آیفون تصویری خانه مردم را هم حرام کنیم!

«الانسان حریص علی ما منع»؛ باید به جای فیلتر در مقابل افکار ناهمگون قدرتنمایی داشت. ایجاد مانع در بسیاری از موارد نتیجه ی منفی می دهد، نمی شود گفت صنعت و پیشرفت بد است. اینکه به طور مثال یک روز بگویی امری حرام است و در فرصتی نه چندان دور بگوییم خوب است نشان دهنده […]

image_pdfimage_print

«الانسان حریص علی ما منع»؛ باید به جای فیلتر در مقابل افکار ناهمگون قدرتنمایی داشت.

ایجاد مانع در بسیاری از موارد نتیجه ی منفی می دهد، نمی شود گفت صنعت و پیشرفت بد است. اینکه به طور مثال یک روز بگویی امری حرام است و در فرصتی نه چندان دور بگوییم خوب است نشان دهنده ی کاستی نظریه پردازی است. جهان، جهانی باز است و نمی توان جلوی آن را گرفت، بله باید قدرت مبارزه را بالا برد تا دنیا نتواند به ما ضربه بزند.

با وارد شدن موبایل به جامعه، دروغ افزایش پیدا کرده است چون با تلفن ثابت طرف نمی توانست از داخل منزلش بگوید من در سفر هستم اما الان داخل منزل است، می گوید من مسافرتم، موبایل دروغ را افزایش می دهد حتی می تواند منفیات دیگری را هم ایجاد کند، پس ما بگوییم استفاده از موبایل هم ممنوع است؟ وقتی که گفتی به طور مثال رایتل حرام است پس استفاده از آیفون تصویری هم می شود حرام باشد! ما نمی توانیم همواره جلوی چشم مردم و جامعه را ببندیم.

ما باید قدرت مبارزه پیدا کنیم. مبارزه منفی همیشه جواب مثبت نمی دهد. در جهانی که امروز زندگی می کنیم بزرگترین منفی شخص مانع است. نسبت به هرچیزی که مانع ایجاد شود یا مانع تراشی پیش آید نتیجه ی معکوس می دهد، یعنی جامعه نسبت به آن حریص می شود، حالا این فیسبوک، ماهواره، اینترنت باشد یا رایتل.

باید این موارد را به صورت علمی، منطقی و اخلاقی مورد بررسی قرار داده و با همین روش با آنها برخورد شود. اگر به طور علمی، اخلاقی و مودبانه با این مسایل روبرو شویم در این صورت دشمن باعث قوت ما خواهد شد اما با ایجاد مانع دشمن ممکن است باعث تحقیر جامعه، مردم و دین مقدس اسلام شود، مثل این که کسی دنبال ما کند و ما هم فرار کنیم؛ وقتی کسی دنبالتان کرد بایستید و دفاع کنید، منتهی دفاع علمی و منطقی، اجتماعی و مودبانه. یعنی دفاع ما سبک منفی نباشد. وقتی دفاعی منفی داشت این منفی با منفی دشمن یک فضای مثبت برای او ایجاد می کند اما اگر منفی دشمن با مثبت پاسخ گفته شد مانند فاز و نول می شود که می تواند در جامعه برای ما اقتدار ایجاد کند.

الان فیسبوک در ایران فیلتر است اما سال گذشته یکی از رسانه ها آماری را راجع به کاربران فیسبوک ایران منتشر کرد که جالب بود، گویا ۱۷ میلیون ایرانی صفحه ی فیسبوک دارند، این یعنی حداقل ۱۷ میلیون ایرانی که به اینترنت دسترسی دارند فیلتر شکن دارند. حالا در نظر داشته باشید که چند درصد مردم ما با اینترنت سر و کار دارند.

ضرر دوم اینکه ما با مبارزه ی منفی به آسان خوری و تنبلی عادت می کنیم. اما وقتی مقاوم سازی کردیم ما قوی می شویم و آنها تضعیف می شوند. از طرفی ما نباید به این زمینه های عمومی و حتی جهان به دید دشمن نگاه کنیم. تفاوت های عقیدتی در دنیا وجود دارد، حالا یکی مسلمان است یکی نیست و عقاید مختلف است، ما باید از مواضع اصولی خودمان دفاع شایسته داشته باشیم تا همراهان ما روز به روز بیشتر شود.

این زمینه های اجتماعی و مجازی بهترین سیستم برای تبلیغ دین است. علماء، دانشمندان، حوزه و دانشگاه می توانند از این زمینه های استفاده کنند و دنیا را پر از دانش و معارف اسلامی کنند. به خاطر نبودن سیستم است که ما نمی توانیم در دنیا حرف بزنیم، حالا یک سیستمی مهیا شده و ما باید استفاده کنیم و الا بستن و منع کردن زمینه ی مثبتی ندارد.

طلبه ها صفحه ایجاد کنند و یک ساعت در روز با دنیا دیالوگ کنند. معارف اخلاقیات اجتماعیات و روانشناسی اسلام و تشیع را به رخ دنیا بکشند. جامعه را چکاب کنند و به شناخت درستی از اطرافشان دست پیدا کنند. استفاده از اینترنت برای طلبه ها لازم است و من به شاگردانم گفته ام حتی اگر فرش زیر پایشان را می فروشند بفروشند و لب تاب یا تبلت یا کامپیوتر بخرند و سایت و وبلاگ ایجاد کنند و با جامعه و مردم دیالوگ داشته باشند

*آیت اللّه محمّد رضا نکونام

*پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی

انتهای خبر