فرهنگی: اکثریت مجلس آینده بازهم با اصولگرایان خواهد بود/ تمایل به در اختیار گرفتن مجلس توسط دولت بالاست/ روایت نماینده تبریز از “غارت مشاغل” و مصداق استانی آن

عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است: همه جریان‌های سیاسی به طور گسترده در انتخابات آینده مجلس فعال خواهند شد و فعالیت گسترده آنها مسلماً بازتاب‌هایی را در حوزه تاثیرگذاری بر نحوه اداره کشور خواهد داشت. به گزارش اعتدال پرس، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت وگوی مشروح با خبرگزاری خانه ملت، ضمن […]

image_pdfimage_print

عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است: همه جریان‌های سیاسی به طور گسترده در انتخابات آینده مجلس فعال خواهند شد و فعالیت گسترده آنها مسلماً بازتاب‌هایی را در حوزه تاثیرگذاری بر نحوه اداره کشور خواهد داشت.

به گزارش اعتدال پرس، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت وگوی مشروح با خبرگزاری خانه ملت، ضمن اشاره به مهمترین اتفاقات سیاسی داخلی و بین المللی سال ۹۳، در مورد رویکرد مجلس به مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده،وضعیت جریان‌های سیاسی و جهت حرکت و خواست این جریان‌ها در سال آینده،جایگاه اصولگرایان در انتخابات سال آینده مجلس و ترکیب مجلس آتی،رابطه مجلس و دولت تدبیر و امید نکات و توضیحات خواندنی را ارائه کرد.

 در ذیل بخشی از گفت وگوی خانه ملت با دکتر فرهنگی در نوروز سال ۱۳۹۴،در مورد ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سالی که گذشت و توصیه هایی برای سال جدید را می خوانید.

در ابتدا بفرمائید به نظر شما اتفاقات سیاسی مهم سال ۹۳ ،چه بوده است؟

سال ۹۳ از جهات مختلف سال مهمی بود، یکی از این ابعاد، حساسیت در مورد حوزه خارجی، یعنی بحث مذاکرات هسته‌ای و تحولات منطقه بود، چرا که شاهد حوادث مختلف و مهمی از جمله موضوع مذاکره جمهوری اسلامی با غرب بود تحت عنوان ۱+۵ بودیم. طرف مقابل در آغاز این مذاکرات تظاهر به حل مشکل کردند اما در عمل اتفاقاتی رخ داد که بیانگر عدم حسن نیت آنها بوده و آثار گسترده‌ای را به دنبال داشت.

در واقع افکار عمومی و مردم حداقل در بخش‌هایی که از جزئیات گذشته اطلاعات دقیقی نداشتند، کاملا متوجه شدند که طرف مقابل است که آماده هیچگونه همراهی و هماهنگی نیست و در حال حاضر هم در لحظات حساس آن قرار داریم و در روزهای پایانی سال ۹۳، منتظر تحولات طرف مقابل بودیم.

پذیرش قاطع کشورهای منطقه نسبت به جمهوری اسلامی و دغدغه اقتصادی مردم،اهم رویدادهای سال ۹۳

 اینکه گفته شود ما باید حتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را تعطیل کنیم، یا علاوه بر آن توان دفاعی خودمان را هم کاهش دهیم و یا تحریم‌ها برای مدت‌های طولانی مانند ۱۰ سال و کمتر و بیشتر باقی بماند، همه نشانه‌های روشنی بر عدم صداقت طرف مقابل و تمایل آنها به آسیب رساندن به ملت، کشور و منافع ملی ما است.

همه مردم سراسر جهان از جمله ملت ایران، در حال ارزیابی صحنه هستند که چه اتفاقی قرار است رخ دهد و در صورتی که اراده جدی بر تحولات مثبت وجود داشته باشد، مسلماً از طرف جمهوری اسلامی ایران تمام انعطاف‌هایی که گاهی خارج از ضرورت هم بود رخ داده و باید منتظر عواقب و نتایج آن باشیم.

