تغییرات در دولت از شایعه تا واقعیت / وزرا و استاندارانی که باید بروند

در آستانه دوسالگی دولت زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد تغییرات در کابینه شنیده می‌شود و این موضوعی است که از سوی بسیاری از کار‌شناسان و فعالان سیاسی مورد استقبال قرار گرفته است. به گزارش اعتدال پرس، موافقان انجام تغییر بر این باورند که دولت با انجام این تغییرات می‌تواند نواقص موجود را مرتفع کرده و به […]

image_pdfimage_print

در آستانه دوسالگی دولت زمزمه‌هایی مبنی بر ایجاد تغییرات در کابینه شنیده می‌شود و این موضوعی است که از سوی بسیاری از کار‌شناسان و فعالان سیاسی مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش اعتدال پرس، موافقان انجام تغییر بر این باورند که دولت با انجام این تغییرات می‌تواند نواقص موجود را مرتفع کرده و به مردم این پیام را بدهد که برای تحقق وعده‌هایش از تلاش دست برنمی دارد.

اگرچه دولت یازدهم به صورت صریح و قاطع از تصمیم برای انجام تغییرات خبر نداده است و حتی رییس جمهور اعلام کرده که نیازی به تغییر در کابینه نمی بیند، اما می‌توان با نگاه به نقاط قوت و ضعف موجود ارزیابی کار‌شناسان و فعالان سیاسی از بخش‌های مختلف کابینه را به نمایش گذاشت تا مسولان مربوطه و مشاوران دولت با توجه به آن تصمیم بهتری در این خصوص اتخاذ کنند.

در بخش صنعت و اقتصاد انتظاری فرا‌تر از آقای نعمت‌زاده و طیب نیا داشتیم

محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و‌گو یی با تاکید بر اینکه انجام تغییرات اگر در جهت رشد باشد برای هر دولتی ضروریست، گفت: فراموش نکنیم که دولت به طور کلی از مدیران فنی و سیاسی تشکیل می‌شود. برخی بخش‌ها ماننده راه و شهرسازی در بخش فنی جای دارند و اگر تغییر در سیاست‌های دولت‌ها صورت نگیرد این بخش نیز تغییر نخواهد کرد اما برخی بخش‌ها مانند وزارت کشور در بخش سیاسی دولت جای دارند و انجام تغییر در آن‌ها مستلزم این است که هر دولتی تکلیف خود را با سیاست‌های پیشین روشن کند.

وی افزود: روشن است که هر دولتی بعد از روی کار آمدن از کسانی استفاده می‌کند که گمان می‌برد می‌توانند همسو با دولت عمل کرده و توانمند هستند، حال اگر بعد از مدتی روشن است که در موارد به نتیجه دلخواه دست نیافته است لازم است که حتما دست به تغییر بزند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در پاسخ به این پرسش که کدام یک از بخش‌ها یا وزرای دولت یازدهم ضعیف‌تر عمل کرده و نیاز به تغییر دارند، گفت: این تصمیمی است که دولت و آقای رییس جمهور باید بگیرند. البته برای این کار شاخص‌های خوبی نیز وجود دارد به عنوان مثال می‌توان عملکرد بخش‌هایی مانند حوزه سلامت یا سیاست خارجی را با دیگر بخش‌ها مقایسه کرد و دید که همه ارکان دولت به یک اندازه خوب عمل نکرده‌اند.

دامادی ضمن امتناع از نام بردن وزراتخانه‌هایی که نیاز به تغییر دارند، گفت: عنوان کردن مساله به این صورت موجب تضعیف مدیران می‌شود و بهتر است که منتظر ماند و دید که هیات دولت در این خصوص چگونه تصمیم گیری می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: راه و شهرسازی جزء بخش‌های فنی دولت است و دکتر آخوندی به خوبی در این بخش عمل کرده‌اند البته توجه بیشتر به وضعیت راه‌ها می‌تواند عملکرد او را مثبت‌تر کند.

