خبر جدید فانی از افزایش فوق‌العاده شغل دبیران ابتدایی

“روزگاری خوشحالی زایدالوصفی داشتم از اینکه ردای معلمی را بر هر شغل دیگری ترجیح دادم و دلخوش بودم کار فرهنگی، هنر هر کسی نیست. تلاشی زایدالوصف می‌خواهد تا بتوانی الفبای زندگی را به فرزندان این آب و خاک بیاموزی و شادمان باشی به این هنر بزرگ. از آن روزها سال‌ها می‌گذرد و همچنان عطش یاد […]

image_pdfimage_print

“روزگاری خوشحالی زایدالوصفی داشتم از اینکه ردای معلمی را بر هر شغل دیگری ترجیح دادم و دلخوش بودم کار فرهنگی، هنر هر کسی نیست. تلاشی زایدالوصف می‌خواهد تا بتوانی الفبای زندگی را به فرزندان این آب و خاک بیاموزی و شادمان باشی به این هنر بزرگ.

از آن روزها سال‌ها می‌گذرد و همچنان عطش یاد دادن را در خود حس می‌کنم، هرچند از چهره پر انرژی آن روزگار تنها شبحی مانده با کوهی از مشکلات رنگارنگ که امان را بریده و دیگر نایی برایش باقی نگذاشته؛ این شبح امروز از ساده‌ترین امکانات محروم است؛ به نامش افتخار می‌کند اما نام به تنهایی آب و نان نمی‌شود “
چند روز پیش خبری تحت عنوان “متوسط حقوق فرهنگیان، ۱٫۵ میلیون تومان” به نقل از معاون وزیر آموزش و پرورش درج شد که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت، یادداشت بالا نیز از سوی یک معلم متعهد کشورمان به ثبت رسیده است.

به دنبال تماس‌های مکرر و نظرات متعددی که پس از انتشار این خبر صورت گرفت، این دغدغه را با علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتیم. پس از مروری بر نظرات منعکس شده از سوی مخاطبان ایسنا در مورد خبر مذکور، پاسخ وزیر آموزش و پرورش در ادامه خواهد آمد.

به گزارش اعتدال پرس،  بخشی از نظرات فرهنگیان به شرح زیر است:

– آقا خدا رو شاهد می‌گیرم من با مدرک فوق لیسانس ۹۳۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم، هیچ قسطی هم از حقوقم کم نمیشه. کدوم یک میلیون و پانصد؟

نور چشمی‌های شما در دفتر بیکار هستند ولی ما هفته‌ای ۲۴ ساعت در کلاس هستیم.

– من در یکی از دبیرستان‌های بسیار خوب شیراز کار می‌کنم، در این دبیرستان اغلب معلمان سنوات بالای ۲۰ سال و مدرک کارشناسی ارشد به بالا دارند. من مدرک دکترا با ۲۳ سال سنوات خدمت دارم. از بین ۵۰ نفر حقوق چهار یا پنج هستم ولی دریافتی من یک میلیون و ۶۰۰ است؛ البته نه وام دارم نه چیز دیگری. حکم بنده یک میلیون و ۸۳۰ است. نمی‌دانم این رقم‌ها از کجا می‌آید، کاش معاون آقای وزیر روش محاسبه میانگین را به ما یاد می‌داد؛ البته دبیران مدرسه ما بیشترین حقوق را در ناحیه چهار شیراز دریافت می‌کنند.

– دروغی است بزرگ.

– با ۳۲ سال کار تجربه‌ای و ۲۷ سال کار رسمی و مدرک لیسانس یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم، این میانگین حتما برای مدیران است.

-بعد از ۲۴ سال سابقه تدریس هنوز زیر حکم بنده یک میلیون و پانصد هزاره چطور میشه متوسط حقوق اینقد باشه؟ چرا دروغ تحویل مردم می‌دید؟

– متوسط حقوق سایر کارمندا و مزایای سایر کارمندان رو هم با معلما مقایسه کنید خواهشا.

– اصحاب رسانه هم این قشر مظلوم را از یاد برده‌اند تا تراژدی فرهنگ شکل جدی‌تری به خود بگیرد شما بگویید یک فرهنگی بازنشسته با حقوق اندک خود چگونه می‌تواند بی‌دغدغه روزگار بگذراند؟ پس تکلیف تجارب چه می‌شود؟ می‌ماند برای وقتی دیگر شاید.