در حوزه خارجی ما حادثه دیگری هم در منطقه داشتیم که مخالفان ما هم مرتب بر آن تصریح و تاکید دارند و آن پذیرش قابل توجهی بود که در کشورهایی مثل عراق، سوریه، یمن و بحرین نسبت به جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آمد و گروه‌های بسیار زیادی از مردم ترکیه و مردم بسیاری از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه و حتی بعضی از کشورهای آفریقایی گرایش فوق‌العاده برجسته، چشمگیر و گسترده‌ای را نسبت به مواضع جمهوری اسلامی داشتند که این تحولات نیز آثار خود را در مسائل مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای نشان خواهد داد.

اما از نکات و اتفاقات قابل توجه دیگر سال ۹۳ که به حوزه داخلی کشور مربوط می شود دغدغه اقتصادی مردم است.به طوریکه در حوزه اقتصادی، رکود در بازار حاکم بوده هر چند دولت در مورد کنترل تورم قدم‌های قابل توجهی را برداشت اما موفق به مهار کامل آن نشد.

 در حوزه تقنین مجلس برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور در دو زمینه ورود داشت. یکی از آنها الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال ۹۳ بود که گام موثری به شمار می‌رود و بسیاری از احکامی که ما سالانه در بودجه به طور ناقص تصویب می‌کردیم، تقریبا به طور کامل در این طرح که بعد از لایحه مربوطه در مجلس بررسی شد، پیش‌بینی گردید.

لایحه دوم، لایحه خروج از رکود با‌عنوان لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بود که با دقت بررسی شد.در صورت تصویب نهایی لایحه مذکور از سوی شورای نگهبان، مسلماً در این زمینه هم شاهد تحولات قابل توجهی خواهیم بود.

بعد از این مجلس بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ را آغاز کرد و در این خصوص هم تصمیمات مهمی گرفته شد. از جمله؛ توجه اختصاصی به شرایط فرهنگیان کشور بود که زمینه را برای حل بعضی از مشکلات آموزش و پرورش فراهم خواهد کرد. در کنار آن تداوم روش‌های قبلی در حوزه سلامت و کمک به موضوعات مختلف عمرانی از طرق بودجه‌ای و غیربودجه‌ای و حرکت به سمت حمایت از تولید مورد تاکید قرار گرفت که امیدواریم این اتفاقات با اجرای صحیح در دولت شکل عملی به خود گیرد.

آیا شما ادعای دولت مبنی بر خروج کامل از رکود را می پذیرید؟

درخصوص رکود و این ادعایی که مطرح است و گفته می‌شود به صورت کامل از رکود خارج شده‌ایم را باید از سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی سوال کرد،این واقعیت را باید در شهرک‌های صنعتی مطالعه کرد،طبیعتاً وقتی صنایع ما با کمتر از یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنند، این موضوع شاخص روشنی برای حاکم بودن رکود در بخش‌های قابل توجهی از صنعت کشورمان است.

 رویکرد کلی مجلس در مورد مذاکرات هسته ای و گروه مذاکره‌کننده چیست؟

اکثریت نمایندگان به طور قاطع از سیاست‌های دولت در زمینه مذاکرات هسته ای حمایت کردند و در نطق‌ها، مصاحبه‌ها و در جلسات سعی کردند از تیم مذاکره‌کننده کشورمان حمایت و دفاع کنند.

اقدام تقنینی مجلس در راستای حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان،رأی به یک فوریت طرحی بود که در آن ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده و حمایت از مواضع به‌حق جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف کردند تا در یک بازه زمانی مشخص تکلیف مذاکرات را روشن کند. در صورتی که طرف مقابل هیچ تمایلی برای به نتیجه رساندن مذاکرات ندارد، فعالیت‌های هسته‌ای را به حالت گذشته برگرداند و اقداماتی را که در چارچوب معاهدات NPTاست به ویژه در بعد مجوزی که این معاهده برای فعالیت‌های گسترده غیرتسلیحاتی داده است را دوباره فعال کند و به سمت استفاده و بهره‌برداری بیشتر ببرد. که اکثریت قاطع مجلس قریب به اتفاق به این فوریت رأی دادند و طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی می شود و در صورت تداوم رفتارهای خصمانه طبیعتاً به تصویب کمیسیون مذکور و مجلس خواهد رسید.فرهنگی نماینده اصولگرای مجلس ؛ انتخابات آینده مجلس فستیوال جریان های سیاسی خواهد بود

