پس از استماع برنامه های معاونت فرهنگی صورت گرفت؛ انتقادات سنگین شورای شهر به برنامه های هفته نکوداشت تبریز

 پس از آنکه حمیدی، معاون فرهنگی شهردار برنامه های هفته نکوداشت تبریز را در صحن علنی شورای شهر تشریح کرد، اعضای شورا نکته نظرات خود را در باره این برنامه ها اظهار داشتند. آنچه در پی می آید چکیده این نظرات است. بهروز خاماچی: متاسفانه از صاحبنظران متعددی که در شورای شهر حضور دارند در تدوین […]

image_pdfimage_print

 پس از آنکه حمیدی، معاون فرهنگی شهردار برنامه های هفته نکوداشت تبریز را در صحن علنی شورای شهر تشریح کرد، اعضای شورا نکته نظرات خود را در باره این برنامه ها اظهار داشتند. آنچه در پی می آید چکیده این نظرات است.

بهروز خاماچی: متاسفانه از صاحبنظران متعددی که در شورای شهر حضور دارند در تدوین برنامه های هفته نکوداشت بهره گیری نشده است. با برگزاری چند جلسه محدود، تنها با حضور دو عضو از شورای شهر، ما را به نتیجه مطلوبی نخواهد رساند.

المیرا خاماچی: برآورد مشخصی از هزینه های برگزاری هفته نکوداشت به شورای شهر ارائه شود. به نظرم برخی برنامه ها کاملا نا مرتبط با نکوداشت تبریز است، همه از استاد شهریار سخن می گوییم اما اساتید بزرگی را که هنوز در حال حیات هستند، فراموش کرده ایم.

حبیب شیری آذر: ضمن تشکر از ابتکار ارزشمند شهردار و همچنین زحمات معاونت فرهنگی، فکر می کنم شایسته بود که هفته نکوداشت در حول روز ۱۴ مردادماه، همزمان با سالگرد صدور فرمان مشروطه که اختصاص به تبریز دارد برگزار می شد. عدم اطلاع اصحاب قلم و اندیشه از این برنامه باعث می شود که، هفته تبریز ذبح شود. با توجه به اینکه تبریز در زمینه های مختلف کارکرد های مهمی داشته است، نباید از این پتانسیل ها غفلت می شد. آنچه در حوزه دین، فرهنگ، هنر، معماری و گردشگری اعلام گردیده است، برنامه ای در شان تبریز ندیدم. از ارک بزرگ تبریز، اصلی و کرم، از مقام معظم رهبری که فرزند این دیار هستند و از شهید باکری چیزی در برنامه ها نیست. در کل فکر می کنم کار ارزشمندی می تواند باشد اما می توانست بسیار بهتر از آنچه اعلام شده است برگزار شود.

ایران آهور: به نظر من در برنامه های هفته نکوداشت تبریز به معماری که تلفیقی از علم و هنر است توجهی نشده است و همچنین نقش بازار تاریخی تبریز به عنوان میراثی جهانی فراموش شده است.

داود امیر حقیان: در معماری سبکی به نام آذربایجانی وجود دارد که متاسفانه الان در دانشگاهها از بین رفته و در شهرها هم به دست فراموشی سپرده شده است. چرا تلاش نشده است تا این سبک معرفی شود؟ احساس می کنم عظمت تبریز در چند برنامه کوچک محدود شده است و این شاید از سر رفع تکلیف باشد. خواسته من اینست کسانی دعوت شوند که از شهر تبریز برخاسته اند و در سطح جهان مطرح شده اند، همچنین به نقش همه علما و ادبا پرداخته شود.

علی نوای باغبان: راه درست این بود که برنامه از قبل در کمیسیون فرهنگی طرح می شدند و بعد از تدوین به صورت خلاصه در صحن علنی مورد بررسی قرار می گرفت تا نظر همه اعضا اعمال شود. ما باید دنبال برنامه های فاخر باشیم هنوز وقت باقی است و می توان کیفیت برنامه ها را بالا برد.

