دهناد عنوان کرد: دانشگاه مهارت محور ، نیاز اصلی امروز

معاون آموزشی و دانشجویی مرکز آموزش شهید سرداری سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه مهارت محور ، نیاز اصلی امروز می باشد٫ به گزارش اعتدال پرس،  دکتر علیرضا دهناد در نشستی با خبرنگاران در مورد کارآفرینی گفت: اشتغال زایی دانش بنیان به دلیل رقابت گسترده، ثروت آفرینی بیشتری دارد و دنیای اقتصاد را مشابه میدان […]

image_pdfimage_print

معاون آموزشی و دانشجویی مرکز آموزش شهید سرداری سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه مهارت محور ، نیاز اصلی امروز می باشد٫

به گزارش اعتدال پرس،  دکتر علیرضا دهناد در نشستی با خبرنگاران در مورد کارآفرینی گفت: اشتغال زایی دانش بنیان به دلیل رقابت گسترده، ثروت آفرینی بیشتری دارد و دنیای اقتصاد را مشابه میدان جنگ باید دانست و باید در خط مقدم آن بود تا پیروز باشیم، مهم هم نیست که تعداد مقالات ISI افزایش یابد در حالی که به عنوان زیرساخت لازم هست ولی کافی نیست و صحنه کارآفرینی و صنایع دانش بنیان تنها صحنه ای است که قابلیت این را دارد تا جوانان گوی سبقت را از قدیمی ها بربایند٫

وی ادامه داد: در این راستا باید به تقویت آموزش های مهارتی با رویکرد فناوری‌ها و مشاغل نو توجه کرد زیرا ورود هر فناوری به عرصه علمی کشور، فرصت‌های شغلی زیادی به تبع آن در کشور ایجاد می شود، به منظور حفظ و پویایی و هم گامی با رشد فناوری در جهان ایجاد و تقویت مهارت های مورد نیاز این فناوری ها نه تنها ضروری است بلکه ظرفیت های بسیار زیادی را برای ایجاد اشتغال فراهم می‌کند٫

دهناد با بیان اینکه از جمله آموزش های مهارتی، تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز فناوری های اولویت دار نقشه جامع علمی کشور مانند نانو، هوافضا، انرژی‌های نو،فناوری‌های نرم و هویت ساز ، اطلاعات و ارتباطات، میکروالکترونیک، گیاهان دارویی و طب سنتی،آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و فناوری زیستی می باشد خاطرنشان کرد: دانشگاه کارآفرین یک مؤسسه خود مولد است و در روند گذر از سازمان مبتنی بر هدایا و وابسته به فضای نهادهای دیگر برای منابعش می‌باشد٫

وی با اشاره به اهمیت کار آفرینی افزود: کارآفرین سه فعالیت اصلی را انجام می‌دهد: ایجاد کسب و کار ، نوآوری در محصول و اشتغال زایی ساختارهای موجود در دانشگاه های کشور با هدف آموزش تخصصی دانشجو شکل گرفته است و کمتر تقویت و تربیت کارآفرینی در دانشجویان مدنظر می‌باشد، به طوری که فارغ‌التحصیلان فعلی دانشگاه ها اغلب با مفاهیم اولیه کارآفرینی آشنایی ندارد٫ علاوه بر ضعف نظام آموزشی دانشگاه ها در آموزش مفاهیم کارآفرینی، عدم ساختارهای مکمل جهت ایجاد زیر ساختار فیزیکی برای توسعه روحیه کارآفرینی در دانشجویان از ضعف های دیگر این نظام می‌باشد٫

معاون آموزشی و دانشجویی مرکز آموزش شهید سرداری سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باعث اشباع سازمان های دولتی و حتی خصوصی از نظر پرسنل مورد نیاز شده است و درصد زیادی از فا‌رغ‌التحصیلان دانشگاه ها امکان جذب در این سازمان ها را ندارند٫ این موضوع زمینه‌های مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به کشورهای دیگر را سبب شده است و بیکاری فارغ‌التحصیلان را به یک معضل مهم در کشور تبدیل نموده است برای رفع این مشکل روش های مختلفی امروزه در دنیا تجربه شده است٫

دهناد افزود: آماده‌سازی روحی و روانی فارغ‌التحصیلان برای ورود به عرصه‌های اقتصادی باید هدف قرارگیرد بسترهای توسعه کارآفرینی به منظور فراهم آوردن شرایط فیزیکی لازم برای ورود این فارغ‌التحصیلان کارآفرین ایجاد می‌شود و ایجاد حرفه‌های اقتصادی را هدف می‌گیرند و از جمله ساختارهایی که در بسیاری از کشورها برای این منظور تجربه شده‌اند، مراکز رشد تجاری و فناوری (انکوباتورها) یا رشد خوشه فناوری هستند٫

وی گفت: مروری بر تجربه مراکز آموزش عالی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که این مراکز با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که در آن قرار گرفته‌اند به یکی از این راه‌حل‌ها پرداخته‌اند و یا دوره‌ های آموزشی با عنوان کارآفرینی راه‌اندازی کرده‌اند و یا اقدام به ایجاد یک مرکز رشد در دانشگاه نموده‌اند٫

دهناد در آخر سخنان خود با اشاره به نظام آموزشی در سال های اخیر خاطر نشان ساخت: پیش‌بینی مکانیزم ‌های لازم در بهره‌گیری از این به صورت تکمیل‌کننده یکدیگر از جمله مسائلی است که نقش به سزایی در اثربخشی این راه‌حل‌ها دارد نظام آموزش عالی کشور در یکی دو سال اخیر به موضوع تقویت و توسعه روحیه کارآفرینی در دانشجویان توجه ویژه‌ای مبذول داشته و اقدام به سرمایه‌گذاری اولیه در اجرایی کردن این دو راه‌حل نموده است ٫

انتهای خبر