مدیران استان،حق شکایت از هیچ رسانه ای را ندارند،اگر مدیری خبرنگاران را تهدید کند، عزل می شود/ دستور ویژه استاندار برای پیگیری پرونده شکایت اعتدال پرس

جبارزاده تاکید کرد: در صورتی که تهدیدی از جانب مدیران استان به وقوع بپیوندد، در صورت اثبات با آن مدیر برخورد شده و از سمتش عزل می شود. به گزارش اعتدال پرس، اسماعیل جبارزاده در آیین تجلیل از خبرنگاران و مطبوعات گفت: از روزنامه ها می خواهم کیفیت محتوای خود را افزایش دهند تا مدیران […]

image_pdfimage_print

جبارزاده تاکید کرد: در صورتی که تهدیدی از جانب مدیران استان به وقوع بپیوندد، در صورت اثبات با آن مدیر برخورد شده و از سمتش عزل می شود.

به گزارش اعتدال پرس، اسماعیل جبارزاده در آیین تجلیل از خبرنگاران و مطبوعات گفت: از روزنامه ها می خواهم کیفیت محتوای خود را افزایش دهند تا مدیران و مخاطبان رغبت بیشتری برای مطالعه داشته باشند.

وی ضمن اشاره به پیشگام بودن آذربایجان در عرصه مطبوعات ادامه داد: باید احداث موزه مطبوعات یکی از اولویت های اداره ارشاد و میراث فرهنگی قرار گیرد و نمایشگاه مطبوعات نیز متفاوت تر از سالهای گذشته برگزار شود.

وی با درخواست از خبرنگاران جهت انتشار منصفانه اخبار گفت: از خبرنگاران می خواهم که در انعکاس اخبار شرط انصاف را رعایت نمایند و واقعیت را آنچنان که هست، انعکاس دهند.

وی ادامه داد: برخی مواقع نیز خبرنگاران صرفأ از روی شنیده ها اخبار را منتشر می نمایند، همین جا درخواست مینمایم که تا از صحت و سقم خبری مطمئن نشدید نسبت به اشاعه آن اقدام ننماید.

جبارزاده انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را تنها خطوط قرمز برشمرده و عنوان کرد: اینها تنها خطوط قرمز تعریف شده هستند و سایر خطوط قرمز موجود بر سر راه اصحاب رسانه و مطبوعات، خط قرمز ساختگی است.

وی یادآور شد: طرح مشکلات تنها بخشی از رسالت خبرنگاران است و پیگیری تکمیل کننده ی این چرخه برای رفع نواقصات و مشکلات است.

استاندار در پاسخ به درخواست سیدرضا علوی مبنی بر اینکه کار به جایی رسیده که تیتر را از شهرداری برایمان تعیین می کنند، بیان کرد: نه تنها شهرداری و شورای شهر، بلکه هیچ مدیر دولتی حق دخالت در امور خبرنگاران را ندارد و موضوعات این چنینی در صورت اطلاع رسانی توسط مطبوعات پیگیری خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشراه به اینکه در دولت تدبیر و امید شکایت رسانه ای نداشتیم ، خاطر نشان کرد: مدیران آذربایجان شرقی می دانند که شکایت از رسانه راه درستی نیست و در دولت جدید تنها یک مورد شکایت داشتیم که با رسیدگی معاونت سیاسی امنیتی استانداری حل شد. (اشاره به شکایت مدیرکل وقت بهزیستی استان از اعتدال پرس که نهایتا با پیگیری استانداری منجر به برکناری وی و پس گرفته شدن شکایت شد)

وی در پاسخ به مطلب دیگر رئیس انجمن صنفی مبنی بر تهدید خبرنگاران توسط مدیران ابراز کرد: در صورتی که چنین اتفاقی از جانب مدیران استان به وقوع بپیوندد، در صورت اثبات با آن مدیر برخورد شده و از سمتش عزل می شود.

وی ادامه داد: اگر عکاس یا خبرنگاری مورد ضرب و شتم قرار می گیرد لطفا در اسرع وقت اطلاع رسانی شود تا با این اقدامات مقابله شود ، خبرنگاران رکن چهرام دموکراسی هستند و نباید با آن ها اینگونه رفتار شود.

جبارزاده با اشاره به مشکلات معیشتی بسیاری از اقشار جامعه عنوان کرد: وضعیت اقتصادی خبرنگاران بستگی به فعالیت مطبوعات دارد، وابستگی مطبوعات و خبرنگاران به دولت در حال حاضر امکان ندارد.

وی یادآور شد: مسکن خبرنگاران یکی از مهم ترین مشکلات این صنف است که درخواست دارم تدبیری مناسب توسط اداره ازشاد و اداره مسکن صورت بپذیرد و زمینی با مبلغ مناسب در اختیار تشکل خبرنگاران قرار گیرد.

استاندار متذکر شد: در این جلسه خبری مبنی بر برخورد فیزیکی و معنوی با خبرنگاران مطرح شد که همین جا از خبرنگارن می خواهم در صورت تکرار این مسئله و در اولین فرصت انعکاس داده شود تا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

جبارزاده اذعان کرد: استان آذربایجان شرقی ترقی نخواهد کرد مگر اینکه اصحاب قلم و رسانه ارائه طریق و انتقاد و راه حل ارائه نمایند.

