روایت های جدید از وقایع تلخ دیشب در تبریز؛ همه به دنبال منبع شایعه/ حثیت فوتبال ایران، در تبریز برباد رفت

 اعتدال پرس/جمعه شب در هفته پایانی و سی ام لیگ برتر فوتبال که همگان تصور می کردند، یکی از به یادماندنی ترین شب های فوتبال ایران و تاریخ آذربایجان رقم می خورد، اتفاقاتی در دقایق پایانی دیدار تراکتورسازی و نفت رخ داد که به حیثیت فوتبال کشورمان آسیب جدی وارد کرده و موجب حیرت و […]

image_pdfimage_print

 اعتدال پرس/جمعه شب در هفته پایانی و سی ام لیگ برتر فوتبال که همگان تصور می کردند، یکی از به یادماندنی ترین شب های فوتبال ایران و تاریخ آذربایجان رقم می خورد، اتفاقاتی در دقایق پایانی دیدار تراکتورسازی و نفت رخ داد که به حیثیت فوتبال کشورمان آسیب جدی وارد کرده و موجب حیرت و تاسف دوستداران این رشته و مردم پرشور خطه آذربایجان شد.

در دقایق پایانی این دیدار در حالی که تماشاگران تلویزیونی شاهد از دست رفتن قهرمانی تیم فوتبال تراکتورسازی بودند، در کمال تعجب دیدند که بازیکنان و کادر فنی این تیم به شادی می پردازند.

در حالی که بازی در دقیقه ۸۰ به تساوی ۳-۳ رسیده و با ادامه این نتیجه، هر دو تیم نفت و تراکتور مقام قهرمانی را به اصفهانی ها واگذار می کردند، در این لحظه اینترنت و تلفن ورزشگاه یادگار امام قطع شد تا به تراکتوری ها اینطور از اصفهان خبر برسد که بازی در آنجا به تساوی انجامیده است و آنها با نگه داشتن بازی و یک امتیاز قهرمان می شوند؛ خبری که البته دروغ بود.

به هرحال معما در منشاء این خبر است. اینکه آیا واقعا عمدی در کار بوده که کسی از نتیجه بازی سپاهان مطلع نشود؟ جالب این که علیرضا منصوریان و تونی اولیویرا سرمربیان هر دو تیم شاکی این قضیه اند. منصوریان گفته است: متاسفانه در دقایق پایانی بازی یکی از مسئولان فوتبال استان درحالی که ارتباط ما با خارج از ورزشگاه قطع شده بود، اعلام کرد بازی اصفهان مساوی شده و همین خبر باعث شد تراکتوری ها به لاک دفاعی بروند و بعد هم اتفاقاتی که همه مردم دیدند. من فقط می توانم بگویم این ۸ دقیقه تلخ تا همیشه در ذهن فوتبال ایران می ماند.

** لطمه به حثیت فوتبال ایران/ تدبیر عاجل مسئولان ارشد

باتوجه به واکنش تند هواداران تراکتورسازی علیه مسوولان برگزاری مسابقه، داور و فدراسیون فوتبال که با اتفاقات بسیار تلخی همراه بود، اعتبار فوتبال ایران خدشه دار شده و لازم است این اتفاقات از سوی مسئولان ارشد استان و کشور بصورت کارشناسی و به سرعت بررسی شود تا شیرینی ورزش به عنوان عامل نشاط و غرور ملی این چنین به تلخی و تنش های سیاسی و قومیتی تبدیل نشود.

گزارش اعتدال پرس حاکی است، معرفی و مجازات مقصران احتمالی این افتضاح و بازنگری در سرنوشت تیم قهرمان از خواسته ای عمده هواردان تیم تراکتورسازی است که باید از سوی مسئولین استان به جد پیگیری شود.

همچنین این شایعه که مسئولین امنیتی و شورای تامین استان مسبب اعلام این خبر جهت مدیریت بحران احتمالی پیش رو بودند باید سریعا پاسخ داده شود چراکه رسانه های قومیت گرا و معاند، در حال ترویج این شایعه و تحریک احساسات قومیتی مردم آذربایجان هستند.

از طرف دیگر صبح امروز شایعه شده که به خاطر نگرانی از دامنه دار شدن تنش های وقایع دیشب و تحت الشعاع قرار گرفتن سفر رئیس جمهور به استان در چهارشنبه هفته جاری، احتما لغو این سفر وجود دارد که البته بسیار بعید می باشد. گفتنی است دیشب تعدادی از تماشاگران معترض اقدام به پاره کردن چند بنر دعوت به استقبال از رئیس جمهور در اطراف ورزشگاه کرده بودند.

