نماینده مردم مرند و جلفا: آب ارس هیچگاه به دریاچه اورمیه نمی رسد!

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد ملی احیای دریاچه اورمیه بین طرح های مختلف سردرگم شده است. محمد حسن نژاد در خصوص اجرای طرح نکاشت در اراضی جنوبی دریاچه اورمیه گفت: من از بندگان خدا برای احیای دریاچه اورمیه قطع امید کرده ام! اینکه به کشاورز بگوییم از فعالیت خود […]

image_pdfimage_print

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد ملی احیای دریاچه اورمیه بین طرح های مختلف سردرگم شده است.

محمد حسن نژاد در خصوص اجرای طرح نکاشت در اراضی جنوبی دریاچه اورمیه گفت: من از بندگان خدا برای احیای دریاچه اورمیه قطع امید کرده ام! اینکه به کشاورز بگوییم از فعالیت خود دست بکشد درست نیست.

محمد حسن نژاد ادامه داد: اگر کشاورزی را در اراضی جنوب دریاچه تعطیل کنیم، پس تکلیف کشاورز چه می شود؟ ممکن است با اجرای این طرح روستاهای منطقه خالی از سکنه شوند و این ناممکن است.

وی افزود: بهتر است به جای اجرای این طرح طرح های آبخیزداری در دستور کار قرار داده شود و از هر رفت آب منطقه جلوگیری شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: تغییر الگوی کشت در منطقه دریاچه اورمیه یکی از مهمترین اولویت های احیای این زیست بوم است که باید هر چه سریعتر برای اجرایی کردن آن اقدام شود.

حسن نزاد در خصصو انتقال آب ارس به دریاچه اورمیه نیز گفت: آب ارس هیچگاه به دریاچه اورمیه نمی رسد؛ این طرح از سال ۸۱ برای تامین آب دشت مرند و تبریز و آب شرب این مناطق مصوب شده و هدف از اجرای آن کاهش فشار به آب های زیر زمینی است.

وی افزود: کل آب ارس در طول یک سال ۹ میلیارد متر مکعب است که از این مقدار تنها می توان ۲ میلیارد متر مکعب برداشت کرد که سهم ایران از این میزان تنها یک میلیارد متر مکعب است که در قبال نیاز دریاچه به مقدار بزرگی آب ناچیز است.

این نماینده مجلس از سطحی نگری ها و سوء استفاده های سیاسی در قبال بحران دریاچه اورمیه انتقاد کرد و گفت: این چنین عملکردهایی دریاچه را به این روز انداخت؛ نباید اجازه داد برخی ها از موضوع دریاچه اورمیه بهره برداری سیاسی کنند؛ این یک موضوع ملی است و تنها به آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل خلاصه نمی شود.

حسن نژاد در پایان تامین آب دشت مرند، شبستر و تبریز را کمک غیر مستقیم به احیای دریاچه اورمیه دانست و گفت: با انتقال آب ارس به این مناطق به آب های زیر زمینی منطقه فشار کمتری وارد خواهد آمد.

انتهای خبر