عرب باغی در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: توسعه زیرساختهای گردشگری و جزئیات سرمایه گذاری هیوندای در ارس/ بهره مندی از توان رسانه ها در توسعه منطقه آزاد ارس

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان آذربایجان شرقی، ضمن تشریح برنامه ها و دست آوردهای جدید این منطقه به سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ داد. به گزارش اعتدال پرس، در این نشست که به مناسبت روز خبرنگار در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار شد، جمع بسیار زیادی از خبرنگاران استان […]

image_pdfimage_print

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان آذربایجان شرقی، ضمن تشریح برنامه ها و دست آوردهای جدید این منطقه به سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ داد.

به گزارش اعتدال پرس، در این نشست که به مناسبت روز خبرنگار در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار شد، جمع بسیار زیادی از خبرنگاران استان حضور داشتند که می توان آنرا جامع ترین، بزرگترین و مجلل ترین مراسم روزخبرنگار برگزار شده در استان برشمرد بخصوص بخش پرسش و پاسخ آن که بسیار پربار برگزار شد.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در این نشست که بیش از سه ساعت طول کشید، گفت: ارس بعنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران با استقبال کم نظیر بخش خصوصی جهت انجام سرمایه گذاری های کلان روبرو شده است.

محسن خادم عرب باغی حمایت از صنایع با قابلیت صادرات کالا به بازارهای قفقاز و اروپا را شرایط اصلی سرمایه گذاری در ارس اعلام کرد.

عرب باغی با اشاره به حجم سرمایه گذاری های در حال انجام در پروژه های جدید در منطقه آزاد ارس گفت : در حال حاضر میزان سرمایه گذاری های در دست اقدام توسط بخش خصوصی در ارس دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و با تسویه حدود ۸۰۰ میلیارد ریالی بدهی ها به پیمانکاران فضای جدیدی برای توسعه در ارس پدید آمده است.

وی ادامه داد: ۲۲ پروژه سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس همزمان با هفته دولت امسال بهره برداری می شود.

عرب باغی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس با کمتر از یک دهه فعالیت بعد از منطقه آزاد کیش دومین منطقه آزاد توسعه یافته کشور است گفت: هم اکنون ۱۰ شرکت خارجی در حال سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس هستند و تعدادی از شرکت های خارجی متقاضی نیز در مرحله تکمیل پرونده می باشند.

عرب باغی با اشاره به اینکه تمام شرایط لازم برای سرمایه گذاری در منطقه وجود دارد از رفع مشکل سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد خارجی در ارس خبر داد و گفت: تا دو هفته پیش واگذاری زمین به سرمایه گزاران به شرط وجود شریک ایرانی بود، اما با موافقت رئیس جمهور و اصلاح قانون مسئله ارایه سند زمین بنام شخص حقیقی و حقوقی خارجی رفع شد.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس گفت: با بهبود وضعیت سیاست خارجی ایران و گسترش تعامل ها با جهان تقاضاها برای سرمایه گذاری در این منطقه افزایش چشمگیری داشته است.

وی تعامل های بین المللی را فرصتی برای ایرانیان و آذربایجانی های مقیم خارج از کشور برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس خواند و گفت: با بهره مندی از قدرت و نفوذ رسانه ها و همچنین همراهی رایزنان بازرگانی کشور های آسیایی و اروپایی تلاش داریم تا با انعکاس و انتشار ظرفیت های مختلف منطقه آزاد ارس زمینه حضور آنان در منطقه را فراهم کنیم.

عرب باغی اظهار داشت: توسعه صنعتی و استقرار صنایع با تکنولوژی روز و با قابلیت صادرات در اولویت برنامه های منطقه آزاد ارس بوده و پشتوانه صنعتی کلانشهر تبریز و استان آذربایجان شرقی زمینه را برای تحقق هدف توسعه صنعتی در این منطقه فراهم می کند.

