نقشی که رسانه ها در پیشرفت جامعه ایفا می کنند

تاثیر و نقش رسانه بر توسعه در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست؛ رسانه ها به عنوان بازوان قدرتمند از طریق مختلف می توانند در پیشرفت جامعه کمک کنند. انسان همواره از انزوا بیزار و موجودی اجتماعی است که به طور انفرادی نمی تواند زندگی کند و این رسانه ها هستند که می توانند […]

image_pdfimage_print

تاثیر و نقش رسانه بر توسعه در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست؛ رسانه ها به عنوان بازوان قدرتمند از طریق مختلف می توانند در پیشرفت جامعه کمک کنند.

انسان همواره از انزوا بیزار و موجودی اجتماعی است که به طور انفرادی نمی تواند زندگی کند و این رسانه ها هستند که می توانند نقش نور افکنی را بازی کنند که در شب تاریک راه را از بیراه نمایان کرده و مسیر واقعی را به مسافر نشان می دهد.

رسانه های جمعی اعم از روزنامه ها، مجلات، رادیو و تلویزیون، گاه از انحرافات اجتماعی، نظیر تجاوز، خشونت و قتل پرده برمی دارند و با اطلاع رسانی به موقع و مناسب برای اعضای جامعه، در پیشگیری از انحرافات اجتماعی نقش مؤثری ایفا می کنند.

رسانه ها از طریق برجسته کردن نیازهای توسعه ای چراغ راهی را به مسئولین نشان می دهند، که سرآغاز بالندگی در جامعه است.

نقش فرهنگ سازی واجتماعی سازی در ذات یک رسانه نهفته است. در واقع رسانه ها با ایجاد روابط پویا با عناصر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی به انباشت حافظه اجتماعی جامعه کمک می کنند.

کارشناس ارتباطات و رسانه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا رسانه ها را به عنوان پلی میان نخبگان و مسئولین عنوان کرد که می توانند زمینه ساز توسعه و مشارکت همه جانبه شوند.

سعید صادقی اظهار کرد، عصر ما عصر تغییر است، رسانه ها باید آموزش تغییر را برای بقاء ما فراهم سازند و بیاموزیم چگونه خود را حفظ کنیم و به نیروهای خلاق خود پاسخی مناسب برای مشکلات روز افزون خود داشته باشیم.

وی رسانه های اطلاعاتی و خبری را واسطه اصلی بین سیاست گذاران و مردم دانست و افزود: رسانه ها توده ها را بسیج می کنند تا اندیشه های جدید و تکنیک های مدرن را بپذیرند.

صادقی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر این که رسانه چگونه خارج شدن از گذشته را به ما آموزش می دهند، گفت: گذشته خوب می بایست زمینه پیشرفت باشد نه مانع پیشرفت؛ باید بیاموزیم که دنیای امروز دنیای تغییر است و اگر نتوانیم خود را به روز کنیم بی شک بازنده بزرگی خواهیم بود.

این کارشناس ارتباطات ادامه داد که رسانه ها امروز در تعامل کامل با دیگر بخش های جامعه هستند و افزود: مشارکت اجتماعی، توسعه پایدار، نیاز شناسی و شناخت مشکلات آنی و آتی از دیگر کارکردهای رسانه است.

در یک جامعه ایستا و اعتقاد به ایستایی از سوی مدیران آن، جامعه نمی تواند فرصت شکوفایی را به عناصر اصلی بدهد.

رسانه ها یکی از محورهای توسعه یافتگی است، امروز کشورهای توسعه یافته کشورهایی هستند که رسانه های آنها حرف نخست را در دنیا می زنند.

جواد معتمدی نیز در این باره اظهار کرد: با توجه به کارکردهای متنوع رسانه در جامعه، مدیران باید این فرصت را ایجاد کنند که مردم بتوانند از طریق آنها مشکلات خود را بیان کنند و قبل از تبدیل شدن یک مشکل به بحران، نسبت به برطرف کردن آن مساله اقدام شود.

استاد دانشگاه های تهران با بیان این که رسانه ها فرصت های طلایی برای نقدهای منصفانه ایجاد می کنند گفت: نقدی که باعث می شود فرصت تخریب برای افراد فرصت طلب از بین برود.

وی رسانه ها را طلایه داران جبهه آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم دانست و گفت: رسانه ها وجدان بیدار جامعه و تصویرگر زمان هستند که سلامت فکری و فرهنگی جامعه، مرهون تلاش های خستگی ناپذیر آنهاست.

او معتقد است که بی تردید رسانه ها نقش و جایگاه بسیار مهمی در ارتقا و پیشرفت جامعه و آگاهی بخشی به مردم دارند و وظیفه اصلی آنها رشد و اعتلای جامعه در عرصه فکر و اندیشه است .

از کارکردهای اساسی رسانه ها، اطلاع رسانی از وقایع است که در محیط اجتماعی روی می دهد.این رسانه ها هستند که می توانند جامعه را در مسیر درست و صحیح خود قرار داده و نقش مهمی در تحقق پیشرفت و عدالت ایفا کنند.

در عصر ارتباطات هیچ حادثه ای هر چند در دورترین مناطق جهانی باشد- منحصر به یک منطقه جغرافیایی نیست و از این رو سه ویژگی ، فرا زمانی، فرا مکانی و سرعت فوق العاده از خصیصه های وسائل ارتباط جمعی است.

پیشرفت بهت انگیز وسایل ارتباط جمعی درقرن حاضر جهان را به دهکده کوچکی تبدیل کرده است که انسان ها امکان اطلاع یابی از همه وقایع و حوادث جهان را به طور سریع و جامع دارند.

امروزه تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان ها در رسانه ها رسوخ کرده و از خصوصی ترین رفتار انسان ها تا بزرگترین تغییرات نهادهای اجتماعی وساختارهای فرهنگی و سیاسی از طریق رسانه ها ارایه می شود.

از فرهاد روشن

انتهای خبر