حواشی مراسم روز خبرنگار در تبریز: از عدم دعوت سایت های خبری تا غیبت مدیران رسانه ای شاخص/ واکنش استاندار به سخنان انتقادی علوی+تصاویر

 مراسم عصر امروز تجلیل از خبرنگاران آذربایجان شرقی، همچون سال های گذشته حواشی تلخ و شیرین جالبی داشت. به گزارش اعتدال پرس، مراسم بی زرق و برق امروز که به مناسبت روز خبرنگار توسط سه نهاد استانداری آذربایجان شرقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز خانه مطبوعات استان و البته به شکل کاملا […]

image_pdfimage_print

 مراسم عصر امروز تجلیل از خبرنگاران آذربایجان شرقی، همچون سال های گذشته حواشی تلخ و شیرین جالبی داشت.

به گزارش اعتدال پرس، مراسم بی زرق و برق امروز که به مناسبت روز خبرنگار توسط سه نهاد استانداری آذربایجان شرقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز خانه مطبوعات استان و البته به شکل کاملا گزینشی و حذف بسیاری از رسانه های مطرح استان ترتیب یافته بود، با تاخیر ۴۰ دقیقه ای آغاز شد که نمایندگان مجلس غایبان بزرگ آن بودند و با اینکه خیرمقدم گویی هایی برای نمایندگان مجلس در دیوارهای سالن نصب شده بود ولی هیچ کدام از آنها حضور نداشتند.

ولی درعوض حضور پرشور و پرتعداد اعضای شورای شهر تبریز از دیگر حواشی جالب این مراسم بود درحالیکه عدم حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورا که خود را بانوی اول فرهنگ می نامد، در این جمع تعجب برانگیز بود.

از دیگر حواشی امروز این برنامه حضور پرتعداد اعضای خانه مطبوعات و عدم حضور رئیس و اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان بود که گفته می شود بوجود آمدن اختلافاتی باعث این جدایی شده است.

غیبت اعتراض گونه بسیاری از مدیران مطبوعات و چهره های شاخص رسانه ای استان و عدم  دعوت از رسانه های مجازی استان که به اذعان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، پرتاثرترین رسانه های استان به شمار می روند، از ایرادات بزرگ این همایش بود که موجب اعتراض بسیاری را فراهم کرده بود.

این درحالیست که مدیرکل ارشاد استان نسبت به اقدام مسئولان حوزه مطبوعات این اداره کل در مانع تراشی فراروی وب سایتهای خبری استان قبلا تذکرات و هشدارهای لازم را داده بود که به نظر می رسد این کارشکنی ها همچنان ادامه دارد. معاون فرهنگی و هنری مدیرکل ارشاد استان نیز در پاسخ به اعتراض در درباره این اهمال کاری فقط سکوت کرد!

محتوای بنر بزرگ نصب شده از رئیس جمهور، سنخیتی با موضوع برگزاری برنامه نداشت و به نظر می رسید دست اندرکاران برنامه اطلاع کافی از دیدگاهها و بیانات رئیس جمهور در خصوص اطلاع رسانی و خبرنگار نداشتند تا از آن در این مراسم استفاده کنند!

صفی پور مدیر کل ارشاد اسلامی استان در بین برنامه، مراسم را ترک کرد تا به برنامه از پیش تعیین شده جلسه با وزیر ارشاد در تهران برسد.

در ابتدای این مراسم چند فعال رسانه ای استان، مطالبات خود را از مسئولان خواستند که جالب ترین آن در خصوص گذشت بیش از ۱۰ سال از دادن وعده نامگذاری خیابانی به نام خبرنگار در تبریز است که یکی از اعضای شورای شهر در پاسخ به این مطالبه با شوخی و با صدای بلند عنوان کرد که آن خیابان کارش تمام شده است.

در ادامه این مراسم سید رضا علوی رئیس انجمن صنفی مدیر مسئولان نشریات و رسانه های آذربایجان شرقی نیز در سخنانی صریح و هیجان انگیز فضای سالن را عوض کرد.

در سخنرانی این روزنامه نگار منتقد خاطرات و حرف های تلخ بسیاری وجود داشت که هر کس با شنیدن آنها به سختی و مشقت های این شغل و حرفه پی می برد، بحث هایی همچون احترام قائل نشدن به خبرنگاران و خطرات و عدم حمایت های مالی از آنها از جمله این موارد بود.

 وی با گفتن خاطراتی از شکستن سر و دوربین چند عکاس و خبرنگار استان، افزود: برخی مدیران کارشان به جایی رسیده که خبرنگار را شبانه تهدید می کنند.