در پایان این مراسم استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با مدیرمسئول اعتدال پرس که نسبت به شکایت اخیر مدیرکل منابع طبیعی استان به خاطر درج یک خبر در اعتدال پرس، گلایه داشت ضمن تقبیح و غیرقبال قبول خواندن این اقدام، به معاون سیاسی خود دستور داد تا این موضوع را مجددا پیگیری کرده و با مدیرکل منابع طبیعی استان نسبت به بازپس گیری شکایت مزبور اتمام حجت کند.

بیمه تکمیلی ویژه خبرنگاران در راه است/ ساماندهی خانه مطبوعات استان بر اساس اساسنامه جدید 

علی اکبر صفی پور مدیر کل ارشاد اسلامی ضمن تبریک این روز به اصحاب قلم استان گفت: خبرنگاران استان به زودی تحت حمایت بیمه تکمیلی در خواهند آمد.

مدیر کل ارشاد استان از تدوین اساسنامه جدید خانه مطبوعات و ایجاد تحولاتی در دوره جدید خبر داد و افزود: بر همین اساس خانه مطبوعات استان را ساماندهی خواهیم نمود و خانه مطبوعاتی قوی تر خواهیم داشت.

وی در پایان از خبرنگاران درخواست نمود که طرح های حمایتی مرتبط با حوزه کاری خود را به اداره ارشاد ارئه نمایند.

رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه معضل مسکن، دغدغه بزرگ خانه مطبوعات استان است، گفت: باید نمایشگاه مطبوعات و جشنواره مطبوعات شمال غرب در استان برگزار شود.

محمد هادی نیا اظهار کرد: با پیگیری های یکساله در خصوص مسکن خبرنگاران، مقرر شده  افرادی که فرم مسکنشان امضا شده از طریق اداره مسکن و شهرسازی پیگیری شود. وی افزود: طی دو هفته آینده  به ۱۳۰ نفر از خبرنگاران که حائز شرایط هستند، برای واگذاری مسکن معرفی می شوند.

وی گفت:از استاندار و نمایندگان استان خواستار حمایت هایی در خصوص مسکن خبرنگاران هستیم تا زمین هایی را در شهرک خاوران در اختیار تعاونی مسکن قرار دهند تا با حداقل هزینه، معضل مسکن خبرنگاران رفع شود.

هادی نیا در خاتمه در خصوص ساماندهی خبرنگاران استان تاکید کرد: ساماندهی خبرنگاران به شکل منطقی باید از طریق اداره کل ارشاد پیگیری شود.

آقای استاندار، دایره امنیتی برای مطبوعات تعیین کنید

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیران مسئول نشریات استان گفت : چندین سال است که در روز خبرنگار دردهای خود را می گوییم ولی تا به حال راه به جایی نبرده ایم.

  سید رضا علوی هم در ادامه مراسم تجلیل از خبرنگار ، طی سخنان انتقادی و پرشوری افزود: مدیران به خود این اجازه را می دهند که اصحاب رسانه را تهدید کنند من نمیدانم واقعا مدیران ما سحر و جادوگری می دانند که می توانند اصحاب رسانه را نابود کنند؟

مدیر عامل سابق سازمان فرهنگی شهرداری تبریز در این مراسم از استاندار آذربایجان شرقی خواستار شد تا خطوط قرمز را برای اصحاب رسانه تعیین کنند چون هر یک از مدیران مواردی را به عنوان خطوط قرمز معرفی می کنند.

وی ادامه داد: من نمی دانم واقعا قیمت ماست و افزایش قیمت سیمان یا موضوعات شهری همچون وضعیت نامناسب آسفالت یک محله خطوط قرمز یا مسائل امنیتی است؟

مدیر مسئول روزنامه سرخاب همچنین گفت : برخی از مدیران به جایی رسیده اند که برای روزنامه تیتر تعیین می کنند، روز پنج شنبه از طرف شهرداری با دفتر روزنامه سرخاب تماسی گرفته شده که اصرار داشتند یک جمله را برای تیتر یک روزنامه تحمیل کنند.

علوی فضای رسانه ای استان را به اتاقی تشبیه کرد که فعالان رسانه ای از هر طرف که حرکت می کنند به دیوار بر می خورند. وی دلیل بی محتوایی و تکراری بودن مطالب روزنامه ها را همین دلیل عنوان کرده و گفته است: وقتی ما نمی توانیم به مسائل و مشکلات جامعه پرداخت کنیم مجبوریم به خبرنامه تبدیل شویم که در تعریف و تمجید از عده ای نوشته می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشارهبه مشکلات عکاسان خبری ادامه داد: من به عنوان یک مدیر مسئول از شرایطی که برای عکاسان خبری به وجود آمده گله مند هستم ،‌عکاسانی که برای ثبت بازی تراکتور سازی به زمین فوتبال می روند و کسانی آن ها را به رسمیت نمی شناسند و آن ها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

وی یاد آور شد: بسیاری از این بچه ها تجهزات عکاسی خود را با خون دل تهیه می کنند حداقل مواظب تجهزات عکاسی آن ها باشند.

انتهای خبر