البته شایعات فروان متعددی درخصوص اتفاقات بازی دیشب دست به دست می شود که هر لحظه بر ابعاد آنها افزوده می شود و لازم مسئولان ارشد استان برای کنترل این وضعیت، مدیریت بحران مقتدرانه و مدبرانه ای داشته باشند.

اسبقیان: به دنبال منبع شایعه نتیجه اشتباهی تبریز هستیم

شروین اسبقیان مدیر تربیت بدنی آذربایجان شرقی تائید کرد به مربیان و بازیکنان تراکتورسازی نتیجه بازی اصفهان را اشتباه گزارش داده بودند و آنها فکر می کردند با مساوی قهرمان لیگ می شوند.

شروین اسبقیان مدیرکل تربیت بدنی آذربایجان شرقی در گفت و گو با بخش خبری ساعت ۱۲ شب شبکه ۵ سیما این شایعه را که بلندگوهای ورزشگاه یادگار امام تبریز نتیجه بازی اصفهان را مساوی اعلام کرده است گفت:«این شایعه را تکذیب می کنم و چنین خبری از اسکوربورد یا بلندگو پخش نشد . البته این شایعه وجود داشت و روی نیمکت تراکتورسازی پخش شد و بعد تمام ورزشگاه سرایت کرد. ما به دنبال منبع این شایعه هستیم و بزودی با شناسایی عامل این شایعه ، خبر دقیقش را به مردم خوب مان اعلام می کنیم.»

سرپرست تراکتورسازی: پسر اولیویرا به نیمکت گفت بازی سپاهان مساوی تمام شد!

سرپرست تیم فوتبال تراکتورسازی با بیان اینکه آنتونیو (پسر سرمربی و عضو کادر فنی تیم تراکتورسازی) به نیمکت تیم خبر تساوی را اعلام کرد، گفت: آنتونیو به ما گفت بازی سپاهان و سایپا مساوی شده و البته ظاهرا یک نفر از مسئولان برگزاری به او چنین خبری را داده بود.

به گزارش ایسنا، ایوب ذوالفقاری درباره مساله اعلام خبر تساوی سپاهان و سایپا در ورزشگاه یادگار امام تبریز، اظهار کرد: بعد از اخراج آنتونیو، او به همراه شهریاری مسوول روابط عمومی تراکتور به روی سکوها رفت. در اواخر بازی بود که آنتونیو با دستش به من اعلام کرد که بازی سپاهان و سایپا با تساوی دو بر دو به پایان رسیده است. در همان زمان ظاهرا اینترنت ورزشگاه را هم قطع کرده بودند. گویا یک نفر از مسئولان برگزاری به او گفته بوده که بازی دو بر دو تمام شده است. ما هم فکر کردیم که قهرمان شده‌ایم و بعد از آن بازیکنان ما خوشحالی کردند.

وی در واکنش به صحبت‌های بهروان مبنی بر اینکه تماشاگران تراکتور تخلف کرده‌اند و باید جریمه شوند، گفت: کدام جریمه؟ بالاتر از گرفتن قهرمانی مگر جریمه‌ای داریم. از هیچ جریمه‌ای نمی‌ترسیم. اگر بخواهند جریمه کنند باید کل فدراسیون را جریمه کنند. سر تراکتور را در این فصل بریدند.

ذوالفقاری گفت: در صحنه‌ای که آندرانیک تیموریان را اخراج کردند، او مستحق اخراج نبود. کارت زرد اولی هم که فغانی به او داد، اشتباه بود. هفته بیست و پنجم لیگ برتر در بازی با سپاهان حق ما را گرفتند. در بازی پرسپولیس و سپاهان هم به نفع سپاهان سوت زدند. بازی راه آهن و سپاهان هم که فرهاد کاظمی گفته بود بازی را می،بریم، با سه گل بازنده شدند. معلوم است که می خواستند سپاهان قهرمان شود.

سرپرست تیم فوتبال تراکتورسازی با اعتراض به داوری فغانی گقت: چیدمان داوری این بازی بسیار بد بود. چرا ترکی را برای این بازی انتخاب نکردند؟ چرا باید ترکی سه‌بار برای استقلال قضاوت کند و برای ما قضاوتی را انجام ندهد. فغانی بارها نشان داده که به ضرر تراکتور سوت می‌زند. فغانی پنالتی چهارم ما را ندید.

وی اظهار کرد: بهروان قبل از اتمام بازی ورزشگاه را ترک کرده بود و در هنگام اتمام بازی در ورزشگاه نبود.اظهارات تکان دهنده مدیرعامل نفت؛ اتفاقات تبریز، چیزی نزدیک به فاجعه!

