دختر ۲۰ ساله؛ شگفتی‌ساز انتخابات بریتانیا/ شکست سنگین حزب کارگر + ۴ عکس

یک دانشجوی دختر ۲۰ ساله در انتخابات بریتانیا موفق شده است با شکست مهمترین استراتژیست حزب کارگر به پارلمان راه یابد. اعتدال پرس/ مری بلک، دانشجوی دانشگاه گلاسگو اسکاتلند، جوانترین نماینده ای است که در ۳۰۰ سال گذشته موفق شده به پارلمان این کشور راه یابد.او به عنوان نامزد حزب ملی اسکاتلند در انتخابات عمومی […]

image_pdfimage_print

یک دانشجوی دختر ۲۰ ساله در انتخابات بریتانیا موفق شده است با شکست مهمترین استراتژیست حزب کارگر به پارلمان راه یابد.

اعتدال پرس/ مری بلک، دانشجوی دانشگاه گلاسگو اسکاتلند، جوانترین نماینده ای است که در ۳۰۰ سال گذشته موفق شده به پارلمان این کشور راه یابد.او به عنوان نامزد حزب ملی اسکاتلند در انتخابات عمومی دیروز بر داگلاس الکساندر، از مهم‌ترین استراتژیست های حزب در منطقه اسکاتلند پیروز شد.

در این انتخابات، بر خلاف پیش بینی نظرسنجی ها حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون نخست وزیر کنونی توانسته به پیروزی قابل توجهی دست یابد.

با شمارش آرای بیش از نیمی از حوزه های انتخابیه، به نظر می رسد که کرسی های حزب محافظه‌کار در پارلمان در حال افزایش است و ممکن است به تنهایی و بدون نیاز به ائتلاف بتواند دولت تشکیل دهد.

دختر ۲۰ ساله؛ شگفتی‌ساز انتخابات بریتانیا+ ۴عکس

کامرون گفته است نخست‌وزیر تمام مردم بریتانیا خواهد بود و برای اتحاد این کشور تلاش می‌کند.

اد میلیبند، رهبر حزب اصلی مخالف یعنی حزب کارگر نتایج تا این لحظه را ناامید کننده و دشوار خوانده است.

وی گفت حزب او نتوانسته در انگلستان موفقیت‌هایی به دست بیاورد و در اسکاتلند نیز قربانی رشد ملی‌گرایی شده است.

به گزارش بی بی سی، لیبرال دموکرات ها که طی پنج سال اخیر شریک دولت ائتلافی بریتانیا بودند، شبی سخت داشتند و بسیاری از کرسی های مهم خود را از دست دادند. به این ترتیب بسیاری از شخصیت های مهم این حزب به پارلمان راه نیافته اند اما نیک کلگ، رهبر لیبرال دموکرات ها در حوزه انتخابیه اش بیشترین رای را آورد و توانست کرسی خود را حفظ کند.

در انتخابات روز پنج‌شنبه هزاران نامزد برای ۶۵۰ کرسی پارلمان بریتانیا رقابت کردند. برای تشکیل یک دولت با اکثریت مطلق، نیاز به ۳۲۶ کرسی (نصف به اضافه یک کرسی‌ها) است.

نظام انتخاباتی بریتانیا مبتنی بر اکثریت نسبی است. در هر حوزه انتخاباتی، نامزدی که بیش از رقبایش رأی آورده باشد یک کرسی به دست می‌آورد و نماینده پارلمان می‌شود. این نامزد لازم نیست اکثریت مطلق آراء مردم را کسب کند. رهبر حزبی که اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک) کرسی‌های پارلمان (۳۲۶ کرسی) را برده باشد، نخست‌‌وزیر می‌شود.

نتیجه انتخابات بریتانیا می تواند عواقب شدیدی برای آینده عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و همچنین یکپارچگی بریتانیا داشته باشد. دیوید کامرون وعده داده است که در روابط کشورش با اتحادیه اروپا بازنگری کند و موضوع باقی ماندن در این اتحادیه را به همه‌پرسی بگذارد.

با وجود آنکه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در اواخر تابستان گذشته رای نیاورد، موفقیت حزب ملی‌ اسکاتلند در این انتخابات، فشار برای برگزاری یک همه‌پرسی دیگر را افزایش می‌دهد.

دختر ۲۰ ساله؛ شگفتی‌ساز انتخابات بریتانیا+ ۴عکس

این حزب که خواهان استقلال از بریتانیا است، در این انتخابات پیروزی چشمگیری به دست آورده و موفق شده که تقریبا تمامی کرسی های اسکاتلند را به خود اختصاص دهد، کرسی هایی که تاکنون به طور سنتی عمدتا در اختیار حزب کارگر بودند.

الکس سلموند، رهبر سابق حزب ملی‌ اسکاتلند چرخش آرا به سوی این حزب را بزرگترین چرخش در صحنه سیاسی بریتانیا از نیمه اول قرن نوزدهم خوانده است.

جیم مورفی، رهبر حزب کارگر اسکاتلند نیز کرسی‌اش را از دست داد.

دختر ۲۰ ساله؛ شگفتی‌ساز انتخابات بریتانیا+ ۴عکس

از زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند که نتیجه آن ماندن در بریتانیا بود، حمایت از حزب ملی اسکاتلند در این بخش از بریتانیا افزایش یافته است.

 

انتهای خبر