نامه سرگشاده ۱۴۰۹ دانشجو به رییس جمهور به مناسبت روز جهانی زبان مادری

جمعی از دانشجویان دانشگاههای کشور به مناسبت ۲ اسفند روز جهانی زبان مادری طی نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور خواستار حمایت از زبان مادری و عمل به وعده های دولت یازدهم در خصوص حمایت از حقوق اقوام ایرانی شدند. به گزارش اعتدال پرس، در این نامه که به اذعان تهیه کنندگان آن بیش […]

image_pdfimage_print

جمعی از دانشجویان دانشگاههای کشور به مناسبت ۲ اسفند روز جهانی زبان مادری طی نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور خواستار حمایت از زبان مادری و عمل به وعده های دولت یازدهم در خصوص حمایت از حقوق اقوام ایرانی شدند.

به گزارش اعتدال پرس، در این نامه که به اذعان تهیه کنندگان آن بیش از ۹۰ درصد امضاها مربوط به دانشجویان دانشگاه شیراز بوده و نسخه ای از آن به این پایگاه خبری ارسال شده است، آمده است:

بسم الوالی

(به نام یگانه سرپرستی که همه ولایت‌ها از اوست)

ریاست محترم جمهور

سلام‌علیکم:

اهمیت و لزوم توجه ویژه به مقوله فرهنگ، در دنیای امروزی امری مسلم است که آدمی را در کوران مدرنیته و تغییرات سریع، بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، محتاج به بازگشت به خویش کرده است و آنجا که بحث تنوع فرهنگی-اجتماعی هم در میان باشد، اتحاد و نظام‌مندی باید از اهم عناصر مدیریتی منظور گردد.

ملت ایران سال‌های سال است که از زبان مسئولین کشور جمله ی تنوع قومی یک فرصت است نه یک تهدید را می‌شنوند اما گویی این مسئله حقیقتاً فرصتی بیش نبوده! …

در بخش دیگری از این نامه آمده است:

جناب دکتر روحانی

سخنان و وعده‌های شما در خصوص حقوق اقوام در ایام پیش از انتخابات ،جزو برجسته‌ترین اهداف و برنامه‌های شما تلقی می‌شد اما گویی هرچه از عمر دولت می‌گذرد این وعده‌ها بیشتر فراموش می‌شوند و تا حالا که نیمی از عمر دولت گذشته هیچ کار عملی در این راستا صورت نگرفته است.

وعده‌هایی همچون تأسیس فرهنگستان زبان و ادبیات زبان‌های اقوام که یکی از پیش‌شرط‌های بسط جامعه مدنی می‌باشد و تدارک امکان آموزش زبان مادری در مدارس، بدون هیچ اراده عملی ، راکد و جزئی از اصول فراموش‌شده چون اصل‌های ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی که از دایره عمل به‌کلی حذف شده اند ؛ محسوب میشوند. متاسفانه در حال حاضر،سهم زبان مادری اقوام در سیستم آموزشی و رسانه‌های فراگیر و اعتبارات کل دستگاه فرهنگی ما آن‌قدر ناچیز است که خبر از بی‌اهمیتی این مهم در بدنه حاکمیت می‌دهد.

همچنین تشکیل معاونت اقوام گامی بود موجب دلگرمی اقوام ، که پلی باشد برای ارتباط و پیگیری مستمر و کارآمد مطالبات جامعه، اما متأسفانه عملکرد بسیار ضعیف و محدود و متضاد این معاونت، اذهان و افکار عمومی را با تناقضات بسیار جدی روبه‌رو کرده است.

در ادامه این نامه و خطاب به رئیس جمهور آمده است:

رئیس‌جمهور روحانی

روز جهانی زبان مادری (دو اسفند) امسال می‌تواند اولین و مهم‌ترین روز تقویم سی وششمین سال پیروزی انقلاب اسلامی باشد.

می‌توان با مدیریتی صحیح با نگاهی مهربانانه فرصتی مغتنم برای ترمیم کاستی‌های گذشته ساخت.

می‌توان با تدبیری عاقلانه امیدی دیگرباره در قلوب ملت ایجاد کرد و راه سیل بی‌اعتمادی را با اتحاد و همدلی سد کرد.

ما دانشجویان امضاکننده این نامه جدای از هر قوم و زبان و نژادی عمیقاً معتقدیم که در شرایط حساس امروز هر اشتباه و بی‌تدبیری در امور حساس مربوط به مسئله اقوام می‌تواند صدمات بس جبران‌ناپذیری به کل وجودی کشور وارد کند.

ما به جد خواستار عمل به وعده‌های حضرت‌عالی در خصوص حقوق اقوام بوده و پیش‌دستی دولت در برگزاری درخور نیاز بزرگداشت روز جهانی زبان مادری را گام بسیار مؤثری در ترمیم بی‌اعتمادی حاکم در بدنه جامعه بخصوص در میان اقوام کشور میدانیم.

در بخش پایانی این نامه آمده است:

….اجرای اصول معطل‌مانده قانون اساسی در این خصوص همچون اصول پانزده و نوزده ، مطالبه بی‌چون و چرای کل مردم کشور بخصوص جامعه دانشجویی صرف‌نظر از هر قوم و نژاد و زبانی می‌باشد و چشم‌به‌راه اقدام عملی و فوری شما به‌عنوان رئیس دولت و دستگاه اجرایی می‌باشیم چراکه قطعاً فردا بسیار دیر خواهد بود.

­ لیست دانشجویان امضا کننده

۱-      ستار صمدی

۲-      علیرضا زیلوچی

۳-      سید سبحان تقوی

۴-      ابوالفضل مظلوم زاده

۵-      حسن رسا

۶-      جاسم غفاری

۷-      رقیه خسروی

۸-      ارسلان صابری

۹-      امید مقدم کیا

۱۰-  افسانه معصومی

۱۱-  زهرا داستان

۱۲-  امیرحسین حیدری

۱۳-  سیده زهرا رضایی خرد

….

….

گفتنی است، تمام این اسامی در اعتدال پرس موجود می باشد که به علت طولانی بودن بیش از حد، از ذکر همه آنها معذوریم.

انتهای خبر