وقتی بجای حل مسئله، صورت مسئله پاک می شود/ حذف بخش مطبوعات از نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با تدبیر اداره ارشاد استان !

برگزاری نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استانی در جوار نمایشگاه بین المللی کتاب در تبریز که در ادوار گذشته همواره با انتقادات زیادی همراه بوده است، با تصمیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امسال از برنامه های این نمایشگاه حذف شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اعلام این خبر گفت: هر سال که با نمایشگاه بین‌المللی […]

image_pdfimage_print

برگزاری نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استانی در جوار نمایشگاه بین المللی کتاب در تبریز که در ادوار گذشته همواره با انتقادات زیادی همراه بوده است، با تصمیم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امسال از برنامه های این نمایشگاه حذف شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اعلام این خبر گفت: هر سال که با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، نمایشگاه مطبوعات آذربایجان‌ شرقی نیز برگزار می‌شد، به دلیل ناراضی بودن اصحاب رسانه و مطبوعات که نمایشگاه مطبوعات زیرسایه نمایشگاه کتاب برگزار شده و تحت تاثیر آن قرار می‌گرفت، امسال برگزار نمی‌شود.صفی پور

وی گفت: برای استفاده بیشتر از ظرفیت رسانه‌های استان امسال به جای این نمایشگاه، جشنواره مطبوعاتی برای آنها در نظر گرفته شده است.

علی‌اکبر صفی‌پور اضافه کرد: جشنواره مطبوعات شمال‌غرب کشور به میزبانی تبریز برگزار می‌شود که بعد از هماهنگی با وزارتخانه زمان آن اعلام می‌شود.

حذف نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان شرقی در پی ایرادات وارده به کم و کیف برگزاری آن در حالی است که به نظر می رسد مسئولان ارشاد استان با پاک کردن صورت مسئله بجای حل مسئله، ساده ترین راه را برای پاسخگویی و یا به عبارت بهتر برای فرار از پاسخگویی به انتقادات را برگزیده اند.

هرچند برخی منتقدین، خواستار حذف نمایشگاه مطبوعات و برگزاری آن بصورت مجزا بودند ولی متقابلا منتقدین دیگری نیز هستند که خواستار اصلاح و تقویت کمی و کیفی این بخش از نمایشگاه بجای حذف کلی آن بودند.

نگارنده معتقد است، با توجه به ظرفیتهای گوناگون بزرگترین رویداد فرهنگی سال استان، بهتر بود دست اندرکاران این نمایشگاه با فرصت شناسی دقیق از ظرفیتهای آن برای بالندگی و عرض اندام رسانه های استانی، با برنامه ریزی های بهتر و جامعتر درصدد رفع ایرادات و غناسازی برگزاری نمایشگاه مطبوعات بر می آمدند نه آنکه با حذف آن، اهالی رسانه را به امید فردایی دیگر و اما و اگرها بنشانند.

البته باید به این واقعیت تلخ نیز اشاره کرد که رسانه هایی که به روزی نامه و تریبون مدیران تبدیل شده و یا به علت ترس از تبعات صراحت گویی و درافتادن با مدیران، دچار خودسانسوری و خنثی نویسی شده اند، متاع قابل عرضه ای برای حضور در نمایشگاه و جلب نظر بازدیدکنندگان ندارند و به زعم برخی، تحمل هزینه و زحمت برای برگزاری نمایشگاهی که مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد اولویت و توجیه چندانی ندارد. ولی این وظیفه دستگاه متولی رسانه ها یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با تدبیر و همت ویژه درصدد چاره جویی و رفع این ایرادات برآید تا شاهد از رونق افتادن تدریجی رکن چهارم دموکراسی یعنی رسانه ها در استان نباشیم.

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که اولا برگزاری جشنواره مطبوعات، مقوله دیگر و متفاوتی از مفهوم نمایشگاه است که نمی تواند اهداف و محتوای مشترکی داشته باشند و طبعا نمی تواند جایگزین همدیگر شوند، ضمن اینکه بهتر بود بجای جایگزنی نمایشگاه مطبوعات با جشنواره مطبوعات از سوی مدیران ارشاد استان اقدام به برگزاری هر دوی این برنامه ها در فرصت های دیگر می شد تا دست آوردهای مضاعف و جامعتری برای حوزه رسانه استان حاصل شود.

سردبیر اعتدال پرس

 

انتهای خبر