پیشنهاد جدید آمریکا درباره سانتریفیوژها

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که آمریکا در نظر دارد تا طرحی را ارائه کند که بر اساس آن اتصالات میان سانتریفیوژ های ایران برداشته شده، اما تعداد سانتریفیوژها ثابت می ماند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه از طرح آمریکا برای برچیده شدن اتصالات میان سانتریفیوژ های ایران خبر داده و نوشته است که با این کار تهران می تواند عنوان کند که سانتریفیوژ های خود را دست نخورده نگاه داشته و غرب نیز مدعی شود که فاصله ایران با توان تسلیحاتی را افزایش داده است.

این روزنامه با بیان اینکه آمریکا در طول سال ها از روش های مختلف از جمله خرابکاری، حملات سایبری و تحریم های اقتصادی برای کند کردن پیشرفت هسته ای ایران استفاده کرده، نوشته است که حالا واشنگتن تلاش می کند تا با ترکیبی از دیپلماسی «حفظ صورت ظاهری» و فناوری خلاقانه روشی جدید را پیش برد.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: «ایده این است که ایرانی ها متقاعد شوند که بسیاری از لوله هایی را که سانتریفیوژهایشان را به هم متصل می کند… و اجازه می دهد تا اورانیوم در طول مسیر غنی شود، حذف کنند. با این کار ایرانی ها می توانند ادعا کنند که آن ها به درخواست غرب برای حذف بخش اعظم ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژی که دارند، تن نداده اند.»

کارشناسان لابراتورهای هسته ای ملی آمریکا به دولت این کشور اعلام کرده اند که در صورت تحقق این ایده، ایالات متحده و شرکایش هم می توانند در مقابل ادعا کنند که آن ها توانسته اند دقیقا زمانی را که طول می کشد تا ایران اورانیوم کافی برای یک بمب تولید کند، افزایش داده اند.

به نوشته نیویورک تایمز این یکی از معدود ایده هایی است که می توانند کورسویی از امید برای به موفقیت رسیدن مذاکراتی باشند که دور تازه آن از روز گذشته در شهر نیویورک آغاز شد.

یکی از حاضران در مذاکرات هسته ای در مورد روند این گفت وگوها می گوید: «مقداری حس نومیدی در رابطه با راه های پیشنهادی برای شکستن بن بست های مذاکرات هسته ای و همچنین روابط متقابل وجود دارد. چراکه اگر نتوانیم در چند ماه باقی مانده این مسئله را حل کنیم، مشخص نیست که بار دیگر چنین فرصتی پیش آید.»

نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به مصاحبه های متعدد وزیر امور خارجه ایران در نیویورک و تلاش وی برای تبیین مواضع ایران، نوشته است: «ایرانی ها به وضوح بهتر از ایالات متحده و شرکایش در زمینه دیپلماسی عمومی کار می کنند.»

به نوشته نیویورک تایمز قطع کردن اتصالات یکی از چند ایده ای است که در جریان رایزنی های تیم مذاکره کننده آمریکا و لابراتوارهای ملی وزارت انرژی آمریکا که مسئول توسعه و نگهداری ذخایر هسته ای این کشور است، به دست آمده است.

با این حال «رابرت اینهورن» عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا و عضو کنونی موسسه «بروکینگز» با بیان اینکه این طرح کاملا بی نقص هم نیست، می گوید: «این کار برای آنکه قابل اتکا باشد، باید بتواند ایرانی ها را از آغاز مجدد فعالیت ها، برای مدت زمان قابل توجهی بازدارد.»

منبع: فارس