حاشیه نگاری اعتدال پرس از سفر استانی دولت به آذربایجان شرقی؛ ناگفته های فراتر از متن سفر احمدی نژاد

اخنصاصی اعتدال پرس: بعد از مدتها انتظار، چهارمین سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان شرقی به ریاست احمدی نژاد انجام شد. از آنجائیکه چنین سفرهایی آنهم در آستانه انتخابات حساس ریاست جمهوری و فضای به شدت سیاسی شده کشور، اهمیت دوچندانی می یابد طبعا حواشی این سفر و نقاط به ظاهر کوچک پیرامون آن نیز […]

image_pdfimage_print

اخنصاصی اعتدال پرس: بعد از مدتها انتظار، چهارمین سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان شرقی به ریاست احمدی نژاد انجام شد.

از آنجائیکه چنین سفرهایی آنهم در آستانه انتخابات حساس ریاست جمهوری و فضای به شدت سیاسی شده کشور، اهمیت دوچندانی می یابد طبعا حواشی این سفر و نقاط به ظاهر کوچک پیرامون آن نیز اهمیت و حساسیت دوچندانی پیدا می کند.

در این راستا اعتدال پرس سعی کرده سوای متن اصلی این سفر که همچون سفرهای کاری دیگر دارای بار محتوایی و نتایج عموما مثبتی است، به حاشیه نگاری جوانب مختلف و مهم سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به تبریز بپردازد.

* همچون سفرها و برنامهای اخیر دولت، حضور یا عدم حضور مشائی و چگونگی نقش آفرینی وی در این سفر از همان ابتدای انتشار خبر سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان شرقی حاشیه ساز و محل جنجال شد. بطوریکه مجمع دانشجویان حزب الله و جامعه زینب در بیانیه هایی مجزا خطاب به احمدی نژاد صراحتا خواستار عدم حضور وی در این سفر شده بودند.

علی رغم این فشارها، اسفندیار رحیم مشایی در سفر تبریز نیز در کنار رئیس جمهور از هواپیما پیاده و مورد شکار دوربین ها قرار گرفت.

* بر خلاف قبل بخصوص در سفرهای استانی، حضور مشائی در تبریز کم جنجال ترین حضور عمومی وی بود بطوریکه له یا علیه وی تحرک قابل توجهی صورت نگرفت. نه از زنده باد مشائی حامیان دولت خبر بود و نه از حیاکن و رها کن مخالفین مشائی خبر بود.

* همچون مشائی، احمدی نژاد نیز در این سفر حساسیت برانگیز نشد. نه از افشاگریها و تهدیدات جنجالی احمدی نژاد خبری شد و نه تحرک جانبدارانه خاصی از سوی دولت و شخص رئیس جمهور بروز پیدا کرد. بطور کلی سفر اذربایجان شرقی کمترین تنش و ظهور و بروز سیاسی را در بین برنامه های اخیر دولت داشت.

* آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز و برخی از مسئولین استانی و نمایندگان مجلس در مراسم استقبال حضور نداشتندو حتی حاضر به همراهی رئیس جمهور در برنامه های سفر نیز نشدند. از بین 19 نماینده استان، تنها مهندس بهلول حسینی نماینده مردم میانه، احمدی نژاد را در بدو ورود به تبریز همراهی کرد.

مطابق سنت، در جریان سفرهای داخلی رئیس جمهور ایران به شهرهای مختلف، امام جمعه و نماینده ولی فقیه و بالاترین مقام های محلی به استقبال او می روند و در جریان سخنرانی های عمومی، او را همراهی می کنند.

* علی رغم اتفاق نظر نمایندگان استان در عدم استقبال و همراهی احمدی نژاد در برنامه های سخنرانی وی، ولی بین نمایندگان استان جهت حضور در جلسه هیئت دولت اختلاف نظر وجود داشت بطوریکه علی رغم امتناع برخی نمایندگان از جمله نماینده مراغه، دیگر وکلای ملت در جلسه استانی هیئت دولت شرکت کردند.