محمد حسین جعفری: تاکید من اینست که به کیفیت برنامه ها بیشتر توجه شود تا کمیت آنها. می توان از تجربه شهرهایی که چنین برنامه ای را قبلا اجرا کرده اند، بهره برده شود. از شهدای محراب در تدوین برنامه ها غفلت نشود.

سعید حاجی زاده: به نظر من اگر تعداد برنامه ها را پایین بیاوریم و در مقابل کیفیت آنها را بالا ببریم بهتر باشد. پیشنهاد می کنم ساماندهی محوطه ارک تا موعد برگزاری هفته نکوداشت تکمیل و بخشی از برنامه ها آنجا برگزار شود.

ایرج شهین باهر: من فکر می کنم هدف مشخصی برای این برنامه تعریف نشده است. ما می خواهیم تبریز را به چه کسانی بشناسانیم. آیا توجیه اقتصادی دارد؟ اگر ما می خواهیم توریسم را در تبریز رونق دهیم باید آن را در نمایشگاههای بین المللی توسعه توریسم معرفی کنیم تا همه دنیا با تبریز آشنا شوند. من خروجی خاصی برای نکوداشت تبریز نمی بینم و تغییر رویه حتما لازم است.

محمد حسن اسوتچی: ضمن تشکر از زحمات آقای حمیدی و همکاران ایشان، خواهش می کنم هزینه های مربوطه به طور کامل برای نمایندگان مردم تشریح شود.

اصغر عابدزاده: فکر می کنم شهرداری زیر بمباران انتقادات رفته است و این درست نیست مزایای اجرای برنامه به اندیشه من بیش از ایرادات آن خواهد بود . طبیعتا هیچ برنامه ای خالی از عیب نخواهد بود. لحن انتقادی تنها راه برای پیشرفت نیست. بودجه های فرهنگی شهرداری مشخص است و هزینه هایی که می شود در قالب آن صورت خواهد گرفت.

اسماعیل چمنی: املای نانوشته غلط ندارد اما من اینطور فکر می کنم که در این برنامه بیت المال مردم برای تبلیغ یک عده افراد خاص هزینه می شود. همه برنامه ها باید متناسب با فرهنگ آذربایجان باشد. چرا بستر برای جوانها فراهم نیست تا استعداد آنها هم به نمایش کشیده شود و همیشه به اجرای برنامه ها توسط یک نفر اکتفا می شود؟ آثار بین المللی تبریز که همه علاقمند به شناخت آنها هستند نادیده گرفته شده است.

جواد ششگلانی: با توجه به اینکه هنوز فرصت کافی تا برگزاری هفته نکوداشت پیش رو داریم حتما انتقادات نمایندگان مردم تا حد امکان در برنامه ها لحاظ شوند و اینطور نباشد که تنها به یک الگو برداری از هفته های تقویمی بسنده کنیم.

اکرم حضرتی: از معاون فرهنگی شهردار که هم و غم اجرای هرچه با کیفیت برنامه را دارند تشکر می کنم اما اعتقاد دارم که سنگ بزرگ علامت نزدن است. من تا کنون دوبار تذکر داده ام که نظرات همه اعضای شورای شهر حتما در برنامه های هفته نکوداشت در نظر گرفته شود. فرهنگ یعنی شکل زندگی مردم و برای معرفی تبریز باید این سببک زندگی مردم تبریز را به همه بشناسانیم. اما در حال حاضر گمان می کنم پراکندگی برنامه ها ما را از این هدف دور کرده است. جای فرهنگ ایثار و مقاومت مردم تبریز را در میان برنامه ها خالی می بینم.

گفتنی است در جلسه سه شنبه شب شورای شهر علی شیاری و جعفر مدبر از صحبت در خصوص برنامه های هفته نکوداشت تبریز امتناع کردند. همچنین سعید محدث، احتشام حاجی پور، فریدون بابایی اقدم و رسول درسخوان غایبین این جلسه را تشکیل می دادند.

انتهای خبر