وقتی بزرگداشت ها، به بزرگکرد مدیران تبدیل می شود/ حاشیه نگاری اعتدال پرس از بزرگداشت شهریار: از اعتراض مردم به ممانعت از حضور در مراسم تا سخنرانی های طولانی در هوای سرد

متاسفانه آفت دیرین و بدی در برگزاری همایش ها، بزرگداشت ها، سمینارها و مراسمات مختلف در کشومان وجود دارد که علی رغم اعتراضات متعدد به طرق گوناگون، هنوز هم ادامه دارد و بعضا اصل برگزاری این همایش ها را زیر سوال برده است. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، دست اندرکاران این برنامه ها بعضا در تعریف دقیق […]

image_pdfimage_print

متاسفانه آفت دیرین و بدی در برگزاری همایش ها، بزرگداشت ها، سمینارها و مراسمات مختلف در کشومان وجود دارد که علی رغم اعتراضات متعدد به طرق گوناگون، هنوز هم ادامه دارد و بعضا اصل برگزاری این همایش ها را زیر سوال برده است.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، دست اندرکاران این برنامه ها بعضا در تعریف دقیق واژگان نیز دچار مشکل هستند و به نظر می رسد آشنایی کاملی با معنا و الزامات این نوع مراسمات ندارند بطوریکه در این گونه مراسمات بجای آنکه تخصص محوری و پرداختن به ابعاد ویژه موضوع مراسم باشد به محملی برای خودنمایی و بزرگ کردن مدیران و انجام سخنرانی های غیر مفید و خسته کننده برای حاضرین در مراسم که به قصد دیگری در آنجا حضور یافته اند، شده است.

بزرگداشت شهریار یا بزرگکرد مدیران 

بزرگداشت شهریار هم از همین سنخ سوء تفاهمات است که بجای آنکه در آن سخنرانی های تخصصی، جدید و جذاب در منزلت و شان علمی و ادبی و اجتماعی این اسطوره شعر معاصر به صورت مختصر و مفید به حاضرین ارائه شود و یا آیین های ویژه و مجلل و مرتبط با مفهوم واقعی بزرگداشت اجرا شود، به محلی شد برای قطار سخنرانی های طولانی و تکراری خسته کننده که به زعم بسیاری موجب مخدوش شدن شان اصلی این گونه مراسمات است. 

در کنار نقاط مثبت و خوب این آیین و تشکر از دست اندرکاران این مراسم، باید اعتراف کرد زیاد بودن سخنرانان این مراسم و طولانی بودن برخی، بزرگترین ایراد بزرگداشت شهریار بود که بخش اعظم این مراسم را به خود اختصاص داد و موجب اعتراض حاضرین گردیده بود. بطوریکه در اواخر برنامه اکثر شرکت کنندگان به غیر از مدیران حاضر در مراسم به علت سردی هوا توام با خسته کننده شدن سخنرانی ها، مجبور به ترک برنامه شدند.

دبیر علمی بزرگداشت شهریار، شهردار تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، قره سید نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس به همراه میهمانی از کشور هند ۷ نفری بودند که به ایراد سخنانی در این آیین بزرگداشت پرداختند. ضمن اینکه یونسی دستیار رئیس جمهور به علت ضیق وقت از سخنرانی امتناع کرد. 

همچنین انتظار بود این بزرگداشت در سطح بین المللی و ممتازتری در خور شان برجسته و جهانی این شاعر پرآوازه و محبوب همگان برگزار گردد.

نگاهی به حاشیه های مراسم:

آیین بزرگداشت شهریار که بیست وششمین سالمرگ وی را یاد آور بود و به نام روز شعر و ادب فارسی هم در تقویم نام گذاری شده است، با حضور مسولین استان، اعضای شورای شهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی و چند میهمان خارجی در میدان ائل گلی (عمارت ائل گلی) منعقد شد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار اعتدال پرس، این مراسم که با اجرای برنامه های نمایشی، سخنرانی و شعرخوانی مدعوین برگزار شد، حواشی قابل توجهی داشت که اعتدال پرس به ذکر برخی از حواشی جالب مراسم مزبور می پردازد:

* زمان آغاز آیین افتتاحیه این همایش که اختتامیه برنامه های هفته نکوداشت تبریز هم به شمار می رفت ساعت ۲۰ اعلام شده بود که با یک ساعت تاخیر برگزارشد و تا ساعت ۲۳/۴۵ شب طول کشید.