وی ادامه داد: با واگذاری اراضی جدید در حوزه صنایع با تکنولوژی بالا ، اراضی صنعتی این منطقه آزاد به بیش از ۲۱۰۰ هکتار در محدوده جلفا می رسد که در حوزه های صنایع پاک و های تک، الکترونیکی، صنایع سنگین و پالایشگاهی فعالیت خواهند داشت.
عرب باغی افزود: شهرک قبلی صنایع پاک این منطقه در دو فاز کاملا واگذار شده و هم اکنون ۱۸۸ واحد صنعتی در این شهرک در حال احداث و ۸۶ واحد نیز در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط مساعد حاکم بر بخش کشاورزی منطقه آزاد اشاره کرد و گفت :وجود ۱۳۷هکتار مجموعه گلخانه ای آماده برای کشت و همچنین ۱۸۰۰ هکتار اراضی باغی موجود فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در این زمینه برای افزایش میزان صادرات و ارزش افزوده از این بخش است.
وی افزود: برای فراهم نمودن بسترهای صادراتی محصولات کشاورزی احداث سردخانه ها صنایع تبدیلی و بسته بندی و فرودگاه جهت حمل بموقع به بازارهای داخلی و خارجی از اهمیت ویژه ای برخودار است و باید تسریع شود.

عرب باغی با بیان اینکه فرصت سوزی در ارس جایی ندارد گفت: متاسفانه برخی فرصت سوزی ها مانع از دستیابی منطقه آزاد ارس به اهداف ایده آل شده است و در این راستا تامین زیرساخت های ضروری و فراهم نمودن شرایط آسان برای افزایش سرمایه گذارهای خارجی و داخلی، توسعه صنعت توریسم و جذب گردشگران ، احداث و رونق واحدهای تجاری و خدماتی از جمله موارد مهم در حال انجام در ارس است.

تاکید بر توسعه تولید

عرب باغی در ادامه با تاکید بر ضرورت حمایت از تولید اذعان داشت: هر کشوری که از صنعت، کشاورزی و به طور کلی از تولید خود حمایت کند، بدون تردید چرخه اقتصاد کشور به حرکت در می آید.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در ادامه با تاکید بر اصلاح برخی قوانین دست و پاگیر در این مناطق تاکید کرد: پیش از این بر اساس قانون یک سرمایه گذار خارجی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد می بایست یک نفر ایرانی را شریک خود می کرد و به صورت مشارکتی وارد اجذرای پروژه های خود می شد.

وی ادامه داد: این امر محدودیت هایی را برای سرمایه گذران خارجی ایجاد کرده بود که خوشبختانه با تدبیر دولت محترم این موضوع مرتفع شد.

زیرساخت ها متناسب نیست!

خادم عرب باغی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت ، در ادامه با انتقاد از زیرساخت های موجود در این منطقه تصریح کرد: در کشور های پیشرفته قبل از اینکه یک منطقه آزاد یا شهرک صنعتی راه بیافتد ابتدا زیرساخت های آن را آماده می کنند و سپس وارد جذب سرمایه گذار می شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما قضیه بر عکس است به عبارتی دیگر سرمایه گذاران از متولیان امر جلوتر هستند.

مدیر عامل منطقه آزاد ارس هم مرزی با سه کشور خارجی و فرصت های ارتباطی با کشور های CIS را برای منطقه آزاد ارس مغتنم خواند و گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم؛ اگر نتوانیم میزان صادرات کالاهایمان به کشور های خارجی را افزایش دهیم موفق نشده ایم.

وی با ابراز خرسندی از افزایش حجم صادرات از این منطقه اظهار داشت: در چهار ماهه گذشته ۱۴۴ درصد افزایش حجم صادرات از منطقه آزاد ارس را داشته ایم.

وی با بیان اینکه باید مشکل حمل و نقل در این منطقه برای جذب و رونق سرمایه گذاری ها حل شود، تاکید کرد: باید با آغاز کار مطالعاتی و کارشناسانه، فرودگاهی که قبلا در این مطقه فعال بود را احیا کنیم.