علوی که با سخنانش شور و اشتیاق خاصی به سالن بخشیده بود، با بیان اینکه یکی از اعضای شهرداری تبریز زنگ زده بود و به روزنامه می گفت که کدام قسمت تیتر شود، گفت: کمبود مسائل و حمایت های مالی باعث می شود که هرکسی به خود جرات دهد و به روزنامه نگاران و خبرنگاران بی احترامی کند و اگر خبرنگار تعریف و تمجیدی از آنها در خبرها منتشر نکند، حقوقی نخواهد گرفت.

رضا علوی با بیان اینکه باید دایره امنیتی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه مشخص شود، اظهار کرد: آقای استاندار باید دایره امنیت را برای ما مشخص کنید چرا که ما قانون مطبوعات داریم باید طبق آن با ما رفتار کنند.

وی با بیان اینکه آیا افزایش قیمت ماست و نوشتن خبری در خصوص آن بحث امنیتی است، انتقاد کرد: در شواری شهر تبریز نیز گاها مشاجره هایی صورت می گیرد،  و خبرنگاران در آن خصوص خبری منتشر می کنند با این حال باز این اقدام خبرنگاران را بحث امنیتی تلقی می کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه وضعیت فعلی واقعا غیرقابل تحمل است و امیدواریم چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود، خطاب به استاندار گفت: به مدیران نیز باید توصیه کرد که خود را رسانه ای کنند و از ظرفیت رسانه ها استفاده کنند.

نمی گذاریم حقوق خبرنگاران در دولت تدبیر و امید ضایع شود

استاندار آذربایجان شرقی که بعد از سخنرانی علوی به روی سن آمد با ابراز بی اطلاعی از برخی اتفاقات رخ داده خواستار اعلام نام مدیران تهدید کننده خبرنگاران در مراسم شد که کسی در این مورد اظهار نظر نکرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشراه به اینکه در دولت تدبیر و امید شکایت رسانه ای نداشتیم ، خاطر نشان کرد: مدیران آذربایجان شرقی می دانند که شکایت از رسانه راه درستی نیست و در دولت جدید تنها یک مورد شکایت داشتیم که با رسیدگی معاونت سیاسی امنیتی استانداری حل شد. (اشاره به شکایت مدیرکل وقت بهزیستی استان از اعتدال پرس که نهایتا با پیگیری استانداری منجر به برکناری وی و پس گرفته شدن شکایت شد)

وی در واکنش به سخنان سد رضا علوی گفت: هیچ مدیری حق تهدید رسانه ها را ندارد و اگر چنین موضوعی مطرح است اعلام شود تا با آن ها برخورد اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر عکاس یا خبرنگاری مورد ضرب و شتم قرار می گیرد لطفا در اسرع وقت اطلاع رسانی شود تا با این اقدامات مقابله شود ، خبرنگاران رکن چهرام دموکراسی هستند و نباید با آن ها اینگونه رفتار شود.

وی در پاسخ به سخنان مطرح شده خواستار رعایت اصل امانتداری شد و قول برخورد با مدیران و دستگاههای تهدید کننده خبرنگاران را داد، این جمله اسماعیل جبارزاده باعث شد تا حاضرین یک صدا وی را تشویق کنند، البته استاندار از رسانه ها و خبرنگاران نیز خواست که اتفاقات رخ داده موجود را گزارش کنند و از انتقاد کردن هراسی نداشته باشند.

جبارزاده در ادامه در پاسخ به این انتقاد که مدیران استان کمتر روزنامه می خوانند، اظهار داشت: روزنامه ها و مطبوعات، محتوای خود را غنی کنند تا مدیران نیز به مطالعه روزنامه ترغیب و تشویق شوند، متاسفانه اخبار جدید و موثر در روزنامه های محلی استان آذربایجان شرقی کمتر مشاهده می شود. اگر کیفیت روزنامه های محلی بالا برود طبیعی است که علاقمندان و خوانندگان خاص را جذب خواهد کرد و اگر این اتفاق بیافتد مدیران را مجاب به خواندن روزنامه ها خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با مدیرمسئول اعتدال پرس که نسبت به شکایت اخیر مدیرکل منابع طبیعی استان به خاطر درج یک خبر در اعتدال پرس، گلایه داشت ضمن تقبیح و غیرقبال قبول خواندن این اقدام، به معاون سیاسی خود دستور داد تا این موضوع را مجددا پیگیری کرده و با مدیرکل منابع طبیعی استان نسبت به بازپس گیری شکایت مزبور اتمام حجت کند.

  تهویه نامناسب سالن، پذیرایی ناکافی از مدعوین و تجلیل نمادین از ۱۰ نفر خبرنگار که جزو چهره های ثابت مراسمات تجلیل اینچنینی هستند، توسط استاندار از حاشیه های دیگر این مراسم بود.

در انتهای این برنامه نیز گروه موسیقی ناصر عطاپور به اجرای موسقی زنده پرداخت که البته به علت طولانی شدن زمان همایش اکثر حاضران قبل از شروع این برنامه، سالن را ترک کرده بودند.

 

انتهای خبر