بازپس‌گیری ۳۰ هکتار از زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی/ عسگری: ۴۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۰۴ فقره قرارداد در بحث واگذاری زمین به مساحت ۹۵ هکتار و اشتغال زایی ۵۱۵۷ نفر در مجموعه شرکت شهرک های صنعتی استان عملیاتی شده است. به گزارش خبرنگار اعتدال پرس، محمدعلی عسگری ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه […]

image_pdfimage_print

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۰۴ فقره قرارداد در بحث واگذاری زمین به مساحت ۹۵ هکتار و اشتغال زایی ۵۱۵۷ نفر در مجموعه شرکت شهرک های صنعتی استان عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار اعتدال پرس، محمدعلی عسگری ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در تبریز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که توسعه صنعتی را نیازمند همراهی همه دستگاه ها و نهاد های کشوری باهم می دانند توسعه امروز بخش صنعت را مرهون تعامل و هماهنگی نهادها و دستگاه های مرتبط در این زمینه دانست.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شاخص‌های آماری این مجموعه گفت: ۱۵۳ واحد با اشتغال‌زایی بیش از ۳ هزار نفر در یک سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و ۴۵۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت امکانات زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: یک هزار و ۳۴ لیتر بر ثانیه آب در شهرک‌های صنعتی استان مورد نیاز است که این میزان نیاز در صورت احداث کامل شهرک‌های صنعتی خواهد بود.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی از افزایش ۳۰۰ درصدی منابع داخلی این مجموعه خبر داد و افزود: سال گذشته ۴۰ درصد از اعتبارات استانی این مجموعه تخصیص یافت و امسال نیز ۶۲۰ میلیارد ریال منابع داخلی است.

عسگری از تخصیص ۵۲ درصدی اعتبارات استانی در سال‌جاری خبر داد و افزود: بنا بر وعده‌های داده شده اعتبارات امسال ۱۰۰ درصد تخصیص خواهد یافت و اکثر اتکا منابع بر استانی بوده و منابع ملی ناچیز است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی میان ۱۰ شرکت این مجموعه در کشور بوده که زیانده نیستند و ۱۴۵ پروژه عمرانی در سال گذشته اجرایی شده است که اکثر پروژه های اجرایی براورد ریالی بالای ۵۰میلیون تومان هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان از رشد ۱۲ درصدی پروژه‌های عمرانی و افزایش ۲۸ درصدی اعتبارات استانی خبرداده و نوید بهره برداری پروژه‌های جدید در ایام دهه فجر نیز به اهالی استان داد.

وی از بهره برداری ۳ دستگاه ماشین آتش نشانی در شهرک های صنعتی خبر داد و افزود: در اکثر شهرک های صنعتی کشور ماشین آتش نشانی وجود ندارد و پیش از این یک دستگاه ماشین آتش نشانی در یکی از شهرک های صنعتی وجود داشت ولی امسال ۳ دستگاه ماشین آتش نشانی خریداری شده است و طی روزهای آینده بهره برداری خواهد شد.

عسگری اظهار داشت: ۷۰ درصد از واحد های صنعتی از تصفیه خانه استفاده می کنند و ۲۰ درصد نیز در دست اقدام می باشد.

وی از کسب رتبه اول در در بحث فضای سبز شهرک های صنعتی خبر داد و گفت: در طول یک سال گذشته ۲۸۳ هزار اصله درخت کاشته شده است و باعث شده تا ما در کشور رتبه اول را در بحث فضای سبز شهرک های صنعتی کسب کنیم.


عسگری به ارتباط صنعت با دانشگاه اشاره کرد و گفت: در جهت ارتباط صنعت با دانشگاه، شهرک فناوری به نمایندگی از دانشگاه تبریز، کلینیک صنعتی آذربایجان شرقی را تاسیس کرده است.

وی از واگذاری ۴ هکتار فضای آزمایشگاه خبر داد و افزود: این فضای ۴ هکتاری برای انجام آزمایشها در نظر گرفته شده که داوطلبین می توانند در بهترین موقعیت ها فعالیت کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان با ذکر اینکه استان آذربایجان‌شرقی با ۵۲ شهرک و ناحیه مصوب و ۳۹ شهرک و ناحیه بهره‌برداری شده،‌ یک هزار و ۷۵۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک را تحت پوشش دارد و افزود: رشد ۳۰۰ درصدی منابع داخلی شرکت، و رشد ۲۰۰ درصدی منابع شهرک‌سازی در این شرکت باعث شده تا شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در زمره شرکت‌های استانی موفق در حوزه شهرک‌سازی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد منابع این شرکت صرف هزینه‌های شهرک‌سازی می‌شود، متوسط این رقم در کشور حدود ۵۰ درصد دانست.

