از آشفته بازار میوه عید تا دلال‌پروری دولتی

نماینده مردم شبستر معتقد است، جهاد کشاورزی چرا میوه شب عید را یک ماه مانده به عید آن هم از طریق دلالان و ته مانده باغات شمال خریداری کرده که نه تنها کیفیت ندارد بلکه قابل استفاده نیست. اعتدال پرس به نقل از فارس/ مطمئنا گذر همه ما این روزها به بازار افتاده و قیمت‌های […]

image_pdfimage_print

نماینده مردم شبستر معتقد است، جهاد کشاورزی چرا میوه شب عید را یک ماه مانده به عید آن هم از طریق دلالان و ته مانده باغات شمال خریداری کرده که نه تنها کیفیت ندارد بلکه قابل استفاده نیست.

اعتدال پرس به نقل از فارس/ مطمئنا گذر همه ما این روزها به بازار افتاده و قیمت‌های سرسام آوری اجناس از میوه، مرغ و خوراکی گرفته تا البسه، لوازم خانگی و … در کنار کیفیت پایین‌شان بر‌خورده‌اید.

برخلاف وعده‌های داده شده در مورد توزیع گسترده میوه شب عید بررسی‌های میدانی در سطح شهر نشان می‌دهد مردم رضایتی از کیفیت محصولات عرضه شده ندارند.

تنظیم بازار محصولات کشاورزی از جمله وظایفی است که اردیبهشت‌ماه امسال با ابلاغ قانون انتزاع وظایف تنظیم بازار این محصولات از وزارت صنعت به وزارت جهادکشاورزی واگذار شد و در شهریور ماه امسال مسئولان وزارت صنعت در ستاد تنظیم بازار رسما این وظایف را به وزارت جهاد واگذار کردند اما اقدام دیرهنگام این وزارتخانه در خرید و ذخیره‌سازی‌ سیب و پرتقال شب عید زمینه افزایش زودهنگام قیمت انواع مرکبات در بازار، سودجویی برخی محتکران سیب و پرتقال و عرضه نارنگی قاچاق پاکستانی در میادین میوه و تره بار را فراهم کرده است.

پرورش دلالان دولتی

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی پشت پرده همه این اوضاع اسفناک بازار را دلالانی می‌داند که خود دولت‌مردان پرورش‌دهندگان آنها هستند.

علی علیلو افزود:‌ وقتی مدیران میانی بدون هیچگونه نظارتی فرصت دلال‌پروری پیدا می‌کنند و حتی در سود و منفعت آنها سهیم می‌شوند اوضاعی بازار و مردم و کسب و کار ما بهتر از اینکه نه، بدتر از این هم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باغداران عنوان می‌کنند پرتقال را ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان فروخته‌اند چطور می‌شود آن هم بر مبنای اعلام قیمت دولت ۲۹۰۰ تومان نه به قیمت ۷تا ۸ هزار تومانی به فروش می‌رسد چرا دولت باید بین تولید کننده و مصرف کننده تا این حد فاصله بیندازد که نه تولید کننده و نه مصرف کننده راضی نباشند پس این بین چه کسی غیر از دلال سود می‌برد.

سیستم تدافعی جامعه ما در مقابل فساد دچار ضعف شده و این غده در حال رشد است

علیلو دادن یارانه به میوه‌های که در چادرها عرضه می‌شود را خیانت دانست و تصریح کرد: سیستم تدافعی جامعه ما در مقابل فساد دچار ضعف شده و این غده در حال رشد است و باید چاره‌ای به حال آن اندیشیده شود.

عضو کمسیون صنایع مجلس اضافه کرد: حضور نهادی به نام تعاونی‌های روستایی را یادآور می‌شود و اظهار می‌دارد چرا جهاد کشاورزی چراغ تعاونی‌های روستایی را خاموش و کرکره‌هایشان را پایین کشیده مگر نمی‌توانست از این طریق این نهاد میوه شب عید مردم را با کمترین قیمت و بهترین کیفیت تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی چرا میوه شب عید را یک ماه مانده به عید آن هم از طریق دلالان و ته مانده باغات شمال خریداری کرده که نه تنها کیفیت ندارد بلکه قابل استفاده نیست.

وی به مسئولان توصیه کرد تا تشریفات را از سفره‌های عید خود کنار بزنند و همانند مردم عادی زندگی کنند که در تنگنا و مشقت به سر می‌برند تا شاید گوشه‌ای از مشکلات مردم عادی را لمس کنند نه اینکه در کنار سفره‌های پرطمطراق بنشینند و به مردم بگویند تورم پایین آمده.

مصرف‌کنندگان ایرانی امسال در حالی به استقبال بهار می‌روند که تلاش دستگاه‌های اجرایی برای سلب مسئولیت خود از تنظیم بازار شب عید زمینه افزایش قیمت و سودجویی در عرضه برخی کالاها را فراهم کرده است و مردم معتقد هستند قیمت‌های سیب و پرتقال اعلام شده از سوی مسئولان با کیفیت آن همخوانی ندارند و میوه‌های خوب حداقل با دو برابر قیمت اعلام شده عرضه می‌شود.

انتهای خبر