حاشیه های سفر وزیر خاتمی و پسر هاشمی در تبریز

به نظر می رسد این سفر بیشتر از آنکه برای راه اندازی ستاد روحانی بوده باشد؛ برای رفع مظلومیت از هاشمی و طرفدارانش در تبریز بوده است و احتمالا سناریوی آماده کردن ستاد توسط روحانی و تحویل دادن آن به هاشمی رفسنجانی در حال اجراست. به گزارش اعتدال پرس به نقل از آناج، علی یونسی […]

image_pdfimage_print

به نظر می رسد این سفر بیشتر از آنکه برای راه اندازی ستاد روحانی بوده باشد؛ برای رفع مظلومیت از هاشمی و طرفدارانش در تبریز بوده است و احتمالا سناریوی آماده کردن ستاد توسط روحانی و تحویل دادن آن به هاشمی رفسنجانی در حال اجراست.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از آناج، علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی و یاسر هاشمی فرزند رئیس جمهور سازندگی در سفری به تبریز برای راه اندازی ستاد انتخاباتی سید حسن روحانی نشستی با خبرنگاران رسانه های گروهی داشتند.

در حالی که با تاخیر یک ساعته یونسی و هاشمی خبرنگاران قصد ترک محل جلسه را داشتند به دلیل خواهش برگزار کننده برنامه خبرنگاران در جلسه شرکت کردند، اما یونسی به خبرنگاران حاضر در جلسه توهین کرده و گفت: تا هدیه نگرفته اید خبر را منتشر نکنید. همین موضوع نشان دهنده نوع نگاه دوستان اصلاحات به اصحاب رسانه و قلم است.

در ادامه جلسه یاسر هاشمی که خبرنگاران در حال طرح سوال از وی بودند ؛ جلسه را بدون خداحافظی ترک کرد تا به جلسه بعدی اش برسد.

در حالی که یونسی در پاسخ به سوالی در مورد مسائل اقتصادی و طرح هدفمندی یارانه ها جمله معروف حضرت امام رحمت الله علیه که هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید را، بر علیه رئیس جمهور بکار برد یکی از اعضای ستاد روحانی گفت: باید منتظر باشیم روحانی برنامه اقتصادی اش را آماده کند و سپس این سوال را از او بپرسیم.

فارغ از اینکه بیان این جمله برعلیه رئیس جمهور جای بحث دارد و نشانگر نوع نگاه یونسی به طرح هدفمندی که در ضرورت اجرای آن هیچ کسی مخالفتی ندارد، است؛ خبر آماده نبودن برنامه اقتصادی روحانی ۴۸ روز مانده به انتخابات خود جای تامل است.

یونسی در این جلسه همچنین ادعا کرد، مردم هاشمی را تنها منجی خود می دانند و می گویند ما به هاشمی ظلم و جفا کردیم و فریب دروغهای ماکیاولیستی را خوردیم. به نظر می رسد که تاکید چندباره یونسی در این جلسه بر کنار کشیدن روحانی در صورت نامزدی هاشمی رفسنجانی خود نشانگر احتمال تحقق این امر و تجربه دوباره انتخابات ریاست جمهوری برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

وزیر اطلاعات دولت خاتمی در پاسخ به خبرنگار آناج در مورد تغییر نگاه اصلاح طلبان نسبت به هاشمی ادعا کرد فقط گروه های تندرو اصلاح طلب بر علیه هاشمی فعالیت می کرده اند که همه آنها امروز از کشور متواری شده اند و امروز در اصلاحات کسی مخالف هاشمی رفسنجانی نیست.

این در حالی است که در دوره اصلاحات القابی چون عالیجناب سرخ پوش به هاشمی رفسنجانی اطلاق شده و تخریب گسترده ای علیه وی در جریان بود. اما امروز گروه های اصلاح طلب که تعداد زیادی از آنها را می توان از دخالت گران در فتنه نامید با حمایت از هاشمی رفسنجانی قصد استفاده از ظرفیت رایی وی را دارند.

یونسی در این نشست گروه های مخالف هاشمی را به تخریب متهم کرد و گفت: از تعداد این گروه ها کم شده و تاثیرگذاری ندارند و فقط آوازه بلندی دارند.

یونسی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه بر چه اساسی روحانی را یک اصلاح طلب می داند؛ به مصاحبه ها و کتاب منتشر شده از روحانی استناد کرده و همکاری روحانی با دولت هاشمی و خاتمی را دلایل اصلاح طلب بودن روحانی دانست.

این در حالیست که قسمتی از بدنه اصلاح طلبان روحانی را یک اصولگرا می نامند و عدم عضویت وی در گروه های سیاسی اصلاح طلب را دلیل این ادعای خود می دانند.

یونسی همچنین بار دیگر در این جلسه با تاکید بر عدم دخالت نیروهای امنیتی و حاکمیتی در انتخابات، خواستار رفع فضای امنیتی حاصل از وقایع سال ۸۸ در کشور شد. وی همچنین فضای دانشگاه ها را بسته ارزیابی کرده و گفت: وقتی احزاب قوی نداریم و اجازه حضور نامزدها در دانشگاه ها داده نمی شود؛ فضا برای انتخابات مناسب نخواهد بود.

به نظر می رسد این سفر بیشتر از آنکه برای راه اندازی ستاد روحانی بوده باشد؛ برای رفع مظلومیت از هاشمی و طرفدارانش در تبریز بوده است و احتمالا سناریوی آماده کردن ستاد توسط روحانی و تحویل دادن آن به هاشمی رفسنجانی در حال اجراست.

انتهای خبر