آمار رسمی معتادان آذربایجان شرقی اعلام شد/ رشد نگران کننده اعتیاد در استان

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: تا پایان سال جاری مجتمع بین راهی نگهداری و توانمند سازی معتادان بی خانمان در استان آذربایجان شرقی ساخته می شود. به گزارش اعتدال پرس، علیرضا جزینی امروز در جلسه ی ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: توانمند سازی بهبود یافتگان و مرکزی […]

image_pdfimage_print

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: تا پایان سال جاری مجتمع بین راهی نگهداری و توانمند سازی معتادان بی خانمان در استان آذربایجان شرقی ساخته می شود.

به گزارش اعتدال پرس، علیرضا جزینی امروز در جلسه ی ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: توانمند سازی بهبود یافتگان و مرکزی که بتواند برای معتادان بی خانمان خدمات ارائه دهد در این استن وجود ندارد و در حال حاضر ساخت این مرکز بسیار مهم است.

وی همچنین گفت: ۴۴ هزار نفر معتاد در این استان وجود دارد که ۸ هزار نفر از این تعداد مجرم هستند و ۷۲ درصد دزدی های خرد متاثر از این معتادان هستند.

وی از تغییر مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی ابراز نگرانی کرد و گفت: در سال ۸۶ تنها ۳ درصد مواد مخدر صنعتی استفاده می شد که این رقم هم اکنون به ۲۶ درصد افزایش یافته است.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از شناسایی ۲۵۰ نوع مواد مخدر صنعتی مورد تایید سازمان ملل خبر داد و یاد آور شد که ۱۰۰ مواد مخدر صنعتی هم وجود دارد که هنوز توسط این سازمان تایید نشده است.

وی از جداسازی زندانیان معتاد در ۷ استان خبر داد و گفت : برای جداسازی زندانیان معتاد در استان های اصفهان ، خراسان رضوی ، تهران ، کرمان ، خوزستان ، گلستان و سیستان و بلوچستان ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است و ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی ساخت وجود دارد.

وی ادامه داد: یک هزار و ۳۰۰ نفر از آمار ۴۴ هزاری معتادان به مواد مخدر را زنان به خود اختصاص داده اند.

جزینی با اشاره به بودجه اختصاص یافته برای توانمندی بهبود یافتگان ، خاطر نشان کرد: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در اختیار کار ، تعاون ورفاه اجتماعی قرار داده شده است و با همکاری صندوق مهر امام رضا (ع ) برای بهبود یافتگان وام قرض الحسنه به میزان نیاز بهبود یافتگان برای راه اندازی کسب و کار سالم در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: ۱ درصد از دانش آموزان کشور تجربه ی استفاده مواد مخدر دارند و ۳/۱ درصد از دانشجویان نیز معتاد هستند.

وی با اشاره به قرص های اعتیاد آور موجود در داروخانه ها گفت : شایع ترین قرص های اعتیاد آور ریتالین است که به قرص شب امتحان شهرت دارد و ارائه ی این قرص ها بدون نسخه ی پزشک ممنوع است ولی متاسفانه در داروخانه ها ارائه می شود و در شب های امتحان مصرف آن افزایش می یابد.

وی ادامه داد: نوع دیگر قرص های اعتیاد آور قرص های لاغری هستند که بیشتر در آرایشگاه های زنانه ارائه می شود و مصرف کنندگان آن ها بعد از مدتی به مصرف شیشه روی می آورند.

افزایش ۹٫۱ درصدی اعتیاد در آذربایجان شرقی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی از رشد ۹٫۱ درصدی اعتیاد در استان خبر داد.

محمد علی نصرتی امروز در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: به همین نسبت کارگاه های ساخت شیشه نیز ۳ درصد افزایش داشته و ۱۵ کارگاه ساخت شیشه در ۵ ماهه نخست سال جاری شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: ۱۰۰ کیلو شیشه در کارگاهی در سردشت تولید شده است که ۱۰ کیلوگرم از آن توسط پلیس کشف ولی متاسفانه ۹۰ کیلوگرم در استان های آذربایجان شرقی و غربی توزیع شده است.

وی ادامه داد : در ۵ ماه گذشته مراکز ترک اعتیاد در استان به صورت میان مدت ۹ هزار نفر را پذیرش کرده اند و این افراد مورد مداوا قرار گرفته اند.

وی همچنین گفت: نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۹۷٫۹درصد مراجعان کنندگان بریا درمان و ۳۳٫۱۵ درصد مراجعه کنندگان برای مشاوره افزایش یافته است که مراجعه زنان از مردان بیشتر است.

نصرتی با اشاره به نوع مواد مخدر مصرف شده ، یاد آور شد : ۲۶ درصد از معتادان به مواد مخدر شیشه و ۳۲ درصد از آن ها ترکیبی استفاده می کنند که با توجه به این آمار ۵۸ درصد از معتادان مواد مخدر صنعتی استفاده می کنند.

وی با اشاره به اهمیت و تاثیر تشکل های مردمی برای مبارزه با اعتیاد گفت: حکومت ها و مراجع امنیتی و قضایی نمی توانند با این مسئله ی خانمان سوز مقابله کنند و سازمان های مردمی برای از بین بردن این مسئله ی اجتماعی به بهترین نحو می توانند نقش آفرینی کنند.

وی از افزایش برنامه های فرهنگی مرتبط با اعتیاد خبر داد و گفت: در حوزه اطلاع رسانی و آسیب شناسی مسئله ی اعتیاد فعالیت های مطبوعاتی ۵۰۰ درصد ، برنامه های رادیویی و تلویزیونی ۲۰۰ درصد ، کنفرانس های خبری ۲۰۰ درصد ، میزگردها ۱۰۰درصد ، مقالات علمی ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

 پرواز استاندار آذربایجان شرقی لغو شد/ شهردار تبریز غایب دیگر جلسه 

استاندار آذربایجان شرقی امروز به دلیل مشکلات فنی هواپیما از رسیدن به جلسه ی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر جا ماند.

این گزارش حاکی است، این جلسه که صبح امروز در استاندرای تشکیل شده بود میزبان قائم مقام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بود که بدون حضور استاندار و با مدیریت معاون سیاسی امنیتی وی تشکیل شد.

این گزارش حاکی است که تنها غایب جلسه ی امروز استاندار نبوده بلکه شهردار تبریز نیز در این جلسه حضور نداشت و حتی نماینده ای از طرف خود نیز به این جلسه معرفی نکرده بود.

گفتنی است، شهرداری ها از اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند و به عنوان نهادی غیر دولتی که با شهروندان در ارتباط هستند علاوه بر مسئله ی شهری ، مسئول تامین سلامتی شهروندان نیز هستند.

انتهای خبر