روایتی تازه از استعفای محمد هاشمی از حزب کارگزاران/ نزدیک شدن اکبر هاشمی به اصلاح طلبان و افتراق بین این دو برادر!

محمد هاشمی در وادی سیاست به نوعی سخنگوی مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی به حساب می آید. اما گمانه زنی ها و پیچیدگی بازی های سیاسی، حاکی از نزدیک شدن اکبر هاشمی به اصلاح طلبان و افتراق بین این دو برادر شده است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از عصرایران، محمد هاشمی عضو موسس شورای […]

image_pdfimage_print

محمد هاشمی در وادی سیاست به نوعی سخنگوی مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی به حساب می آید. اما گمانه زنی ها و پیچیدگی بازی های سیاسی، حاکی از نزدیک شدن اکبر هاشمی به اصلاح طلبان و افتراق بین این دو برادر شده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از عصرایران، محمد هاشمی عضو موسس شورای مرکزی و رییس دفتر سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران از این تشکل اعلام کناره گیری کرده است

او در توضیح دلیل کناره گیری خود گفته این «حزب» در عمل، به «جبهه» تبدیل شده است

گفته می شود که محمد هاشمی از افزایش اعضای شورای مرکزی به ۳۱ نفر و ورود نیروهای جوان و اصلاح طلبی که بیش از ارادت به هاشمی با علاقه به خاتمی شناخته می شوند چندان خرسند نیست. هر چند که اعضای جدید مدعی هستند دغدغه آنها فراتر از نام هایی چون هاشمی و خاتمی است و مفاهیمی چون توسعه و دموکراسی را مد نظر دارند.

این در حالی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در دیدار اخیر خود با جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و تنها سه روز قبل از اعلام جدایی برادرشان توصیه کرده بود در وضعیت کنونی «جبهه» بیش از «حزب» کارایی دارد.

حزب،محدوده عملی کمتر، راهبرد روشنتر و انسجام بیشتری دارد.لذا اختلاف و انشعاب در یک جبهه به مراتب بیش از یک حزب است اما متقابلا تاثیرگذاری و فراگیری یک جبهه بیشتر است.

با توجه به این که دراولین جلسه شورای مرکزی جدید – آن گونه که یک نشریه نزدیک به کارگزاران خبر داد- با این که در دفتر معاون اول رییس جمهوری برگزار می شد و دبیر کل حزب – کرباسچی- هم حضور داشته است،از محمد هاشمی خواسته شد تا ریاست جلسه را بر عهده گیرد.روشن است که احترام او را نگاه می داشتند. پس مشکل جای دیگری بوده است.

اختلافات هاشمی با کارگزاران در قضایای حمایت وی از حبیبی در مقابل خاتمی و همچنین انتقاد به سیاست های مهاجرانی مسبوق به سابقه است.

محمد هاشمی به جای ماندن و ایفای نقش اقلیت و اپوزسیون درون حزبی یا صرف شناخته شدن با عنوان حامل پیام و دیدگاه های هاشمی رفسنجانی یا اصرار بر ادامه و تحمیل نظرات خود با تهدید به خروج،کنار رفته است. زیرا اقتضائات دهه ۹۰ با دهه ۷۰ متفاوت است و اتفاقا اکنون بهتر می توان دریافت که به روز شدن پیوسته شخصیت هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی کاری چنان دشوار است که از همه بر نمی آید ولو از نزدیکان و در حد برادر باشند.

انتهای خبر