رای منفی مجلس به وزیر علوم/ فرجی دانا از ادامه همراهی دولت یازدهم بازماند

نمایندگان مجلس با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن، با «عدم‌اعتماد» به فرجی‌دانا موافقت ‌کردند و بر این اساس اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم، نتوانست مجدداً رأی اعتماد را کسب کند.   به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایسنا،جلسه علنی مجلس شورای اسلامی […]

image_pdfimage_print

نمایندگان مجلس با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن، با «عدم‌اعتماد» به فرجی‌دانا موافقت ‌کردند و بر این اساس اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم، نتوانست مجدداً رأی اعتماد را کسب کند.

 

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایسنا،جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر علوم صبح روز چهارشنبه با نواختن زنگ جلسه علنی به ریاست علی لاریجانی و در آستانه اولین هفته دولت روحانی برگزار شد.

مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت صبح امروز برای بررسی استیضاح وزیر علوم تشکیل جلسه داد و در نتیجه آن اعلام کرد که این فراکسیون مخالف استیضاح فرجی‌داناست. با این حال منصور حقیقت‌پور عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به این جلسه گفت که له یا علیه استیضاح وزیر علوم جمع‌بندی صورت نگرفته است.

با به صدا درآمدن زنگ آغاز شدن جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری به همراه جمعی از اعضای کابینه دولت از جمله اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه،‌ سیف، رئیس کل بانک مرکزی، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امین‌زاده، معاون حقوقی رییس‌جمهور و … در جلسه علنی حضور داشتند.

همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا رحمانی فضلی وزیر کشور، بیژن زنگنه، وزیر نفت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبخت، سخنگوی دولت و حمید چیت چیان، وزیر نیرو و … در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا حضورداشتند.

حسن روحانی در جلسه استیضاح فرجی‌دانا حضور نیافت

رییس‌جمهور امروز برای انجام هفتمین سفر استانی خود به اردبیل سفر کرد.

پس از توافق انجام شده بین دولت و مجلس برای تعیین روز چهارشنبه به عنوان روز استیضاح وزیر علوم، بحث‌هایی در مورد حضور یا عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح مطرح شد.

عدم حضور حسن روحانی در جلسه استیضاح فرجی‌دانا در حالی بوده که این استیضاح اولین استیضاح یکی از وزرای کابینه یازدهم محسوب می‌شود.

 

با جابجایی چند نفر در وزارت علوم مشکل حل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با جابجایی چند نفر در وزارت علوم سلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود گفت: با جابجایی چند نفر در وزارت علوم مشکل حل می‌شود.

علی لاریجانی رئیس شورای اسلامی پس از پایان اظهارات وزیر علوم و پیش از رای‌گیری نسبت به استیضاح فرجی‌دانا طی سخنانی اظهار داشت: از همه نمایندگان استیضاح‌کننده و آقای فرجی‌دانا که خوب صحبت کردند و مطالب خود را در یک فضای آرامی مطرح کرد و دیگر اعضای هیئت دولت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: شما مطالبی را به من فرستادید و گفتید فلانی نظر بدهد، من این مطالب را خواندم.

وزارت اطلاعات غیر از یک نفر باقی افراد را تأئید کرده است لکن چون من را حکم قرار دادید به نکته‌ای که شما گفتید اشاره می‌کنم که در آن جلسه‌ای که موارد را جمع‌بندی کردیم به همه موارد پایبند باشید منجمله اگر چند نفر از برادران جابجا شوند در وزارت علوم سلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود و فضا آرام‌تر می‌شود.

اگر نظر بنده من را بخواهید نظرم این است که واقعا جابجایی این چند نفر مشکل حل می‌شود و فضا آرام می‌شود.

لاریجانی در هنگامی که اعضای هیئت دولت از صحن علنی خارج می‌شدند گفت: اقای جهانگیری به بنده پیغام داده است که به نظر شما احترام می گذاریم و به آن عمل می کنیم پس از آن حجت الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس از آقایان قادری، خانحمدی، محسنی‌ثانی، محجوب، پولادگر و غضنفرآبادی دعوت کرد تا پس از رای دادن در جایگاه هیئت رئیسه برای شمارش آرا حضور یابند.

پایان رای گیری و اعلام آرا

وزیرعلوم ، تحقیقات و فناوری رای مجلس را برای ابقاء در پست خود کسب نکرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر علوم با ۱۱۰ رای مخالف ، ۱۴۵ رای موافق و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ رای به فرجی دانا اعتماد نکردند.

زمانی که فرجی‌دانا از وزارت عزل شد برخی از نمایندگان با فرستادن تکبیر به این مسئله واکنش نشان دادند.
 امیدواریم فرجی‌دانا در جایگاه دیگری منشا برکات باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد اعلام عدم رای اعتماد مجلس به فرجی‌دانا، گفت: برای آقای فرجی‌دانا آرزوی توفیق می کنیم و امیدواریم وی در جایگاه دیگری منشا برکات باشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام عدم رای اعتماد مجلس به رضا فرجی‌دانا، طی سخنانی اظهار داشت: برای آقای فرجی‌دانا آرزوی توفیق می کنیم و امیدواریم وی در جایگاه دیگری منشا برکات باشد.

وی برهمین اساس از دولت خواست هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی خود را برای تصدی وزرات علوم به مجلس معرفی کند.

شیطنت رسایی

در پایان جلسه حمید رسایی نماینده مردم تهران کاغذی را بالای سر خود نگه داشته بود که بالای سر آن نوشته شده بود دوپینگ لاریجانی هم جواب نداد.

 

انتهای خبر