وی همچنین در ارزیابی بخش اقتصادی دولت، گفت: ما از آقای طیب نیا و سیاست‌های پولی و بانکی دولت انتظار بیشتری داشتیم. با توجه به حضور افرادی مثل آقای نهاوندیان که در دولت گذشته نیز همواره مورد مشورت بودند انتظار می‌رفت که دولت یازدهم عملکرد بهتری در این بخش داشته باشد اما این طور نشد.

دامادی در خصوص عملکرد وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: به نظر می‌رسد که بخش جوانان این وزارتخانه کاملا تعطیل است و گاهی احساس می‌شود که نیاز داریم سازمان ملی جوانان را مجددا احیا کنیم. البته این مساله به نظر دولت بستگی دارد که آیا بخواهد جوانان به عنوان پایگاه اصلی رای خود را بیشتر مورد توجه قرار دهد یا خیر.

این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد نامناسب دولت در حوزه صنعت، گفت: در بخش صنعت نیز انتظاری فرا‌تر از آنچه که از آقای نعمت‌زاده دیدیم، داشتیم. به اعتقاد من نعمت‌زاده شاید بتواند در سمت مشاور خوب عمل کرده و مفید باشد اما در قامت وزیر عملکرد قابل دفاعی نداشته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ارزیابی عملکرد دولت در حوزه آموزش و پرورش نیز گفت: مشکلات این حوزه ساختاری و حاصل سالیان گذشته است لذا نباید انتظار داشت که با تغییر وزیر حل شود. در حقیقت تصمیم سازی‌های دولت در این بخش می‌تواند در رفع نارضایتی‌های موجود موثر‌تر باشد زیرا تا زمانی که مدیران را تغییر داده و سیاست‌ها و روش‌های گذشته را ادامه دهیم، نمی‌توان منتظر تغییرات مثبت بود.

وزارت خانه های صنعت نیرو و کار نیازمند بازنگری هستند

سید محمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در ضمن تاکید بر اینکه انجام تغییرات برای بهبود امور عملی قابل تقدیر است، گفت: توجه داشته باشیم که برای انجام تغییر در حوزه‌های اقتصادی بهتر است که منتظر به نتیجه رسیدن توافق هسته ایی ایران و اعضای ۱+۵ و روشن شدن ثمرات آن بمانیم.

وی افزود: گمان می‌کنم انجام تغییر در حوزه کاری استاندران و برخی از وزرا که علی رغم سوابق کاری خوبشان در گذشته، در این دولت عملکرد خوبی نداشتند؛ مد نظر دولت است و حتما می‌تواند مفید هم واقع شود.

این نماینده مجلس وزارت صنعت، نیرو و کار را از جمله بخش‌هایی نیازمند بازنگری در دولت یازدهم دانست، و گفت: در بخش‌هایی از وزارت نیرو – نه خود آقای وزیر – نیازمند تغییر هستیم اما در مورد وزارت کار و تعاون باید گفت که علی رغم سوابق مدیریتی آقای ربیعی در این بخش با یک بهم ریختگی مواجه هستیم که نیازمند تغیر است.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای حرکت رو به سوی اهداف خود نیازمند یک آهنگ یکسان و همسویی در ارکان خود است، گفت: این حق رییس جمهور است که دست به این تغییرات بزند و ما نیز در مجلس از آن استقبال می‌کنیم.

بیاتیان در پاسخ به اینکه بخش کشاورزی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: برخی از وزرایی که دولت استفاده کرد قبلا سوابق وزارت داشته و موفق هم بوده‌اند اما اکنون در این شرایط زمانی نتوانستند عملکرد قابل توجهی داشته باشند. بخش کشاوری یکی از این بخش‌ها است که اگرچه بخشی از مشکلات آن ناشی از شرایط عمومی کشور است اما می‌تواند محل انجام تغییر باشد.