* سالهای زیادی بود، مراسم بزرگداشت شهریار در سطح پایین و در غیبت مسئولان طراز اول ملی برگزار می شد که امسال حضور وزیر ارشاد و همچنین دستیار رئیس جمهور، این خلاء را پر کرده بود که این امر از نقاط برجسته بزرگداشت شهریار در اولین سال فعالیت مدیریت جدید استان به شمار می رفت. البته استاندار قبلا قول حضور رئیس جمهور را هم داده بود که این امر محقق نشد.

* عدم حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در این همایش از علامت سوال های بزرگ این همایش است. جالبتر آنکه حجت الاسلام حمیدی، معاون فرهنگی شهرداری تبریز هم در این برنامه غایب بود در حالی که وی دبیر هفته نکوداشت تبریز بوده و مسوول اجرای همین برنامه های هفته نکوداشت تبریز به شمار می رفت.

* علی غم آنکه هنوز به زمان اعلام شده چند دقیقه ای باقی مانده بود خبری از صندلی خالی نبود.

 * همچون مراسمات مشابه اینچنینی، صندلی هایی که با عنوان جایگاه خبرنگاران مشخص شده بودند را دیگر حضار پر کرده بودند و همکاران بسیار کمی توفیق جلوس پیدا کرده بودند. هرچند نحوه دعوت خبرنگاران نیز عاری از اشکال نبود و بسیاری از خبرنگاران از جمله رسانه های شهرستانی و مجازی از قلم افتاده بودند که این اهمال از سوی ارگانی چون اداره ارشاد بسیار بعید و غیر قابل پذیرش است.

اعتراض مردم به ممانعت از حضور در مراسم

* ممانعت مسئولان انتظامات مراسم از حضور مردم عادی در آیین بزرگداشت شهریار، موجب اعتراض شدید مشتاقان بخصوص جوانانی شد که به  قصد حضور در این بزرگداشت در اطراف محوطه برگزاری مراسم تجمع کرده بودند.

* اعتراض کنندگان در گفتگو با اعتدال پرس گلایه داشتند که بزرگداشت شهریار متعلق به همه آحاد مردم باید باشد و اگر می خواستند صرفا مدیران در این مراسم حضور داشته باشند بهتر بود آنرا در یک سالن سرپوشیده و بصورت اختصاصی برای خودشان برگزار می کردند!

* تعدادی از معترضان همچنین با مشاهده قره سید نماینده تبریز هنگام خروج از مراسم دور وی حلقه زده و خواستار رسیدگی وی به این مسئله شدند که وی ضمن تایید گلایه این جمع قول داد این موضوع را از متولیان برنامه سوال کند.

* یکی از مسئولان ادارات دولتی مدعو در مراسم با گلایه از مسئولان برنامه، به خبرنگار اعتدال پرس گفت: درحالیکه در ابتدا طی مکاتبه رسمی مسئولان از ما درخواست دعوت عمومی از همکاران اداره برای حضور در این مراسم را کرده و ما نیز به همکاران اطلاع رسانی کرده بودیم، ولی بعدا مشخص شد که حضور در مراسم فقط از طریق دعوت نامه رسمی ممکن است و متاسفانه به همین خاطر، همکارانی زیادی که حضور یافته بودند بعد از معطلی با دلخوری مجبور به بازگشت به خانه های خود شدند.

* سید عباس سجادی مجری وکارشناس حوزه ادبیات و موسیقی که از تهران آمده بود، اجرای این برنامه را بر عهده داشت که البته اجرای متوسطی داشت.

* در همان ابتدا اجرای بخشی از مجموعه حیدربابایا سلام استاد شهریار با صدای مسعود امیرسپهر فضای برنامه را با یاد استاد عرصه سخن، محمد حسین بهجت تبریزی عجین کرد.