 وضعیت جریان‌های سیاسی و جهت حرکت و خواست این جریان‌ها در سال آینده را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر می‌رسد همه جریان‌های سیاسی به طور گسترده در انتخابات آینده مجلس فعال خواهند شد و فعالیت گسترده آنها هم مسلماً بازتاب‌هایی را در حوزه تاثیرگذاری بر نحوه اداره کشور خواهد داشت. حرکت خدمت‌محوری که در سه دوره مجلس اخیر وجود داشته تا حدود زیادی از نحوه گرایش افکار عمومی در دوره بعدی متاثر خواهد شد و اگر بتوان این زمینه را به سمت و سویی هدایت کرد که مردم با شناخت کامل و اطلاع از واقعیت‌ها در صحنه حاضر شوند، مسلماً خروجی اراده عمومی به نفع کشور و ملت خواهد بود.

افکارعمومی به خاطرات نامطلوب دوره مجلس ششم گرایش نخواهند داشت

خاطرات نامطلوبی از دوره مجلس ششم در افکار عمومی وجود دارد و طبیعتاً جامعه و افکار عمومی به آن سمت گرایش نخواهند داشت. اما به نظر می‌رسد از چهره‌های معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا،حمایت قابل توجهی خواهد شد.

حوادث یکسال آینده تا زمان انتخابات هم در جابجایی بخش‌هایی از این اراده بی‌تاثیر نیست.

ترکیب مجلس آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

این موضوع خیلی قابل پیش‌بینی نیست ولی ما فکر می‌کنیم باز هم اکثریت با اصولگرایان خواهد بود.

آیا وحدت و ائتلاف مورد نظر اصولگرایان برای انتخابات آتی محقق شده است؟

انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری فرق می‌کند، انتخابات ریاست جمهوری یک حرکت ملی است که در شرایط خاصی امواج تاثیرگذار در افکار عمومی جابجایی‌هایی را باعث می‌شود، اما انتخابات مجلس، استانی و منطقه‌ای است و طبیعتاً هر شهرستان معادلات خاص خود را دارد و نمی‌شود به صورت کلان فرمول واحدی را برای کل کشور ارائه کرد.

جریان اصولگرا هم از مدت‌ها پیش و بعد از انتخابات ریاست جمهوری به دنبال بازسازی مکانیزم‌های وحدت است و امیدواریم این سازوکارها به زودی تحقق پیدا کند.

رابطه دولت و مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت و مجلس در جایگاه قانونی خودشان حرکت می‌کنند، در قانون اساسی و قوانین عادی، قوا با هم متخاصم نیستند و نباید در مقابل هم قرار بگیرند البته این به معنای این نیست که تعامل هم به معنای وابستگی یکی به دیگری، دنباله‌روی کورکورانه و تبعیت بی‌مبنا و منطق باشد و مجلس با حضوراکثریت نمایندگان درهر تصمیم و هر رأی‌گیری اراده خود را دارد.

دولت هم در چارچوب قوه مجریه، در مواردی که احساس می‌کند باید مواضع متفاوتی بگیرد، اقدام می‌کند. هیچکدام اشکالی ندارند و لازمه دموکراسی و مردم‌سالاری هم همین است. لذا توصیه ما برای آینده به دولت و مجلس و سایر دست‌اندرکاران حوزه‌های مرتبط این است که در رفتارهای خود و اقداماتی که انجام می‌دهند مبنا را قانون و عملکرد قانونی قرار دهند.

