نشست خبری رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد در تبریز: همکاری با ارس برای جذب سرمایه گذار خارجی/”تورنت” در پاسخ به اعتدال پرس: منفصل بودن ارس میتواند مزیت مثبت باشد؛ استانداردهای جهانی تا حدی رعایت میشود

رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد با اشاره به نقاط قوت منطقه آزاد ارس، تصریح کرد: وجود شرکت های صنعتی و توسعه بخش کشاورزی در منطقه آزاد ارس بیشتر به چشم خورد. به گزارش خبرنگار اعتدال پرس، «خوان تورنت Juan Torrents» در پایان سفر سه روزه خود به منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس با حضور در […]

image_pdfimage_print

رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد با اشاره به نقاط قوت منطقه آزاد ارس، تصریح کرد: وجود شرکت های صنعتی و توسعه بخش کشاورزی در منطقه آزاد ارس بیشتر به چشم خورد.

به گزارش خبرنگار اعتدال پرس، «خوان تورنت Juan Torrents» در پایان سفر سه روزه خود به منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس با حضور در میان نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی گفت: امروز در ارس بودیم تا با شناخت توانمندی های این منطقه آزاد به رشد و توسعه ارس کمک کنیم.

وی در ابتدا توضیحاتی درباره فدراسیون جهانی مناطق آزاد جهان ارائه داد و گفت: این فدراسیون در سال ۱۹۹۹ با هدف کمک به توسعه مناطق آزاد در ژنو ایجاد شده است، افزود: در سال ۲۰۰۳ گواهی نظارت بر مناطق آزاد از طرف یونیدو و آنکتاد (نهادهای وابسته به سازمان ملل) به این فدراسیون داده شد.

«خوان تورنت» با بیان اینکه ۱۵ سال است که در این فدراسیون مشغول خدمت است، گفت: ایجاد قوانین، مقررات و ارائه روشهای برنامه ریزی در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد عضو این فدراسیون، از جمله برنامه های ماست.

تورنت با اشاره به بازدید ۱۰ سال قبل خود از مناطق آزاد چابهار، کیش و قشم گفت: این بازدیدها در راستای جذب سرمایه گذار بوده و در این راستا جلساتی نیز با شورای مناطق آزاد تشکیل شد.

وی درباره نتایج دیدار خود از «ارس» گفت: طی سه روزی که از ارس دیدن کردم با نقاط قوت این منطقه آشنا شدم و از چند شرکت بزرگ صنعتی واقع در این منطقه بازدید داشتم که استفاده آن ها از آخرین تکنولوژی روز اروپا در تولید محصولات خود مرا شگفت زده کرد. همچنین رعایت موازین بهداشت کار در واحدهای منطقه آزاد ارس قابل توجه بود.

وی ظرفیت های کشاورزی منطقه آزاد ارس را هم مناسب ارزیابی و گفت: کشاورزی بخش بزرگی از صنعت محسوب می شود و رشد این بخش در ارس آینده درخشانی برای شما رقم خواهد زد.

Image title

وی هم مرز بودن منطقه آزاد ارس با کشور های مجاور را مزیت ویژه این منطقه عنوان کرد و افزود: این منطقه در خط مرزی اروپا و قفقاز قرار دارد و می تواند با استفاده از پتانسیل های شگرف آذربایجان شرقی به بازارهای قفقاز و اروپا نفوذ کند.وی که ۱۰ سال سابقه ریاست منطقه آزاد «بارسلونا» را دارد، تاکید کرد: مناطق آزاد ظرفیت و فرصت بسیار خوبی برای رشد اقتصادی کشورها و اقتصادهای نوظهور است و به ویژه می تواند با تربیت نیروی کار متخصص، رفاه و توسعه پایدار را برای کشورها به ارمغان بیاورد.