مدیرعامل ارس تاکید کرد: برای افزایش سرمایه گذاری ها در این منطقه و رونق اقتصادی و حل مشکلات حمل و نقل، مقرر شده پل ارتباطی ایران و جمهوری آذربایجان از این منطقه احداث شود و در این  احداث پل را با رییس جمهور مطرح کرده ایم.

عرب باغی همچنین در خصوص تجارت در این منطقه گفت: با توجه به هم مرز بودن این منطقه با شهرهایی چون نخجوان، گرجستان و غیره،  برای رونق واردات و صادرات در این منطقه، مراکز تجاری ایجاد کنیم و آمارها در خصوص صادرات و واردات در این منطقه، رو به رشد است. 

وی همچنین در خصوص واردات خودرو در این منطقه گفت: واردات خودرو در این منطقه آنقدر زیاد نیست که به اقتصاد لطمه وارد کند، برای واردکنندگان برنامه ای در خصوص افزایش استاندارد  و غیره تدوین خواهیم کرد .

مدیر عامل منطقه آزاد ارس در تشریح جزئیات سرمایه گذاری شرکت خودروسازی هیوندای در این منطقه گفت: پس از مذاکرات و دیدار با مدیران شرکت خودروسازی هیوندای مقرر شد تا زمین مناسبی در اختیار این شرکت خودروسازی کره ای دهیم.

وی احداث نمایشگاه تولیدات هیوندای در ارس را یکی از توافقات صورت گرفته خواند و افزود: همچنین مقرر شد تا این شرکت خودروسازی زمینه ارایه خدمات پس از فروش را در ارس فراهم آورد.

عرب باغی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نیز شاهد راه اندازی واحدهای مونتاژ و تولید خودروهای هیوندای در منطقه آزاد ارس باشیم.

وجود یک میلیون گردشگر در منطقه آزاد ارس

وی همچنین با اشاره به پتانسیل گردشگری این منطقه، خاطرنشان کرد: اکنون یک میلیون نفر گردشگر در این منطقه وجود دارد که باید زیرساخت های گردشگری را برای خدمات رسانی به گردشگران در مدت زمان کوتاهی فراهم کنیم.

وی گفت: در عید نوروز سال ۹۳، بازدید سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر از این منطقه ثبت شده است.

عرب باغی در خصوص گردشگری سلامت گفت: گردشگری سلامت در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای معاینه افراد گردشگر، گروهی از پزشکان متخصص را از تبریز به این منطق دعوت کردیم و برای ایجاد بیمارستان تخصصی به آن ها زمین واگذار کردیم.

وی اعلام کرد: همچنین برخی از استان های همجوار از آقای روحانی درخواست کردند که بخشی از استان ها را در اختیار منطقه آزاد ارس قرار دهند.

بهره مندی از توان رسانه ها در توسعه منطقه آزاد ارس

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد ارس گفت:  رسانه های ارتباط جمعی را در راستای توسعه و پیشرفت منطقه آزاد ارس به همکاری دعوت می کنیم.

گزارش اعتدال پرس حاکی است، مختار خوش پیمان نیز در ابتدای این مراسم افزود: ظرفیت عظیم عرصه رسانه ای استان و حضور تشکل های صنفی فعال و پویا، این نوید را می دهد که با یک سیاست تعامل گرایانه زمینه برای برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های موجود ببریم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ارس در دوران مدیریت جدید آماده است تا بیش از این ها با رسانه ها تعامل داشته باشد، اذعان داشت: منطقه آزاد ارس به عنوان یکی از مناطق آزاد کشور که دارای ویژگی های منحصر بفرد فراوانی است در توسعه و اعتلای اقتصاد منطقه و کشور اثر گذار می باشد.

مسئول بسیج رسانه آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر اینکه رویکرد جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ارس خلاق محور خواهد بود اضافه کرد: ما آماده ایم تا ایده ها و طرح های خلاقانه اهالی رسانه استان را در منطقه آزاد ارس عملیاتی نماییم.

فیلم:

 

انتهای خبر