  انتقادهایی وجود دارد منبی بر اینکه در این دوره مجلس، استیضاح وزرا و نقد به مدیران اجرایی در تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان خیلی مشاهده می‌شود. در این خصوص چه نظری دارید؟

جایگاه نظارتی مجلس اقتضا می‌کند که از اهرم‌هایی مثل سوال و تذکر استفاده شود و اینگونه نیست که در حال حاضر این ابزارها بیشتر از گذشته به کار گرفته می شود،بلکه این روند مشابه گذشته است و در برخی مقاطع کمترو برخی مقاطع بیشتر بوده است. به طور میانگین مجلس همواره در تذکرات و سوال‌ها فعال بوده و هست.

به نظر شما همراهی دولت و مجلس چه آثاری را به دنبال دارد؟

طبیعتاً قوایی که در کنار هم باشند تا قوایی که با هم در حال درگیری هستند،موفق ترند. در تعامل آثار بسیاری نهفته است و معتقدم مجلس تعامل خوبی با دولت دارد. گاهی انتظارات طرفین بالا بوده، که طبیعتاً این حد انتظارات قابل تحقق نیست. هر آنچه که قابل تحقق است دارد انجام می‌گیرد و طبیعتاً مجلس تابع هم مجلس مناسبی برای اداره کشور نیست. منظورم از تابع، دولت ساخته و دارای طاعت کورکورانه است که طبیعتاً چنین مجلسی هم به درد کشور نمی‌خورد.

به نظر می‌رسد مجلس در تصویب لایحه بودجه ۹۴ با دولت همراهی خوبی داشت، تا چه حد بودجه ۹۴ را عملیاتی می‌دانید؟ وضعیت حوزه عمرانی در سال آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

همانطور که فرمودید به نحو مناسبی در تعامل دولت و مجلس لایحه بودجه ۹۴ نهایی شد. ضمن آنکه مجلس اراده‌های خود را هم اعمال کرد، اما شاکله کلی بودجه همانی است که از سوی دولت رسیده بود و اتفاقاً در بسیاری از تغییراتی هم که در مجلس اتفاق افتاد، دولت به شدت حمایت کرد و با پیشنهاد حذف آن موارد شدیدا مخالفت کرد.

تنها موردی که همه زورشان به آن می‌رسد بودجه عمرانی است

در حوزه عمرانی مسلماً مشکلات بسیاری خواهیم داشت،‌ چون هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر، مانند حقوق و دستمزد را نمی‌توانند کاری کنند، اما تنها موردی که همه زورشان به آن می‌رسد بودجه عمرانی است که آبادانی و پیشرفت کشور هم در گرو تقویت این بودجه است.

بودجه ۹۴ را تا چه اندازه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همسو می‌دانید؟

اقتصاد مقاومتی آنگونه که باید و شاید در دستور کار مسئولان اجرایی قرار ندارد

همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند اقتصاد مقاومتی آنگونه که باید و شاید در دستور کار مسئولان اجرایی قرار ندارد، چون نه بازتاب قابل توجهی در بودجه داشت و نه در آینده پیش‌بینی می‌شود که اتفاقات مهمی رخ دهد. لذا در بودجه علاوه براینکه وابستگی ما به نفت مقداری کمتر شده، از نظر افزایش درآمدهای مالیاتی و سیاستگذاری‌ها و تدبیرهایی که اتخاذ شده،باید زمینه را برای امکان کاهش اتکا به خارج و افزایش اتکا به تولیدات داخلی فراهم کند و پیام اصلی اقتصاد مقاومتی هم همین نکته است.

مقام معظم رهبری، رئیس مجلس و سایر مسئولان اخیراً بر مردمی شدن اقتصاد بسیار تاکید دارند، رویکرد دولت را تا چه اندازه در این راستا می‌دانید؟

سیاست‌های اجرای اصل ۴۴ عمدتاً در همین راستا بوده و مقرر شد که این واگذاری‌ها سرعت بیشتری بگیرد تا زمینه برای حضور گسترده بخش خصوصی در اقتصاد فراهم شود.

