تلاش‌ برای تعطیلی مس آذربایجان! /علیلو: نمایندگان استان مانع تعطیلی مس‌سونگون خواهند شد

عضو کمیسیون صنعت و تجارت مجلس با تائید خبر تلاش‌هایی که برای تعطیلی مس آذربایجان صورت می‌گیرد، گفت: در جلسه‌ای موضوع تعطیلی شرکت مس آذربایجان مطرح شد که اعتراض نمایندگان آذربایجان شرقی را به دنبال داشت. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، علی علیلو اظهار کرد: استدلالی که برای تعطیلی این مجموعه ارائه […]

image_pdfimage_print

عضو کمیسیون صنعت و تجارت مجلس با تائید خبر تلاش‌هایی که برای تعطیلی مس آذربایجان صورت می‌گیرد، گفت: در جلسه‌ای موضوع تعطیلی شرکت مس آذربایجان مطرح شد که اعتراض نمایندگان آذربایجان شرقی را به دنبال داشت.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، علی علیلو اظهار کرد: استدلالی که برای تعطیلی این مجموعه ارائه می‌شود زیان‌ده بودن آن است و نظر ما نیز این است که همین شرکت و زیرمجموعه‌های آن را که عنوان می‌کنید زیان‌ده هستند به ما تحویل دهند تا خودمان آن را به سوددهی برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر این مجموعه زیان‌ده است چرا از تحویل آن خودداری می‌کنند، افزود: ضعف و سوء‌مدیریت تنها مشکل این مجموعه‌هاست که حکایت از ضعف و سوء‌مدیریت دولت دارد.

علیلو با اشاره به اینکه با مدیرتی توانمند و کاری می‌توان بهره‌وری و درآمدزایی مس سونگون و آذربایجان را تضمین کرد، گفت: نمایندگان آذربایجان‌شرقی به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد تعطیلی این مجموعه اتفاق بیفتد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه می‌گویند تحریم‌ها صادرات این مجموعه را مختل و در نتیجه استخراجات آن را انبارنشین کرده است، تصریح کرد: در دولت قبل و در اوج تحریم‌ها، می‌گفتیم تمام درها بسته شده و با هیچ‌کس مراوده نداریم حرفی از تحریم‌ها و ضررهای ناشی از آن برای مس سونگون زده نمی‌شد حالا که درها را باز کرده‌ایم و می‌گوییم ارتباط‌ها را قوی کردیم و تحریم‌ها برداشته شده چگونه زیان‌ده بودن آن را به تحریم‌ها و انبار شدن استخراجات آن ربط بدهیم.

وی تاکید کرد: در آن سال‌ها ما تحریم‌ها را دور می‌زدیم و مس می‌فروختیم پس این امر قابل قبول نیست که مشتری نداریم مس ما همیشه و همه جا مشتری دارد بر فرض غیرممکن ما مشتری نداریم چرا محصول خام را برای صادرات عرضه کنیم می‌توانیم با توسعه صنایع مس و تبدیل ماده خام به محصولات نهایی ارزآوری با ارزش افزوده بالا را برای این ماده مهم فراهم کنیم.

تعطیلی مجتمع مس سونگون شایعه استخبرگزاری فارس: تعطیلی مجتمع مس سونگون شایعه است/ تولید شمش مس در منطقه ورزقان

این در حالیست که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی تعطیلی مجتمع مس سونگون را شایعه دانست و گفت: با تاکید وزیر صنعت و معدن مس کاتدی و شمس مس باید در منطقه تولید شود.

حسین نجاتی در گفت‌وگو با خبرنگاران، خبرهای مبنی بر تعطیلی مس سونگون را شایعه‌ای بیش ندانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار کنسانتره در مس سونگون تولید می‌شود که در یک ماه آینده ۱۵۰ هزار تن دیگر به تولید آن اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه کارخانه ذوب مس سونگون از جمله طرح‌هایی است که بارها وعده‌هایی در خصوص احداث آن داده شده و تا به امروز عملی نشده، ادامه داد: امروز خبرهایی از تعطیلی این مجتمع به گوش می‌رسد؛ در حالی که وزیر صنعت و معدن بر فرآوری کنسانتره تولید مس سونگون یعنی شمس مس در منطقه تأکید کرده و در مرحله تصمیم‌گیری انتخاب تکنولوژی قرار داریم.

 

انتهای خبر