* نمایندگان استان در خصوص تبلیغاتی یا غیر تبلیغاتی بودن این سفر نیز اختلاف دیدگاه داشتند طوریکه نمایندگان کلیبر، شبستر، مرند و جلفا صراحتا بر مثبت و غیر تبلیغاتی بودن سفر تاکید  داشتند ولی نماینده مراغه و چند نماینده دیگر آنرا تبلیغاتی و غیر مفید دانسته بودند.

*عدم حضور و همراهی مسئولین ودیگر دست اندرکاران ستادهای انتخاباتی احمدی نژاد در دو دوره 84 و88 در استان، در مراسمات و برنامه های مختلف سفر رئیس جمهور در این دوره از دیگر نکات قابل تامل آخرین حضور احمدی نژاد در آذربایجان شرقی بود.

به گفته یکی از دست اندرکاران اصلی این ستادها، اعتراض به دولتمردان و برخی اطرافیان رئیس جمهور در مرکز و تبریز در عین حرمت به شخص رئیس جمهور، از جمله دلایل این عدم حضور بیان شده است.

* استقبال مردمی بخصوص در ورزشگاه تختی تبریز تفاوت قابل توجهی با سفرهای استانی قبل داشت. البته احمدی نژاد عدم اطلاع رسانی مناسب را دلیل اصلی بی خبری مردم از این سفر معرفی کرد هرچند صراحتا مشخص نکرد منظور کم کاری صداوسیما بود یا کم کاری دست اندرکاران سفر در استانداری. هجمه های زیاد اخیر علیه دولت نیز در شکل گیری این فضا بی تاثیر نمی تواند باشد. همچنین گفته می شود دست اندرکاران ستاد استقبال این سفر عموما از از منتقدان و مخالفان احمدی نژاد تشکیل شده بود.

* برخلاف انتظار، احمدی نژاد در پروژه های عمرانی این سفر حضور حداقلی داشت و حتی در پروژه بزرگ افتتاح 40 هزار واحد مسکن مهر نیز حضور نیافت و معاون اول و وزرای خود را روانه این برنامه ها کرد.

* در حالیکه پیش بینی می شد و حتی خبرهایی نیز به نقل از برخی منابع رسمی در این راستا منتشر شده بود، حضور رئیس جمهور و برنامه های وی در استان یکروزه تمام شد و ایشان بامداد دوشنبه به تهران بازگشت. البته معاون اول و برخی مسئولین هیئت دولت روز دوم را نیز در تبریز ماندند.

اعتراض به احمدی‌نژاد در تبریز!

* در حالیکه بی بی سی به نقل از یک سایت غیرمعتبر داخلی مدعی اعتراض و برخورد تعدادی از مردم با احمدی نژاد شد ولی گزارش خبرنگار اعتدال پرس و منابع خبری موثق حکایت دیگری از این رویداد کاملا طبیعی دارد.

براساس این گزارش، گروهی از معترضان با عنوان “مال باختگان صندوق قرض الحسنه نصر” در جریان سفر رئیس جمهوری به تبریز، جلوی خودروی او را در مسیر سد کردند و نسبت به عدم رسیدگی  مسئولین استان به وضعیت خود اعتراض کردند و یکی از معترضان نیز روی خودروی رئیس جمهور رفته و برای لحظه ای با آقای احمدی نژاد  درد دل کرده است.

در ادامه و هنگام سخنرانی آقای احمدی نژاد در ورزشگاه تختی تبریز هم گروهی از معترضان این صندوق با پلاکاردهای اعتراضی خود حاضر بودند، که آقای احمدی نژاد به آنها وعده رسیدگی داد.

 رییس جمهور هم با مشاهده پلاکاردهای اعتراضی سپرده گذاران صندوق نصر گفت: امروز وضعیت صندوق نصر را یک طرفه می کنیم.

موسسه نصر که وام قرض الحسنه با کارمزدهای ۲ تا ۴ درصد و در برخی از موارد بدون کارمزد در قالب تسهیلات قرض الحسنه مسکن و خودرو و تسهیلات بلند مدت اعطا می کرده، از چندماه پیش ورشکسته شده است.

سپرده گذاران صندوق نصر پیشتر با تحصن در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی خواهان رسیدگی به شکایت خود شده بودند.

انتهای خبر