در حال حاضر شاهد اتفاقات مهمی در این حوزه نیستیم و صرفاً با افزایش مقداری از درآمدهای مالیاتی الزاماً به آن نتایجی که ادعا می‌شود نمی‌توان دست یافت.

برخورد دولت با مفسدان اقتصادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آن مقداری که مورد انتظار عموم و یا حتی رهبری معظم بود، این تلاش صورت نگرفت، در همایش اخیری که در این رابطه برگزار شد، رهبری گلایه‌ای را از همه داشتند و اعلام کردند به جای همایش و فعالیت تبلیغاتی بیشتر کارهای اجرایی صورت گیرد که لازمه آن، اصلاح قوانین است. در ابتدای سال هم به دستگاه‌ها اعلام شد تا نیازهای خود را اعلام کنند اما اکثراً این کار را نکردند و بعضاً هم مربوط می‌شود به حوزه‌های اجرایی صرف که مجریان برنامه‌ریزی می‌کنند. البته در مورد لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و خروج از رکود مصوبات ارزشمندی را در بر دارد که در راستای اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت استقلال داخلی تعبیر و تفسیر می‌شود،‌ اما بیشتر از آن، نیاز بود دستگاه‌ها فعال باشند،که چنین چیزی را شاهد نبودیم و نیستیم.

مردم تبریز هرساله مناسبت سالروز ۲۹ بهمن با مقام معظم رهبری در تهران دیدار می کنند که این کارامسال هم انجام شد و در این دیدار رهبر معظم انقلاب بر مباحث اقتصادی تاکید فرمودند. از جمله اینکه برای اقتصاد مقاومتی باید گام‌های عملی برداشته شود.

اگر کشوری بخواهد سرش را بالا بگیرد و در مسائلی مثل تحریم‌ها آسیب نبیند و در مذاکرات خارجی هم به نتیجه برسد، هم در بُعد رفاه عمومی و هم در بُعد حل مسائل بین‌المللی و کاهش وابستگی‌ها به خارج حتی در موضوعاتی مثل ارز و قیمت ارز در داخل، اقتصاد مقاومتی مستقیماً تاثیرگذار است لذا تکیه بر تولید داخل و کاهش وابستگی به خارج آثار گسترده‌ای دارد که بعضی از این آثار مواردی است که به آن اشاره شد.

شما در مجلس هشتم هم عضو هیات رئیسه بودید؛ از وقایع تلخ و شیرین آن دوره بگویید. به نظر شما ریشه اختلافات مجلس هشتم و دولت چه بود؟

مجلس هشتم هم مانند هر دوره‌ای، هم جنبه‌های مثبت و هم فراز و نشیب‌هایی را داشت. به طور کلی مجلسی بود مثل همه دوره‌ها و جایگاه مجلس هم در کنار دولت، همان جایگاه قانونی‌اش بود. لذا من تفاوت مبنایی بین آن دوره و این دوره نمی‌بینم.

 البته تفاوت در بعضی از رفتارها و آشکار کردن آنها و بعضا پنهان داشتن آنها وجود دارد اما در ماهیت امر هم تمایل به در اختیار گرفتن مجلس توسط دولت بالاست و هم رفتارهای ناصحیحی که دولت‌ها می‌توانند در مقابل این موارد داشته باشند، لذا باید کاملا سنجیده تحلیل کرد و واقع‌بینانه بررسی کرد. بعضی از صحنه‌ها به صورت یک قطعه‌ای از آن مقطع کاملا قابل انتقاد است و بعضی از صحنه‌ها هم قابل دفاع و بعضا هم قابل حمایت است.

