استان اردبیل در آستانه تحول اقتصادی/ نگاهی به تصویب منطقه آزاد تجاری –صنعتی ساوالان (استان اردبیل)

یادداشت/ استان اردبیل از دیرباز سابقه درخشانی در تاریخ داشته و دارد و زمانی اردبیل بعنوان پایتخت در نقشه جغرافیائی ایران و جهان می درخشید و الان هم بعنوان پایتخت عالم تشیع در جهان معروف است. استان اردبیل همیشه سرافراز مهد تمدن اسلامی و دینی بوده و هست و مردانی همچون مقدس اردبیلی، سید یونس […]

image_pdfimage_print

یادداشت/ استان اردبیل از دیرباز سابقه درخشانی در تاریخ داشته و دارد و زمانی اردبیل بعنوان پایتخت در نقشه جغرافیائی ایران و جهان می درخشید و الان هم بعنوان پایتخت عالم تشیع در جهان معروف است.

استان اردبیل همیشه سرافراز مهد تمدن اسلامی و دینی بوده و هست و مردانی همچون مقدس اردبیلی، سید یونس اردبیلی، مروج و مشگینی ها تربیت کرده است و الان هم شاهد بروز چنین شخصیتهای چون آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله دکتر سید حسن عاملی و موسوی ننه کرانی و دیگر علما و مراجع هستیم، و این دیار مقدس در تمامی عرصه ها پیش قدم بوده و نیروهائی پرورش داده که در زمان دوران دفاع مقدس رشادتهای در دفاع از این مرز و بوم جانشان را به خطر انداخته و راهی سرزمین جنگ شدند سردارانی چون بنی هاشم، برزگر، محدث خلخالی، و شهید دادمان وزیر فقید راه و کسانی که از بهترین ها بودند.

استان اردبیل استانی کمتر توسعه یافته است علی رغم اینکه دارای ظرفیت و پتانسیل های دارد تا بحال نتوانسته به حد مطلوب برسد.

مدیران توانمندی که گامهای موثری در جهت رشد و آبادانی این استان بر میدارند و بفکر توسعه همه جانبه استان هستند باید تقدیر و تقویت شوند و به این عزیزان کمک کرد تا مهمترین اهداف و برنامه های زیر ساختی استان بر اساس چشم انداز و سند توسعه استان روبه جلو برود.اردبیل

متاسفانه در دولت گذشته با حرکتهای نمایشی و شعاری اقدام به احداث پروژه های با تصمیم عجولانه گرفته و اجرا شده است که الان شاهد بروز مسائل و مشکلاتی هستیم که دولتمردان را درگیر حل چنین مشکلاتی کرده است مثل پروژه سرچم ، راه آهن ، اتوبان مشکین –اردبیل وراه جعفرآباد-فولادلو.

حال استان اردبیل در آستانه تحول اقتصادی قرار گرفته است. اولین استارت مناطق آزاد درسفر رئیس جمهور محترم دولت تدبیر وامید بود که با پیگیریهای مکرر ومداوم استاندار با تدبیر و حمایتهای پدر معنوی استان آیت الله دکتر عاملی نماینده ولی فقیه دراستان الحاق شمال استان به منطقه آزاد ارس بود.

گویا استاندار اردبیل درخصوص طرح چنین پروژه عظیمی فکرهای در سر داشت که آنموقع بعضی از دوستان و فعالین سیاسی الحاق شمال استان را نوعی مستعمره به آذربایجان شرقی میدانستند در صورتیکه از تدبیر و دور اندیشی استاندار خبر نداشتند که درآینده چه اتفاقی خواهد افتاد .

اولین تصویب درتاریخ ۲۱/۸/۹۳درجلفا اتفاق افتاد و این الحاقیه باعث شد که استاندار بفکر ایجاد سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی مستقل استان اردبیل بیافتد که لازمه آن و چنین سازمانی پیش زمینه ش تصویب در جلفا بود.

الحمدالله با پیگیریهای مکرر و شبانه روزی استاندار ، نمایندگان و دوستان را به این فکر انداخت که باید سازمان مستقلی را کلید بزنند و حاصل این تلاش خروجی جلسه هفتم بهمن ماه بود که بریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در تهران برگزار شد و استان اردبیل بصورت مستقل صاحب منطقه آزاد تجاری –صنعتی شد و این تصویبنامه مهمترین مصوبه هیات وزیران درمورد استان اردبیل است که با درایت و دفاع بحق استاندار از ظرفیت ها و پتانسیل های استان بود که چنین مصوبه مهمی در تاریخ استان به ثبت رسید.

حال دولت محترم باید لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی نماید و این لایحه به همراه نقشه پیوست خواهد بود که مسئولین استانی و مجمع نمایندگان آنرا تهیه خواهند کرد .

لازم است استاندار ونمایندگان هشدارهای نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل را جدی گرفته و به فرامین ارزشمند ایشان توجه نمایند و در تهیه نقشه پیوستی تمامی شهرهای استان را به توجه به پتانسیل های منطقه لحاظ کنند به جهت اینکه اردبیل دروازه آسیای میانه است و ایجاد چنین منطقه ی باعث رونق اقتصادی استان و تاثیر گذاری در بازار روسیه و حوزه قفقاز خواهد داشت.

اولویت نقشه شمال استان و نوار مرزی است که شهر جعفرآباد نیز از این قاعده مستثنی نیست چراکه جعفرآباد بعنوان نگین و قلب مغان است که دارای پتانسیل های برای خود دارد نعمت بزرگ آب و خاک و اراضی بزرگ ملی و عشایر توانمند ایل شاهسون که بزرگترین تولید کننده دام در استان هستند و از لحاظ سرمایه گذاری بهترین نقطه در مغان می باشد که در آینده می تواند به مرکز آزاد تجاری کشاورزی و صنعتی تبدیل شود

پس لازم است مسئولین استانی و نمایندگان محترم در تدوین نقشه پیوستی شاخصه های را تعریف و ضوابط پدافند غیر عامل را در سرمایه گذاری و احداث سوله ها و غیره مدنظر قرار دهند و منطقه آزاد تجاری –صنعتی را با نام ساوالان بتصویب مجلس شورای اسلامی برسانند.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAو اما درخصوص منطقه ویژه اقتصادی نمین امیدوارم دولت محترم وفرماندار تلاشگرشهرستان که به همت استاندار پروژه خوابیده چندساله راعملیاتی کردند جهت رونق اقتصادی این شهرستان پیگیرباز گشایی گمرک میناباد وتاسیس دانشگاه بین المللی دراین منطقه باشند تا بتوان از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی درپیشرفت و توسعه جنوب استان و مرکز استان استفاده بهینه کرد انشاالله .  

*علی مدنی / کارشناس حقوق

انتهای خبر