عسگری از استقرار ۴۵ درصد واحدهای صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی استان‌ خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد واحدهای صنعتی مستقر در ۳۹ شهرک صنعتی استان با ظرفیت کامل و مابقی با ظرفیت‌های مختلف مستقر هستند.

وی هم چنین از اهتمام دولت برای فعال شدن شهرک تخصصی مس ورزقان خبرداد و گفت: شهرک تخصصی مس ورزقان به عنوان صنایع پایین‌دستی مس سونگون در حال تملک زمین است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های آذربایجان شرقی گفت: شهرک صنعتی سنگ آذرشهر، شهرک صنعتی چاراویماق و شهرک صنعتی اسکو نیز احداث می‌شود و شهرک صنعتی مراغه ۲ و بنا ۲ در قالب منطقه ویژه اقتصادی اجرا می‌شود.

عسگری در ادامه با اشاره به اینکه در استان آذربایجان‌شرقی به نسبت دیگر استان‌ها واحدهای فعال صنعتی بسیاری وجود دارد، گفت: در این میان قرارداد برخی واحدهای غیرفعال نیز که ظرفیت و توانایی مدیریت زمین‌های واگذار شده برای ایجاد کارخانه‌های تولیدی را نداشتند، فسخ شده است.

وی خاطر نشان کرد: در طول سال گذشته با تعیین تکلیف ۱۰۰ پرونده ۳۰ هکتار از زمین‌های راکد با پیگیری مستمر امور حقوقی فسخ شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خاطرنشان کرد: توسعه خوشه‌های صنعتی امری مهم برای توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود، به همین منظور رسالت خود را پس از واگذاری خوشه‌های صنعتی به انجمن‌های صنعتی، تمام شده ارزیابی نمی‌کنیم و در ادامه موضوع تقویت بازار فروش محصولات خوشه‌های صنعتی در دستور کار این شرکت قرار می‌گیرد.

وی فلسفه و معیار انتخاب این خوشه‌های صنعتی را توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعتی استان عنوان و اضافه کرد: هدف از ایجاد این خوشه‌ها افزایش زمینه همکاری‌های صنعتی و استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه است تا بتوان با هم‌افزایی نیروها، فرآیند توسعه صنعتی استان را شتاب بخشید.

عسگری از شناسایی ۳۳ خوشه کسب و کار در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: خوشه‌های قطعات خودرو، کفش چرمی، مبلمان سنگ و لوازم خانگی نیز در استان راه‌اندازی شده است و بزودی دو خوشه آجیل و خشکبار و سبزه و کشمش ملکان، بناب و مراغه نیز راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان در پاسخ به سوال اعتدال پرس در خصوص بر پرداخت پاداش یا حق جلسه به مدیران دستگاه های دولتی عضو هیئت مدیره شهرک های صنعتی استان، گفت: اعضای هیات مدیره موظف به حضور در جلسات هستند و موضوعی به عنوان پرداخت پاداش به اعضا وجود ندارد چرا که هیچ محل قانونی برای چنین پرداخت هایی وجود ندارد.

عسگری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اعتدال پرس مبنی بر اینکه آیا ایجاد شهرکهای صنعتی متعدد در شهرهای مختلف استان توجیه درآمد-هزینه برای این شرکت را دارد و علت ایجاد برخی شهرکهای صنعتی تحت فشارهای سیاسی و اصرار نمایندگان مجلس بجای توجه به ظرفیتهای اقتصادی و مزیت های نسبی هر شهرستان چیست؟، گفت: مطمئنا برای احداث شهرک صنعتی در هر منطقه مطالعاتی انجام یافته و دارای توجیه اقتصادی هستند هر چند برخی شهرکها زیان ده هستند ولی اغلب آنها دارای توجیه اقتصادی بوده و متقاضیان زیادی برای فعالیت در این شهرکها در مناطق مختلف استان وجود دارد.

وی، درباره دلیل احداث شهرک صنعتی هادیشهر با وجود منطقه آزاد ارس در نزدیکی این شهرک گفت: احداث این شهرک حتما دارای توجیه اقتصادی بوده و متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری در این شهرک اعلام آمادگی گرده اند.

انتهای خبر