نگرانی‌های والدین دانش‌آموزان از تنبیه در مدرسه های تبریز

در حالیکه این روزها بسیاری از دانش‌آموزان به بهانه هفته معلم با شاخه گل وارد مدرسه می‌شوند تا از معلم خود قدردانی کنند، شماری از دانش‌آموزان به خاطر تنبیه‌های خشن، نه تنها دل خوشی از معلمانشان ندارند که از مدرسه هم فراری‌ هستند. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس ، در آخرین نمونه […]

image_pdfimage_print

در حالیکه این روزها بسیاری از دانش‌آموزان به بهانه هفته معلم با شاخه گل وارد مدرسه می‌شوند تا از معلم خود قدردانی کنند، شماری از دانش‌آموزان به خاطر تنبیه‌های خشن، نه تنها دل خوشی از معلمانشان ندارند که از مدرسه هم فراری‌ هستند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس ، در آخرین نمونه از بروز خشونت در مدارس آذربایجان‌شرقی که رسانه‌ای شد، معلم مدرسه‌ای ابتدایی در خیابان ولیعصر جنوبی تبریز به جرم اشتباه‌های «امیرمحمد» در نوشتن املاء، موهای او را کشیده و پس از زدن سیلی محکم، او را به بیرون از کلاس می‌اندازد تا ضعف وی در این ماده درسی به این طریق جبران شود.

 تداوم این رفتار آزاردهنده توسط معلم «امیرمحمد» و بروز گاه و بیگاه رفتارهایی مشابه توسط معاون مدرسه، والدین وی را به شدت از آثار زیانبخش روحی و روانی این تنبیه‌ها نگران کرده است و حتی مادر این دانش‌آموز می‌گوید که دیگر فرزندش تمایلی به حضور در مدرسه ندارد.

 روایت مادر «امیرمحمد»

مریم اسکندری اظهار کرد: بارها از رفتارهای خشن آموزگار فرزندم انتقاد کرده و مراتب را به مدیر مدرسه انعکاس داده‌ایم اما این تذکرها چاره‌ساز نبوده و حالا کار به جایی رسیده که «امیرمحمد» از مدرسه فراری است.

 وی ادامه داد: من خودم معلم بازنشسته هستم و اطمینان دارم که همه فرهنگیان، زحمت‌کش و دلسوزند اما وقتی یک خانم معلم پا به سن گذاشته، مرتب موهای فرزندم را سر کلاس می‌کشد و علاوه بر توهین‌های رکیک، سیلی‌های محکمی به خاطر غلط املای امیرمحمد می‌زند، نشان می‌دهد که این معلم، بی‌حوصله و عصبی است.

 مادر «امیرمحمد« افزود: جای تعجب اینجاست که معاون مدرسه هم مرتکب تنبیه بدنی می‌شود و حتی یک بار که به صورت تصادفی به مدرسه رفته بودم، «امیرمحمد» را در بیرون از کلاس دیدم که بعد از تنبیه توسط معاون، در حیاط مدرسه رها شده بود.

 وی گفت: من اعتقادی به بی‌اعتنایی صرف نسبت به ضعف درسی دانش‌آموزان توسط معلم که شاید بچه را لوس و ننر کند، ندارم اما تنبیه بدنی و رفتارهای خشن علیه دانش‌آموزان نیز عملی پسندیده نیست و آثار روحی و روانی نامطلوبی به دنبال دارد که بعضاً قابل جبران نیست.

 واکنش مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی

در این میان مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی چند روز پیش و در واکنش به پرخاشگری معلمی که به علت دست زدن دانش‌آموزی در تبریز به کامپیوتر، اقدام به پرخاشگری و تنبیه دانش‌آموز خاطی کرده بود، گفت: تنبیه بدنی دانش‌آموزان مبنای منطقی ندارد.

 «جعفر پاشایی» همچنین در خصوص تنبیه بدنی یک دانش‌آموز پسر پایه دبستان توسط آموزگارش در مدرسه بعثت تبریز گفت: براساس گزارشی که به ما ارائه شده، در مدرسه بعثت از مدارس ناحیه ۲ تبریز یک آموزگار دانش‌آموز دبستان را تنبیه بدنی کرده است که موضوع در حال بررسی است و با معلم خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

 وی افزود: برای این دسته از معلمان که اقدام به تنبیه بدنی دانش‌آموزان می‌کنند، جدیت در اجرای آیین‌نامه انضباطی آموزش و پرورش را در نظر گرفته‌ایم.

 قانون چه می‌گوید؟

صرف‌نظر از محکوم بودن تنبیه بدنی در تعالیم تربیتی، هرگونه تنبیه بدنی در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، جرم عمومی است و براساس همین قانون، با اعمال تنبیه در نظام آموزشی برخورد می‌شود.

در قوانین آموزش و پرورش نیز تنبیه بدنی غیرقانونی عنوان شده است، مطابق ماده ۷۷ آیین‌نامه انضباطی مدارس، هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی فقط با هدف تنبیه ممنوع است.

به دنبال کم‌توجهی به این ماده قانونی، بهمن سال گذشته بود که وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای صادر و یک بار دیگر به طور رسمی اعلام کرد که تنبیه بدنی از نظر مقررات این وزارتخانه ممنوع بوده و انجام آن جرم است.

 این اطلاعیه تاکید داشت که با مرتکبان تنبیه بدنی در مدارس، براساس قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش برخورد جدی می‌شود، برخورد با معلمان و کادر آموزشی متخلف نیز متناسب با سطح تخلف از تذکر کتبی گرفته تا جابه جایی معلم، تغییر پایه، تعلیق و حتی ارجاع پرونده معلم خاطی به دستگاه تخلفات اداری و تصمیم‌گیری قانونی درباره وی را به دنبال دارد اما اگر والدین، رضایت ندهند این دستگاه می‌تواند پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دهد.

 تکلیف چیست؟

با وجود اینکه تنبیه بدنی در مدارس در سال‌های اخیر به امری مذموم و قبیح تبدیل شده و مطابق مقررات و قوانین آموزش و پرورش، ممنوع و انجام آن جرم اعلام شده است، ارتکاب برخی معلمان و کادر آموزشی مدارس تبریز به تنبیه بدنی دانش‌آموزان، موجی از بدبینی نسبت به آموزش و پرورش را موجب شده و نگرانی‌های فزآینده‌ای در بین والدین دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

 تنبیه بدنی «امیرمحمد» آخرین خبر منعکس کننده افزایش رفتارهای تنبیهی پرخطر در مدارس نخواهد بود اما می‌تواند تلنگری بر مدیریت آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی باشد تا علاوه بر اظهارنظر و دادن وعده رسیدگی، سیستم نظارت مستقیم و غیرمستقیم خود را با هدف کاهش خشونت در مدارس تقویت کنند. معلمان نیز باید بدانند که تنبیه بدنی امانت‌های مردم، شایسته شأن والای معلمی نیست.

انتهای خبر