– روزگاری خوشحالی زایدالوصفی داشتم از اینکه ردای معلمی را بر هر شغل دیگری ترجیح دادم و دلخوش بودم کار فرهنگی، هنر هر کسی نیست. تلاشی زایدالوصف می خواهد تا بتوانی الفبای زندگی را به فرزندان این آب و خاک بیاموزی و شادمان باشی به این هنر بزرگ از آن روزها سال‌ها می‌گذرد و همچنان عطش یاد دادن را در خود حس می‌کنم هرچند از چهره پر انرژی آن روزگار تنها شبحی مانده با کوهی از مشکلات رنگارنگ که امان را بریده و دیگر نایی برایش باقی نگذاشته؛ این شبح بی روح امروز از ساده‌ترین امکانات محروم است به نامش افتخار می‌کند اما نام به تنهایی آب و نان نمی‌شود.

– این خبر کذب محض است. حقوق یک دبیر ریاضی با ۱۰ سال سابقه در منطقه محروم حدود یک میلیون و بیست هزار تومان است.

– این اطلاعات را از کجا آورده‌اید؟ بنده با ۲۰ سال سابقه و مدرک فوق لیسانس یک میلیون و پانصد نمی‌گیرم، در صورتی که خیلی‌ها در مدرسه و منطقه ما از این مبلغ هم کمتر می‌گیرند، چطور می‌شود که میانگین حقوق معلمان این مبلغ باشد؟ اگه منظورتان مدرسان شاغل در دانشگاه فرهنگیان است بله این مبلغ درست است.

– آقایان کاش می‌گفتن خودشان چقدر می‌گیرن و معلم چقدر؟ اصلا نمی‌تونن حتی یک ماه مثل ما زندگی کنن.

– اگه یک و نیم میلیون رقم کمی برای حقوق فرهنگیان عزیز هست، پس خیل عظیمی از بازنشستگان که بعد از سی سال خدمت حقوقشون به زور به هفتصد هزار تومن می‌رسه چه باید بکنند…!!!

– عجب دروغ شاخداری!!! من با مدرک فوق لیسانس و ۲۹ سال سابقه هنوز دریافتی‌ام ۱۴۰۰۰۰۰ تومنه‌. این مسئول بر چه مبنایی این را می‌گوید؟ بگذریم که وزارت نشینان از مزایای فراوانی برخوردارن که معلمان از آن بی بهره‌اند.

– آقای محترم من یکی از آموزگاران روستاهای دور افتاده سیستان و بلوچستان با هشت سال سابقه کاری هستم نمیدونم این میانگین حقوقی شما مال کجا بود؟ من با این سابقه یک تومان حقوقم هست.

– بعد از ۱۷ سال سابقه، حقوقم یک میلیون است.

– وقتی مسئول مربوطه ما این گونه صحبت می‌کند واقعا باید برای معلمان تاسف خورد. هیچگونه بیمه خوبی نداریم. حقوقم بعد هشت سال سابقه کاری به زور به یک میلیون می‌رسد. مزایا و اضافه‌کار که اصلا وجود ندارد. تمام سازمان‌ها بن یا هر تشویقی دیگری به کارکنان خود می‌دهند، اما معلما از اول سال هر ماه شاهد کسری حقوق خود بعلت نرخ جدید بیمه‌ها و مالیات هستند.

– والله من با هفت سال سابقه یک میلیون حقوق می‌گیرم با مدرک فوق لیسانس در صورتی که یکی از اقوام ما نیروی خدماتی یک دانشگاه است و یک میلیون و ۷۰۰ با مدرک پنجم می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران درباره این موضوع گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متوسط دریافتی فرهنگیان رقمی است که سیستم‌های ما نشان می‌دهند، حتی اگر دریافتی معلمان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد و کمتر از آن نباشد، بازهم معتقدیم این رقم باید افزایش یابد.

وی افزود: البته دولت محدودیت‌هایی دارد و ما در حال پیگیری‌هایی هستیم و امید است گشایشی در این خصوص فراهم شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان اعلام کرد: افزایش فوق‌العاده شغل معلمان مقطع ابتدایی نیز اکنون در حال پیگیری است.

منبع:ایسنا

انتهای خبر