۵ خواسته کلیدی که آمریکا در مذاکرات با ایران از آن عقب‌نشینی کرد

نشریه کنگره آمریکا در گزارشی ۵ خواسته کلیدی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را که واشنگتن از آن عقب‌نشینی کرد، مورد بررسی قرار داده است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشریه هیل، نشریه کنگره آمریکا در گزارشی ۵ خواسته کلیدی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را که واشنگتن از […]

image_pdfimage_print

نشریه کنگره آمریکا در گزارشی ۵ خواسته کلیدی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را که واشنگتن از آن عقب‌نشینی کرد، مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرگزاری تسنیم، نشریه هیل، نشریه کنگره آمریکا در گزارشی ۵ خواسته کلیدی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران را که واشنگتن از آن عقب‌نشینی کرد، مورد بررسی قرار داده است.
نشریه کنگره آمریکا در این گزارش نوشته است که سناتورهای جمهوری خواه کنگره آمریکا با انتقاد از عملکرد «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور، بر این باور هستند که وی در پنج مورد کلیدی در مذاکرات هسته‌ای ایران عقب نشینی کرده است.
چارچوب تفاهم در مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی تحت بازرسی موشکافانه و دقیق توسط کنگره آمریکا قرار گرفته است که اوباما تلاش می کند خوب بودن این تفاهم را اثبات کند.
بسیاری از شروط اوباما از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران از ۱۸ ماه گذشته حذف شده‌اند.
اعضای دموکرات کنگره آمریکا تصریح کردند که تغییرات در خواسته‌های آن ها در نتیجه فشرده و سنگین بودن مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است و خواستار این هستند که به دیپلمات های دو طرف مذاکرات برای نهایی کردن نتیجه زمان داده شود.
هیل در ادامه به پنج موردی که مورد انتقاد سناتورهای جمهوری خواه است پرداخته است:

۱٫ توقف غنی سازی اورانیوم

اوباما و مقام‌های کاخ سفید قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواستار این بودند که غنی سازی اورانیوم توسط ایران به طور کامل متوقف شود.
چارچوب تفاهم هسته‌ای فعلی به ایران این اجازه را می دهد که به غنی سازی و تولید اورانیوم داخلی برای مصرف غیرنظامی ادامه دهد.
این در حالی است که مقام های کاخ سفید ابراز کردند که توقف کامل غنی سازی اورانیوم در ایران هیچ گاه یک هدف واقعی و دست یافتنی نبوده است.
یکی از مقام های ارشد کاخ سفید اخیرا در مصاحبه با روزنامه «وال استزیت ژورنال» از ادامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران به عنوان عاملی برای ادامه یافتن مذاکرات یاد کرد.

۲٫ حفظ شمار سانتریفیوژها تا ۱۵۰۰ واحد

مقام های کاخ سفید در ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اعلام کردند که شمار سانتریفیوژهای ایران باید بین ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ واحد باشد.
اما جمهوری خواهان در این مساله از اوباما انتقاد می کنند که وی در چارچوب فعلی به ایران این اجازه را می دهد که تا ۶۱۰۴ سانتریفیوژ را نگهداری کند که این مقدار چهار برابر میزانی است که اوباما در نظر داشت.

۳٫ تعطیلی تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی

اوباما در آغاز مذاکرات هسته‌ای از ایران خواست تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود در «فردو» و رآکتور آب سنگین در اراک را به طور کامل تعطیل کند.
وی در دسامبر ۲۰۱۳ گفت که ایران برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود به هیچ عنوان نیازی به تاسیسات هسته‌ای فردو و اراک ندارد.
چارچوب تفاهم به دست آمده اخیر میان ایران و گروه ۱+۵ این مجوز را به ایران می دهد که هر دو تاسیسات هسته‌ای اراک و فردو فعال باقی بمانند.
در چارچوب تفاهم هسته‌ای ایران مقرر شده است که تاسیسات هسته‌ای فردو، هزار سانتریفیوژ را برای اهداف تحقیقاتی در اختیار داشته باشد و رآکتور آب سنگین اراک نیز به تولید پلوتینیوم با خلوص تعیین شده ادامه دهد.

۴٫ توقف برنامه موشکی بالستیک ایران

شرکت کنندگان آمریکایی در مذاکره هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در آغاز این مذاکرات از ایران خواستند که برنامه موشک‌های بالستیک خود را که می تواند برای اهداف جنگی مورد استفاده قرار گیرند، متوقف کنند.
تفاهم هسته‌ای فعلی ایران بیان می کند که تنها یک اصلاحیه سازمان ملل می تواند محدودیت‌ها را در برنامه موشک‌های بالستیک و نظامی ایران اعمال کند.

۵٫ به انجام رساندن توافقی ۲۰ ساله

آمریکا مذاکراتی را آغاز کرده که ۲۰ سال است به طول انجامیده است.این در حالی است که چارچوب تفاهم هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پایان مسائل کلیدی این مذاکره ها را حدود ۱۰ الی ۱۵ سال پیش بینی می کند.
به این ترتیب ایران در طی یک دهه شمار سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم خود را محدود می کند و در طی ۱۵ سال نیز میزان خلوص این اورانیوم را پایین می آورد.
در همین راستا، محدودیت‌ها در تاسیسات هسته‌ای فردو و اراک نیز در طی ۱۵ سال اعمال می شوند.
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا اخیرا از تفاهم هسته‌ای ایران به عنوان یک «توافق همیشگی» یاد کرد که باعث می شود جامعه بین الملل همواره از نزدیک تاسیسات و برنامه هسته‌ای ایران را دنبال کند.

انتهای خبر