* اجرای تئاتر موسیقیایی برگرفته از مجموعه حیدربابایا سلام و تک نوازی یکی از عاشیق های استان از بخش های جذاب برنامه های آیین افتتاحیه این همایش بود که با استقبال حاضرین همراه بود.

* سجادی مجری برنامه، وقتی می خواست از قره سید، رییس مجمع نمایندگان استان برای سخرانی دعوت کند؛ گریزی به نمایندگان سابق استان هم زده و از شعردوست، نماینده سابق تبریز که در برنامه حاضر بود؛ یادی کرد.

* دبیر علمی همایش با خیرمقدم گویی و ارائه گزارش کوتاهی از همایش سخنان خود را بسیار مجمل بیان کرد که البته این رسم از طرف سخنرانان بعدی رعایت نشد.

سخنرانی های طولانی با طعم هوای سرد 

* مراسم در هوای نسبتا سرد محوطه استخر ائل گلی برپا شده بود که بیشترین وقت به سخنرانی مدیران سپری شد.

* تقریبا تمام سخنرانان حول موضوعات مشترک و تقریبا تکراری سالهای گذشته به ایراد مطلب پرداختند. بر انقلابی بودن استاد شهریار تاکید داشتند و بزرگترین رجحان شهریار را شعر های قوی در دو زبان فارسی و ترکی و مردمی بودن اشعار وی خواندند. ولایتمداری را از خصیصه های بزرگ شهریار دانستند و لفظ “ایران” را در شعر شهریار با مدح رزمندگان و بسیجیان یاد آور شدند.

 * استاندار آذربایجان شرقی سخنرانی نسبتا طولانی و جامعی داشت و سخنان خود را از روی یک متن آماده شده قرائت کرد که البته در برخی جاها همراه با تپق بود.

* پس از سخنرانی استاندار و به دلیل آنکه وزش باد در حال پرده برداشتن از تابلو سنگ زیبای منقش به تصویر شهریار که مقرر بود در بخشهای پایانی برنامه رونمایی شود؛ تعدادی از مدیران حاضر در برنامه از جمله معاون هنری وزارت ارشاد و معاون فرهنگی وزارت علوم روی سن رفته و پرده برداری از این اثر هنری را انجام دادند.

* علی جنتی وزیر ارشاد، آخرین سخنرانی برنامه بود که پشت تریبون رفت. وی پس از قرائت متن سخنرانی خود به ارائه پیشنهاد تاسیس بنیاد مقبره الشعرا در تبریز اشاره کرده و خواستار اجرای هرساله این همایش شد.

* وقتی وزیر ارشاد پشت تریبون رفت تقریبا اغلب حاضرین به علت طولانی شدن سخنرانی ها و هوای سرد محوطه، صندلی ها را ترک کرده بودند و اغلب مدیران بودند که تا پایان سخنان جنتی را به گوش نشستند.

* طولانی شدن برنامه باعث شد تا حجت الاسلام یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور اعلام کند سخنرانی نمی کند.

* شعرخوانی استاد نظمی تبریزی از شعرای دارای سوابق ارتباط با شهریار، و علیرضا قزوه از شعرای مطرح کشور و سخنرانی دو میهمان خارجی از باکو و هند، بخش های دیگری از برنامه های این همایش بود.

* در پایان این برنامه و پس از رونمایی از چند کتاب تولید شده در اداره کل ارشاد اسلامی در مورد این همایش، از تعداد زیادی از مدیران استان و مسئولان برگزاری هفته نکوداشت تبریز و بزرگداشت شهریار با اهداء لوح و تندیس تقدیر شد که البته تعداد زیاد تقدیرشوندگان اعتراض برخی حاضرین را موجب شد. صادق نجفی شهردار تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه استان و نواداد مدیرکل صداوسیمای استان از جمله مدیرانی بودند که به همراه چند فرهیخته و فعال فرهنگی دیگر تقدیر شدند. همچنین علی اصغر شعردوست نماینده سابق مجلس و سید هادی بهجت فرزند استاد شهریار نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای خبر