 اصولگرایی و اصلاح‌طلب تعریف‌های محملی دارند

لذا آنچه که به عنوان اصولگرایی و اصلاح‌طلب در کشور ما وجود دارد با تعاریف آنها در علوم سیاسی و یا جامعه‌شناسی منطبق نیست و یک تعریف‌های محملی در این‌خصوص وجود دارد. در گذشته‌ها، حدود یک دهه پیش از آقای هاشمی رفسنجانی بنده یک جمله‌ای را شنیدم که این جمله، جمله درستی بود و همین هم درست است؛ که جریان‌های سیاسی در کشور ما به جای اینکه به سیاست‌ها، راهبردها، تاکتیک‌ها و برنامه‌ها استوار باشند روی محافل استوار هستند، یعنی افرادی با هم چون جمع می‌شوند و یک شکل شبه‌خویشاوندی و قرابت سلیقه پیدا می‌کنند، یک جریان محسوب می‌شوند و یک نوع درهم‌ریختگی و پریشانی را هم می‌شود در مواضع آنها مشاهده کرد. یعنی در یک جمعی که به اسم اصلاح‌طلب شناخته می‌شود گاهی نظرات بسیار آرامی وجود دارد، گاهی هم نظرات بسیار تندروآنه و به اصطلاح رایج روز “خیلی افراطی” وجود دارد.

کسانی هم که به اسم اصولگرا شناخته می‌شوند کما بیش از این مشکل رنج می‌برند و بین آنها هم کسانی هستند که بیشتر به منطق، دانش و تحلیل‌های علمی تاکید می‌کنند و برخی هم عمدتاً روی آرمان‌ها و سبک عدم تحمل مسائل را تعقیب می‌کنند.

لذا اگر بخواهیم بین این آشفته‌بازار و ایده‌های مختلف مسیر صحیح را دنبال کنیم باید به آن تعاریفی که مقام معظم رهبری در سال ۸۵ از اصولگرایی ارائه کردند، برگردیم.

ایشان در آن مقطع ۲ سخنرانی داشتند، یکی در کرمان و دیگری در جمع مسئولان بود که بنده در دومی شخصاً حضور داشتم و ایشان اعلام کردند اصولگرایی شاخصه‌هایی دارد و حدود ۹ شاخصه را عنوان کردند و به صراحت فرمودند اصولگرایی در مقابل اصلاح‌طلبی نیست، اصولگرایی به معنای حرکت در مسیر و آرمان‌هایی است که این آرمان‌ها در مبانی شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و بر همین اساس هم ایشان در توضیحات بعدی که داشتند اجزا و جزئیات آن را برشمردند و شاخصه‌های آن را بیان کردند.

از جمله اعتقاد به استقلال کشور، اعتقاد به ایمان محوری در فعالیت‌های جامعه با تاکید بر آرمان‌های انقلاب و امام راحل و شهدا.

در کنار آن تاکید بر خودکفایی، تاکید بر تحول در مبانی علوم انسانی و عدم دنباله‌روی کورکورانه از ایده‌های غربی و حرکت به سمت ساده زیستی به ویژه در سطح مسئولان را به‌عنوان شاخصه‌های اصولگرایی برشمردند.

لذا معتقدیم دو جبهه در واقع وجود دارد، یک جبهه، جبهه دفاع از انقلاب اسلامی، استقلال کشور و قانون اساسی و زحماتی که مردم در طول این ۴ دهه کشیدند، و نقطه مقابل آن تمایل وابستگی به بیگانه و عدم همراهی با آرمان‌های انقلاب اسلامی .که اگر خیلی شسته رفته و روان بخواهیم صحبت کنیم جریان “ضدانقلاب” است که آنها هم از طیف ترور و جاسوسی شروع می‌شود تا افرادی که این ویژگی‌ها را ندارند،اما در مبانی به شدت وابسته‌اند که این طیف در مقابل انقلابیون است.

