گزارشی از وضعیت نابسامان اتوبوسرانی تبریز/ 5 روز تا وعده شهردار

صف های شلوغ و بی انتها ،اتوبوس های لبریز از جمعیت، زمان های طولانی انتظار و چندین مشکل دیگر که خدمتی به نام حمل و نقل عمومی را به معضل تبدیل کرده است.   حمل و نقل عمومی شاید در شهرهای کوچک موضوع زیاد مهمی نباشد،اما در کلانشهرهایی مانند تبریز نبض حمل و نقل موجود […]

image_pdfimage_print

صف های شلوغ و بی انتها ،اتوبوس های لبریز از جمعیت، زمان های طولانی انتظار و چندین مشکل دیگر که خدمتی به نام حمل و نقل عمومی را به معضل تبدیل کرده است.

 

حمل و نقل عمومی شاید در شهرهای کوچک موضوع زیاد مهمی نباشد،اما در کلانشهرهایی مانند تبریز نبض حمل و نقل موجود در شهر است وبا توجه به نابسامانی اقتصادی برای قشر وسیعی از افراد جامعه استفاده از اتوبوس مهم ترین وسیله نقلیه محسوب می شود.
اتوبوس های BRT  یا همان اتوبوس های تندرو با رویکردی خاص و از مسیر های ویژه برای رفت و آمد سریع و آسان راه اندازی شده بود اما درحال حاضر این اتوبوس ها نیز کاربرد و هدف اصلی را از دست داده است و تعداد کم آن باعث نارضایتی مسافران شده است.
کافی است فقط در یکی از همین عصرها در خیابان شریعتی یا بازار چشم انتظارBRT  باشید و شاهد وضعیت غیرقابل تحمل آن باشید.

بر اساس آمار موجود تعداد فعال اتوبوس های BRT  در تبریز 90 دستگاه است در حالی که استاندارد آن 154 دستگاه باید باشد. و تعداد کل ناوگان اتوبوسرانی  480 دستگاه است درحالی که برای رسیدن به رقم استاندارد تعداد آن باید به 650 دستگاه افزایش یابد.

با حسابی سرانگشتی می توان دریافت که 250 دستگاه اتوبوس به دلایل نقص فنی و کمبود لوازم یدکی در پارکینک شرکت واحد خاک می خورند و میانگین سرمایه ای 75 میلیارد ریالی بلا استفاده مانده است.
موضوع دیگری که درکلانشهرها اهمیت حمل و نقل عمومی را افزایش می دهد ،کاهش بار ترافیکی  و کاهش آلودگی هوا است.
در ساعت اداری هسته مرکزی شهر به اندازه ای پرترافیک است که برای مراجعه به این مناطق وبرای کاهش بار ترافیکی باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد.
کاهش خودروهای تک سرنشین و فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی تنها زمانی امکان پذیر است که زیرساخت مورد نیاز فراهم باشد وبتواند نیاز همه مسافران را تامین کند.
هر چه بیشتر روزها سپری می شود و به پایان سال نزدیکتر می شویم تعداد مسافران اتوبوس ها نیز افزایش می یابد و دست یابی به مرکز شهر و مراکز خرید به معضلی بزرگ تبدیل می شود.


در شلوغی اتوبوس ها حتی نمی توان نفس کشید
یکی از مسافران خطوط BRT می گوید:اتوبوس هایی که در حال حاضر فعالیت می کنند،قادر به پاسخگویی به این تعداد از مسافران نیستند.
علی نقی لو خاطر نشان می کند:در برخی از ساعات روز تعداد مسافران به قدری زیاد است داخل اتوبوس نمی توان نفس کشید و حتی برای جابجا شدن هم فضا وجود ندارد.
وی ادامه می دهد:برای کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و در نتیجه کاهش بار ترافیک باید به اندازه کافی اتوبوس وتاکسی وجود داشته باشد در حالی که وضعیت فعلی اصلا قابل تحمل نیست.
بد رفتاری کرایه جمع کن ها با مسافران
مریم مجدی  یکی از مسافرانی است که روزانه با اتوبوس رفت و آمد می کند و از وضعیت فعلی اتوبوس ها اظهار نارضایتی  می کند.
مجدی می گوید:به نظر من اتوبوس هایی که به بخش خصوصی واگذار شده اند با مشکلات بیشتری مواجه هستند و کمبود تعداد اتوبوس ها در مسیر هایی مانند شهرک یاغچیان مسافران را کلافه کرده است.


وی اضافه می کند:علاوه بر طولانی بودن زمان انتظار و افزایش تعداد مسافران موارد دیگری نیز مسافران را آزرده خاطر می کند.
وی با بیان اینکه برخی از پرسنل رفتار مناسبی با مسافران ندارند، ادامه می دهد:بد رفتاری برخی از پرسنل باعث رنجش خاطر مسافران می شود.مثلا افرادی که مسئول جمع کردن کرایه هستند به دلیل کمبود پول خرد با تندخویی با مردم صحبت می کنند ،در حالی که کمبود پول خرد مشکل مسافران نیست.
وی همچنین می گوید:البته پرسنل اتوبوسرانی شغل سختی دارند و تحمل این شرایط برای آن ها هم سخت است و نباید زحمات آن ها را نادیده گرفت . این مشکلات باید توسط سازمان اتوبوسرانی حل شود.
در صحبتی که با مسافران اتوبوس های نقاط مختلف شهر انجام شد اکثر مسافران با مشکلات متعددی مواجه بودند.
البته نباید اقدامات و فعالیت های سازمان اتوبوسرانی را در این راستا نادیده گرفت اما باید قبول که خدکمات فعلی پاسخگوی نیاز کلانشهری مثل تبریز نیست و برای رفع این مشکلات باید ناوگان عمومی را حداقل به استاندارد رساند تا شاید باری از شانه های خسته خیابان های شهر برداشت و با کاهش آلودگی هوا نفسی راحت بتوان کشید. به خصوص که در آستانه سال نو و تب و تاب نوروز تامین نیازهای حمل و نقل بیش از پیش احساس می شود.

 

وعده شهردار تبریز

علیرضا نوین شهردار تبریز که راه اندازی خطوط بی آر تی نیز از جمله طرح هایی است که در دوران مدیریت وی اجرایی شده است پیش از این از ورود 100 دستگاه اتوبوس دو کابین به ناوگان حمل و نقل تا پایان امسال خبر داده بود در حالی که تنها 5 روز تا موعد مقرر این وعده زمان باقی است ولی هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.

نوسانات نرخ ارز و اعمال تحریم ها از جمله دلایلی است که شاید موجب شود وعده جناب شهردار رنگ واقعیت به خود نگیرد ولی همچنان شهروندان منتظر بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر هستند.

…………………………
گزارش از ندا فرشباف

انتهای خبر