وی گفت: توسعه این مناطق نیازمند اصلاح نگرش های منفی و همکاری و تلاش همگانی است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نقاط ضعف منطقه آزاد ارس از نگاه خود گفت: توجه به سیستم مدیریتی یکی از ضروریات منطقه آزاد ارس است چرا که رشد سریع این منطقه، برنامه ریزی صحیح و منطقی را در راستای سیستم مدیریتی می طلبد.

وی با تاکید بر لزوم ارایه خدمات مناسب به سرمایه گذاران، بر ضرورت ایجاد زیرساخت های خدماتی همسو با افزایش سرمایه گذاری ها تاکید کرد.

او ادامه داد: من مطمئنم با بهبود وضعیت ارائه خدمات، این منطقه می تواند برای سیل سرمایه گذاران جوابگو باشد.

وی یادآور شد: فموزا پیشنهاد می‌کند کارخانجات ارس توجه بیشتری به مسائل زیست محیطی داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد: توسعه این منطقه باید موجب افزایش رفاه عمومی برای ساکنان شهرهای واقع در محدوده منطقه شود.

رییس فموزا در پاسخ به اعتدال پرس: فعالیتهای ارس در چارچوب استانداردهای بین المللی است

رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد در پاسخ به سوال اعتدال پرس مبنی بر ارزیابی وی از ارس و مقایسه ان با استانداردهای جهانی گفت: استاندارد های جهانی در این منطقه تا حدی رعایت می شود.

وی با اشاره به اینکه مناطق آزاد آسیا از جمله دبی و جبل علی کارکرد صنعتی چندانی ندارند، ظرفیت های صنعتی منطقه آزاد ارس را مزیتی برای توسعه آن دانست.

رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد، در پاسخ به سوال دیگر اعتدال پرس مبنی بر نوع توسعه جغرافیایی منطقه آزاد ارس و انتقادات موجود به منفصل بودن نواحی تحت پوشش این منطقه گفت: منفصل بودن منطقه آزاد ارس می تواند مزیت مثبتی برای این منطقه باشد چراکه موجب تنوع پذیری فعالیتها و همچنین تفکیک مناسب حوزه های فعالیتی آن در بخش های مختلف از جمله حوزه گردشگری و آموزشی و صنعتی و نیز نوع صنایع فعال در این منطقه گردد.

منطقه آزاد ارس به فدراسیون جهانی مناطق آزاد پیوست

منطقه آزاد ارس به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور با امضای تفاهمنامه ای به فدراسیون جهانی مناطق آزاد ( فموزا) پیوست.

در ادامه این نشست، رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد، از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین فدراسیون جهانی مناطق آزاد و منطقه ارس خبر داد و اظهار کرد: این تفاهم نامه در راستای همکاری های دو طرفه و با هدف ایجاد توسعه پایدار در این منطقه و در راستای افزایش رفاه عمومی در این منطقه است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گفت: با الحاق به فدراسیون جهانی مناطق آزاد، از امکانات پژوهشی و اطلاعات گرداوری شده توسط این موسسه بین المللی همچنین تجربیات مناطق آزاد موفق جهان بهره مند می شویم.

وی اظهارکرد: عضویت در “فموزا” زمینه معرفی منطقه به سرمایه گذاران کشورهای مختلف را فراهم می کند.

رییس فدراسیون مناطق آزاد جهان با اشاره به وجود سه هزار منطقه آزاد در جهان گفت: ۱۶۰ منطقه آزاد عضو این فدراسیون هستند و با ۸۰۰ منطقه آزاد هم در تماس هستیم که در صورت درخواست خدمات فنی لازم را ارائه می دهیم.

منطقه آزاد ارس با ۵۱ هزار هکتار مساحت دارای یک محدوده متصل درشهرستان جلفا و دومحدوده منفصل در کلیبر و خداآفرین است.

این منطقه در مجاورت جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) و ارمنستان قرار گرفته و ۱۳۷ کیلومتر با شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و ۷۶۱ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد.

Image title

انتهای خبر