کشور از اقدامات باندی و جناحی آسیب می‌بیند

بقیه همان تحلیلی که نقل کردم، بیشتر گرایش‌های سلیقه‌ای هستند و اگر کمی بدبینانه‌تر بگویم؛باندی عمل و حرکت می‌کنند که متاسفانه کشور هم از این اقدامات باندی و جناحی آسیب می‌بیند و یکی از آن آسیب‌ها تغییر قوای مجریه‌ها است که بلافاصله شروع می‌کنند به تسویه‌حساب و از اول ذهنیت شان این است که تغییرات ما بسیار محدود است اما بعد می‌رسد به اتوبوسی، داسی و بعد می‌رسد به ابزارآلات و ماشین‌های سنگین و حتی دوست دارند تا پایین‌ترین رده‌ها را تغییر دهند و یک نمونه آن را اخیراً در یکی از صحبت‌هایی که در وزارت کشور مطرح بود شاهد بودیم و البته باید گفت،متاسفانه.

این شکل اداره کردن کشور در جوامع دیگر صرفاً در کشورهایی مشاهده می‌شود که به مرحله قابل توجهی از عقلانیت در بین مسئولان سیاسی نرسیده‌اند و الّا معروف است در ادبیات سیاسی که سیاسیون و مقامات سیاسی تغییر می‌کنند نه مدیر مدرسه، معاون اداره و کارمند و حتی آبدارچی‌ها و امثال اینها. این روش از همین حرکت‌های جناحی و باندی آسیب می‌بیند و درمدیریت در مورد این سبک اصطلاح “غارت مشاغل” را به کار می برند.

یعنی وقتی یک جریان روی کار می‌آید احساس می‌کند باید همه پست‌ها و مشاغل را غارت کند، در نتیجه افراد نامناسب بر سر کار می‌آیند. افراد سوءاستفاده‌چی و فرصت‌طلب استفاده می‌کنند و گاهی صحنه‌های مضحکی هم به ‌وجود می‌آید. مثلا کسی کاملا غیرقانونی، به اسم ستاد یک رئیس جمهور استخدام می‌شود بعد این فرد سربازی‌اش را در همان سازمان طی می‌کند و به صورت استخدام غیرقانونی به سر می‌برد و همین فرد در انتخابات بعدی در ستاد طرف مقابل ظاهر می‌شود و از آنجا هم مدیرکل می‌شود. یعنی بدون اینکه سابقه و تجربه‌ای داشته باشد در طول ۳ ، ۴ سال هم غیرقانونی استخدام می‌شود و هم یکی از مدیریت‌های حرفه‌ای را به دست می‌گیرد. این را که عرض می‌کنم در استان خودمان نمونه و مصداق داریم.

و جالب است که این مسائل بستر دارد، اما اگر یک فردی در هر کدام از این دوره‌ها بگوید من می‌خواهم کار حرفه‌ای انجام دهم و نمی‌خواهم خیلی تمایلات سیاسی‌ام را در مدیریت‌ها اعمال کنم، متاسفانه چنین افرادی جایگاه قابل قبولی پیدا نمی‌کنند. در همین چند دوره‌ای که بنده توفیق نمایندگی مردم آذربایجان شرقی را داشتم، در هر دو دوره به مواردی برخورد کردم که حقوق اشخاص داشت ضایع می‌شد و با اینکه خلاف عرف و انتظار هم بوده مجبور شدم وارد شوم و حمایت کنم، اما بنده رضای پروردگار را در نظر گرفتم، وارد شدم و حمایت کردم. در بعضی از آنها موفق شدم که جلوی آسیب خوردن افراد را بگیرم، کسانی در دوره قبلی بودند و الان حفظ شدند و دارند خدمت می‌کنند. کسانی هم در دوره فعلی وجود دارند، سعی کردیم دخالت کنیم و اجازه ندهیم حقوق آنها ضایع شود.

 به هر حال این رفتارها به کشور آسیب می‌زند و معتقدم که اگر جریانی دارای برنامه‌های مشخص و ایده‌های روشنی است، واقعاً آن ایده‌ها را تدوین و به افکار عمومی ارائه کند، به جای استفاده از سبک‌های ناپسند مثل غارت مشاغل، روی صلاحیت‌های واقعی و شایستگی‌ها تاکید کند و در این راستا معتقدم که مردم نفع می‌برند و از این رویکرد سود می‌کنند.

 

گفت وگو از مریم محمدی

انتهای خبر