وی در خصوص وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بخش جوانان این وزارت خانه عملا بلاصاحب است و اعتباراتی نیز در بودجه سنواتی برای آن درنظر گرفته نمی‌شود یا اگر می‌شود به ورزش اختصاص می‌یابد.

به گفته این نماینده مجلس، در بخش ورزش این وزارتخانه نیز مشاهده می‌شود که تغییر در بخش زیرساخت‌ها انجام نشده اما بخش ورزش موفقیت‌هایی داشته است.

وی همچنین در مورد وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: مشکلات این بخش فرا‌تر از آن است که چه کسی بیاید و چه کسی برود لذا لازم است که دولت توجه ویژه ایی به مشکلات فرهنگیان و این بخش داشته باشد. به اعتقاد من اگر توجهی که به حوزه سلامت شد در این بخش نیز لحاظ شود می‌توان مشکلات را تاحدی مرتفع کرد.

بیاتیان افزود: با این حال باید گفت که آقای فانی اگر چه مدیر آموزشی موفقی بود اما در سمت وزیر توفیق چندانی کسب نکرد و می‌تواند یکی از گزینه‌های تغییر دولت باشد.

امیدواریم دولت دست به بازنگری بزند

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم  در گفت‌ و‌گو با فرارو بر ضرورت انجام تغییرات در دولت تاکید کرد و گفت: ویژگی اصلی دولت روحانی این است که تمرکز بر مسایل ایدئولوژیک نداشته و رسالت خود را استفاده از تجربیات گذشته برای بهبود امور اجرایی کشور قرار داده است.

وی افزود: این دولت داعیه اصلاحات یا… ندارد و از ابتدای کار عنوان کرده که با مشی اعتدالی در جهت تحقق اهداف کشور حرکت می‌کند لذا اگر اکنون بعد از به نیمه رسیدن دوران خود دست به بازنگری و انجام تغییرات نزد محل تامل خواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: زمان آن رسیده تا دولت ببیند کدام یک از نیروهای آن ناموفق‌تر بود و دلیل این عدم موفقیت چقدر به افراد و چقدر به شرایط کلی کشور بستگی دارد. باید دید که چه کسانی با دولت همسو‌تر بوده‌اند و آنان که همسو نبوده در کدام یک از سطوح استانی، وزارتخانه ایی و… قابلیت کار دارند یا ندارند.

ندیمی در پاسخ به این پرسش که کدام بخش‌ های دولت بیش ازدیگران نیاز به بازنگری دارند، گفت : مسایل کشور را می‌توان در سه حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی تقسیم بندی کرد. دولت یازدهم تا کنون در بخش‌های سیاسی – درون مرزی و برون مرزی – ازقابلیت‌های خود را ثابت کرده است.

وی افزود: در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی تا حدودی جای تامل است اما در بخش‌های اقتصادی باید با دقت بیشتری قضاوت کرد زیرا بسیاری از مشکلات کنونی به خاطر شرایط فعلی و مشکلاتی مثل ادامه رکود است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه منظور از تغییر لزوما تغییر دادن وزرا نیست، گفت: در بخش‌هایی مثل صنعت مشکلات بسیاری داریم اما این به معنی عدم قابلیت و کارایی وزیر نیست زیرا از نظر کلی با مسایل و چالش‌های اقتصادی بیساری مواجه هستیم و‌لی شاید بتوان این مشکلات را بدون تغییر وزرا و تنها با هماهنگی‌های بیشتر مرتفع کرد.

روشن است که نمایندگان مجلس نیزهمچون کار‌شناسان و فعالان سیاسی، اقتصادی از انجام تغییرات در بخش‌های مختلفی از کابینه استقبال کرده و امیدوارند که دولت یازدهم با یک ارزیابی دقیق از عملکرد نیروهای خود دست به بازنگری زده و مسیر تحقق مطلبات مردم را از سر گیرد.

فرارو

انتهای خبر