اضافه شدن یک نماینده به آذربایجان شرقی در مجلس دهم/ مرند و تبریز کاندیداهای اصلی

طرح افزایش ۲۰ نماینده مجلس، بعد از ۳ سال سکوت مجددا هفته آینده در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. به گزارش اعتدال پرس، افزایش تعداد نمایندگان مجلس که طبق قانون هر ۲۰ سال و متناسب با افزایش جمعیت مناطق مختلف کشور صورت می گیرد، در حالی به علت اختلاف نظرات شدید نمایندگان در دوره هشتم مجلس […]

image_pdfimage_print

طرح افزایش ۲۰ نماینده مجلس، بعد از ۳ سال سکوت مجددا هفته آینده در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش اعتدال پرس، افزایش تعداد نمایندگان مجلس که طبق قانون هر ۲۰ سال و متناسب با افزایش جمعیت مناطق مختلف کشور صورت می گیرد، در حالی به علت اختلاف نظرات شدید نمایندگان در دوره هشتم مجلس به تصویب نرسید که همین موضوع در آذربایجان شرقی هم محل اختلاف شدید بین مسئولان و مردم مناطق مختلف استان گردید که حتی منجر به امنیتی شدن اوضاع در برخی شهرهای استان نیز شد و حال با توجه به طرح مجدد این موضوع در مجلس نهم، باید شاهد رقابت سخت شهرهای مختلف استان برای تصاحب تک سهمیه  اختصاصی برای آذربایجان شرقی باشیم.

رقابتی که با توجه به شرایط احراز این سهمیه جدید، حوزه های انتخابیه تبریز و حومه (به علت کثرت جمعیت و اهمیت سیاسی آن)  و حوزه مرند و جلفا ( به علت کثرت جمعیت و قرار گرفتن منطقه آزاد ارس در این حوزه) کاندیدای اصلی کسب این کرسی به شمار می روند.  هرچند می توان امید داشت با تلاش و پیگیری های ویژه مسئولان سیاسی و نمایندگان استان و با لحاظ اهمیت استراتژیک این استان و شرایط ویژه اجتماعی و سیاسی آن، این سهمیه به دو کرسی نیز افزایش پیدا کند.

این خبر حاکی است، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این باره گفت: طبق نظر کمیسیون، به تعداد نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، کرمانشاه و یزد یک نماینده افزوده می‌شود.

 امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: اعضای کمیسیون شوراها در جلسه عصر امروز طرح افزایش ۲۰ نماینده مجلس و اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه بررسی کردند و قرار است این طرح در هفته آینده برای تصویب به صحن علنی مجلس ارسال شود.

او در ادامه گفت: طرح افزایش ۲۰ نماینده از مهمترین طرح های مهم دور نهم مجلس بشمار می رود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: طبق نظر کمیسیون مقرر شد تا عوامل سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و قومی در کنار عوامل جمعیت مورد نظر قرار بگیرد.

خجسته گفت: طبق نظر کمیسیون وضعیت نمایندگان استان کرمانشاه، فارس، آذربایجان شرقی و یزد بررسی شد و مقرر شد تا به هر یک از این استان‌ها یک نماینده افزوده شود.

نماینده مردم همدان در خانه ملت با بیان اینکه در نشست امروز کمیسیون شوراها و امور داخلی همچنین ۵ نامزد مجلس برای عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب انتخاب شد و گفت: زاکانی، بخشایش‌اردستانی، دواتگری و میرمحمدی نامزد تصدی این حوزه شدند و در آینده ای نزدیک دو ناظر مجلس بر این کمیسیون در صحن علنی مجلس مشخص خواهند شد.

خجسته در پایان گفت: اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی جهت سرکشی به استان‌ها و دیدار با اعضای شورای شهر در استان‌های مختلف کشور پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری اعضای کمیسیون به یزد سفر خواهند کرد.

انتهای خبر