نیست. به رغم همه ی حساسیت ها و خطرات و سختی های این شغل شریف، بسیاری از آنان از داشتن امکانات یک زندگی ساده هم بی بهره اند. آنها به کمترینها رضایت داده اند و همه ی وعده های مسئولان برای بهبود شرایط معیشتی و تضمین آینده شغلی و امنیت کاری شان در حد حرف و شعار و وعده باقی مانده و رنگ واقعیت ندیده است. قریب به اتفاق مشاغل دیگر از هر طیف و رنگ و شکلی، حداقل ها را برای شاغلین شان تدارک دیده اند اما خانواده مطبوعاتی استان در اوج مناعت و قناعت، از آنها محرومند.

انتظار می رود همه ی دست اندرکاران امر مسکن و معیشت و بیمه و تامین اجتماعی کشور و استان، به همان اندازه که همکاری و پوشش خبری  عملکرد خویش و انتشار جوابیه ها و دفاعیه های توجیهی از خود حساسیت نشان می دهند برای معیشت و اشتغال امروز و آینده خبرنگاران نیز از خود شتاب بیشتری به خرج دهند!

      درد ما را که توان برد به یک گوشه چشم           شرط انصاف نباشد که مداوا نکنی!

در خاتمه یک بار دیگر این روز عزیز را به همه ی دست اندرکاران مطبوعاتی و اصحاب رسانه آذربایجان شرقی و همه ی حامیان صدیق اطلاع رسانی شفاف و بی پیرایه تبریک گفته و تعالی روح و اندیشه و فکر آنان و بالندگی قلم و قدم و کار روزنامه نگاران ، سردبیران ، ویراستاران و حروف چینان ، عکاسان خبری، توزیع کنندگان نشریات استان و خلاصه همه ی زحمت کشان عرصه روشنگری و اطلاع رسانی را در راه اعتلای ارزشهای والای انسانی، فرهنگ اسلامی و رسم و مرام آذربایجانی آرزومندیم.

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم                           موجیم که آسودگی ما عدم ماست!

انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی- مرداد ماه ۹۳

 

انتهای خبر