پوررجب خبر داد: کنترل کیفیت آب شرب آذربایجان‌شرقی در مجهزترین آزمایشگاه آب و فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان به صورت منظم و شبانه‌روزی در مجهزترین آزمایشگاه آب و فاضلاب استان پایش و کنترل می‌شود. به گزارش اعتدال پرس، رضا پوررجب در خصوص منابع تامین آب استان اظهار کرد: آب در دسترس مشترکان از ۶۵ درصد آبهای سطحی (سدها) و ۳۵ درصد آب‌های […]

image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان به صورت منظم و شبانه‌روزی در مجهزترین آزمایشگاه آب و فاضلاب استان پایش و کنترل می‌شود.

به گزارش اعتدال پرس، رضا پوررجب در خصوص منابع تامین آب استان اظهار کرد: آب در دسترس مشترکان از ۶۵ درصد آبهای سطحی (سدها) و ۳۵ درصد آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی در خصوص ارزیابی کیفیت آب شرب بهداشتی استان آذربایجان‌شرقی گفت: تامین کیفیت این حجم آب از طریق هشت واحد تصفیه‌خانه آب که عملیات زلال‌سازی و گندزدایی آب‌های سطحی را به انجام می‌رسانند و همچنین ۱۵ دستگاه تاسیسات کلرزنی گازی، ۷۱ دستگاه تاسیسات کلرزنی مایعی و ۲۰ مورد تاسیسات کلرزنی دستی برای آب‌های زیرزمینی به انجام می‌رسد تا همواره و در هر نقطه از استان آب سالم و گوارا در دسترس مشترکان قرار گیرد؛ لازم به توضیح است که در حال حاضر دو واحد تصفیه‌خانه نیز از نوع سیستم RO در شهرهای شربیان و مهربان در حال بهره‌برداری است.

پوررجب اضافه کرد: امروزه با توجه به ارتقای بهداشت جامعه و تعیین استانداردهای مختلف برای حفظ و افزایش سلامت مصرف کنندگان، آب شرب به عنوان حیاتی‌ترین ماده، مورد ارزیابی‌های کیفی قرار می‌گیرد، در این زمینه با تعیین شاخص‌‌های آلودگی و حدود استانداردهای مطلوب و قابل قبول برای آب شرب، با آزمایشات منظم روزانه، کیفیت آب پایش شده تا اقدام مناسب برای تحقق بخشیدن به خط‌مشی شرکت و ارائه خدمات مطلوب‌تر به مصرف‌کنندگان انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در ادامه به مشخصات آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب استان اشاره کرد و افزود: شرکت آب و فاضلاب استان در ۹ واحد آزمایشگاه فاضلاب شهرهای تبریز، میانه، مراغه، مرند، جلفا، اهر، عجب‌شیر، سراب و بستان‌آباد اندازه‌گیری تمام عامل‌های مربوط به فرایند تصفیه و شاخص‌های میکروبی و شیمیایی تخلیه پساب به آب‌های پذیرنده و یا بازیابی آن در کشاورزی را به دقت انجام می‌دهند‌.

پوررجب به انواع آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه آب و فاضلاب استان اشاره کرد و ادامه داد: در راستای کنترل کیفیت آب شرب بهداشتی از لحاظ میکروبی، فیزیک و شیمی، فلزات سنگین و آلاینده‌های کمیاب، در منابع تولید، خطوط انتقال، مخازن ذخیره و شبکه‌های توزیع شهرهای زیرپوشش آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان به طور شبانه‌روزی و مستمر بر کیفیت آب نظارت دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در خصوص نمونه‌های برداشت شده خاطرنشان کرد: آزمایشگاه آب و فاضلاب استان در طول سال ۹۲ بیش از ۴۹۹ هزار و ۴۵۳ نمونه‌ برداشت شده و بیش از یک میلیون و ۸۱ هزار و ۴۴۵ مورد پارامترهای آزمایش شده در کل استان اعم از میکروبی، شیمیایی، بیولوژی، فلزات سنگین، مواد آلی، فاضلاب و کلرسنجی انجام داده است.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی همواره کوشیده است تا با اجرای برنامه منظم در طول فرایند تولید، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع آب و همچنین جمع‌آوری فاضلاب نسبت به پایش و کنترل همه‌جانبه موارد مربوطه با استفاده از جدیدترین تکنیک‌های آزمایشگاهی توسط پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تکنولوژیک و با استفاده از نیروهای مجرب نسبت به این امر مهم اقدام کند.

وی گفت: علاوه بر کنترلی که از طریق سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اداره بهداشت در خصوص کیفیت آب توزیعی در استان به عمل می‌آید کنترل کیفی آب از طریق ۳۱ واحد آزمایشگاهی نیز به صورت مداوم و روزانه انجام می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی توانسته است علاوه بر امسال در چند سال پیاپی رتبه برتر را در زمینه کنترل کیفیت آب در بین مجموعه شرکت‌های آب و فاضلاب‌ سراسر کشور کسب کند.

 

انتهای خبر