کشمکش ها بر سر مقبره «شاه حسین ولی» شدت یافت/ واکنش تند مدیر کل اوقاف به مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی

ساخت و ساز اطراف امامزاده «شاه حسین ولی» در تبریز که چند وقتی است موجب کشمکش بین اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی شده است، همچنان ادامه دارد و مدیران این دو دستگاه دولتی، همدیگر را متهم به تخلف و اقدام غیرقانونی می کنند. به گزارش […]

image_pdfimage_print

ساخت و ساز اطراف امامزاده «شاه حسین ولی» در تبریز که چند وقتی است موجب کشمکش بین اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی شده است، همچنان ادامه دارد و مدیران این دو دستگاه دولتی، همدیگر را متهم به تخلف و اقدام غیرقانونی می کنند.

به گزارش اعتدال پرس، حق پرست مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان روزهای گذشته در اظهرات اعتراض آمیزی، گفته بود که اداره کل اوقاف و امور خیریه باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد و اگر برای احیا و توسعه این مکان طرحی دارد باید به تایید اداره کل میراث فرهنگی برسد.

پس از چند روز، این بار مدیر کل اوقاف و امور خیریه در خبری که از سوی روابط عمومی آن اداره کل منتشر شده ، با لحنی تند نسبت به صحبت های فرزین حق پرست واکنش نشان داده و وی را متهم به مخالفت با ساخت و ساز امامزادگان و بناهای فاخر تشیع کرده است.rezaghafouri (2)

مدیر کل اوقاف استان آذربایجان شرقی همچنین با توسل به یکی از جملات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مبنی بر تبدیل “بقاع متبرکه به قطب فرهنگی”، احیا و بازسازی مقبره «شاه حسین ولی» را یکی از وظایف ذاتی این اداره کل دانسته بود.

در خبری که از سوی روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیره استان به مدیران رسانه ها ارسال شده است، این چنین آمده است:

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی در پی مصاحبه ناصواب مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نامبرده را مخالف ساخت و ساز امامزادگان و بناهای فاخر تشیع معرفی کرد و گفت: طبق استعلام رسمی از مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان در راستای طرح گشایش خیابان شهید رضا نژاد این مجموعه اقدام
به بازسازی مقبره عارف بالله شاه حسین ولی نموده است.

وی، اداره کل میراث فرهنگی را مانع تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص قطب فرهنگی شدن امامزادگان دانست و گفت: اگر بنا باشد میراث فرهنگی مانع عمران و آبادانی شود نباید حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه(ص) و شاه چراغ توسعه پیدا می کرد و آباد می گردید.

وی گفت: زمانی که سرویس بهداشتی مدرسه شاه حسین ولی با قبر عارف نامی سه متر فاصله داشت میراث فرهنگی کجا بود؟

حجت الاسلام حسینی با تشکر از معاون محترم عمرانی استانداری جناب آقای مهندس پورمهدی بخاطر پیگیری مسائل و ترتیب جلسات متعدد، از عدم حضور مدیرکل میراث انتقاد کرده و افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری بنام سال وحدت و همدلی و همزبانی نامیده شده ایشان بر علیه یک سازمان انقلابی مصاحبه کرده و در جلساتی که از سوی معاونت عمرانی استانداری جهت هماهنگی و بررسی مشکلات این مقبره تشکیل شده بود شرکت نمی کنند.

وی اداره کل اوقاف و امور خیریه را موظف به حفظ آثار تاریخی با قیودات شرعی آن دانست و خاطر نشان کرد: مردم خواستار توسعه حرم های امامزادگان برای اجرای مراسمات معنوی هستند و اوقاف درراستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان و مقابر مقدس اقدام به احیای مکان های فوق الذکر نموده است و همچنان طبق قانون ادامه خواهد داد.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد : میراث فرهنگی باید جوابگوی حق و حقوق ضایع شده موقوفات و امامزادگان باشد و مکان هایی مانند مقبره شیخ شهاب الدین  اهری، مقبره دوکمال، مدرسه علمیه اکبریه، مدرسه حسن پادشاه، مسجد کبود، مسجد صاحب الامر، امامزاده دوزال جلفا، امامزاده سید اسماعیل میانه، مقبره علی ابن مجاهد، مقبره علی سیاه پوش، مسجد قریب کردشت و مساجد میراثی چرا باید تخریب شده باشد.

وی افزود: طبق قانون، اداره مقابر با اوقاف بوده و اداره کل میراث فرهنگی تنها وظیفه مرمت را بر عهده دارد و طبق توافق با میراث فرهنگی مقبره شاه حسین ولی فاخرتر از گذشته به سبک میراث احیا شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ، خواستار توجه اداره کل میراث فرهنگی به بحث گردشگری در امامزادگان و هزینه کرد میراث در آنها شد و گفت: چرا میراث فرهنگی با عنایت به اینکه فقط در عید امسال بیش از یک میلیون زائر و گردشگر مذهبی از امامزاده سید محمد جلفا بازدید کرده اند این مهم را در آمار خود قید نکرده است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: چرا میراث فرهنگی مانع اقامه نماز در مسجد کبود و سنگ اندازی برای نمازگزاران می شود ولی زیر زمین مسجد کبود را تبدیل به ورزشگاهی برای کارکنان این اداره کل نموده است چرا با احیای آثار تشیع مخالفت می کنند.چرا سازمان میراث فرهنگی به آثار ثبت شده بین مقبره الشعرا و مسجد کبود که بیش از ۲۰۰ اثر است توجه ندارد؟

مطالب مرتبط با این خبر در اعتدال پرس:

* واکنش مدیرکل میراث فرهنگی استان به تخریب یک اثر تاریخی در تبریز: اداره اوقاف باید در خصوص علت تخریب «مقبره شاه حسین ولی» پاسخگو باشد

*اولین نشست خبری فراگیر مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری در میان انتقادات فراگیر خبرنگاران/ گزارش حق پرست از آمار گردشگران نوروزی و پربازدیدترین نقاط تاریخی آذربایجان‌شرقی؛ کسی حق تعرض به بافت تاریخی میدان ساعت را ندارد

انتهای خبر