*شایعه از کجا ؟

یک بازیکن تراکتور که دوست ندارد اسمش را قید کنیم می گوید: خبر تساوی سپاهان از روی سکوها به پایین رسید.

جالب اینکه رسانه های اطراف تراکتور در تماس با دوستان تهرانی از خبر اصلی باخبر می شوند اما جو ورزشگاه اجازه خبررسانی سریع را از آنها می گیرد. یکی دیگر از بازیکنان در این‎باره با جزییات توضیح می دهد: بازی شش دقیقه وقت اضافه داشت اما تماشاگران در ۵ دقیقه و ۲۰ ثانیه به زمین ریختند و آقای فغانی هم سوت پایان را زد. ما وقتی دیدیم که مردم شادی می کنند با اینکه بعضی بچه ها هم از نتیجه خبر داشتند اما جو طوری بود که فکر کردیم بهتر است با مردم شادی کنیم تا اتفاق بدی نیفتد …

بازیکن تراکتور می گوید: این که گفته شده بازی در اصفهان مساوی شده شاید برای محافظت از آقای فغانی بوده چون مردم به شدت از اخراج آندو ناراحت بودند و ممکن بود اتفاق بدی برای ایشان بیفتد اما به هرحال خدا را شکر ایشان به سلامت از ورزشگاه خارج شدند. ما داخل زمین بودیم و بازی مان را می کردیم که دیدیم  مردم  داخل زمین مشغول جشن هستند و بقیه ماجرا از کنترل خارج بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا اعلام اشتباهی نتیجه بازی سپاهان به کادر فنی تراکتور و طرفداران در قهرمان نشدن تراکتور تاثیر داشته یا نه هم می گوید: به هر حال هم ما و هم نفت ضرر کردیم. شما دیدید که تونی در دقایق آخر ادینهو را بیرون کشید یا حامد لک دو دقیقه روی زمین بود. درحالی که اگر واقعا مطمئن بودیم اینطور نیست بی محابا می رفتیم جلو تا گل بزنیم یا حتی گل بخوریم چون قهرمانی حق ما یا نفت بود.

ایرانپوریان: بلندگوی ورزشگاه اعلام کرد آماده برگزاری مراسم می شویم!

محمد ایرانپوریان ، درباره از دست رفتن جام قهرمانی لیگ برتر اظهار داشت: نمی دانم چه بگویم؛ همه چیز دست خودمان بود اما ناگهان از دست رفت. من محروم بودم و در جایگاه VIP حضور داشتم. از تلویزیون می دیدم که سپاهان دارد جشن قهرمانی می گیرد، از یک طرف هم مردم حاضر در ورزشگاه تبریز به زمین ریختند و خوشحالی کردند. این مسائل بازی با احساسات هواداران تراکتورسازی بود.

وی ادامه داد: بلندگوی ورزشگاه هم وقتی مردم به داخل زمین ریختند، اعلام کرد به روی سکوها برگردید تا آماده برگزاری مراسم شویم و همین مساله باعث  تشدید تشنج در ورزشگاه شد. آخر سر هم مشخص نشد چه کسی گفته بازی سپاهان ۲ بر ۲ مساوی شده است.

مدافع تراکتورسازی همچنین گفت: الان فقط برایمان حسرت مانده و شرمندگی نسبت به هواداران. من فکر می کنم مقصر اصلی خود ما هستیم که باید بهتر عمل می کردیم.شاید اگر در بازی با استقلال من پا نمی انداختم و ۳ اخطاره نمی شدم، الان شرایط فرق داشت، الان با اگرها زندگی می کنیم اما به نظرم باید خودمان بازی را نگه می داشتیم. باید بعد از اینکه ۳ بر یک پیش افتادیم طوری کار می کردیم که بازی مساوی نشود.

واکنش نمایندگان مجلس به وقایع تلخ تبریز

نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر درباره اتفاقات بازی تراکتور در مقابل نفت تهران گفت: متاسفانه برای اطلاع رسانی صحیح در ورزشگاه هیچ اقدامی صورت نگرفته بود اسکوربرد ورزشگاه خاموش بود و کار نمی کرد و از طرفی در آن شرایط معلوم نبود که مدیریت خارج از بازی با چه کسی است.

سعیدی افزود: عملکرد داور این بازی کاملاً قابل تقبیح بود. اخراج آندانیک تیموریان به هیچ وجه صحیح نبود و او باید بازی را مدیریت می کرد. اگر قرار بر اخراج بود باید بازیکنان نفت هم کارت می گرفتند چون مستحق دریافت کارت بودند.

دبیر کمسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: در تمامی اتفاقات رخ داده فدراسیون مقصر است و ما در ورزشگاه به خود آقای کفاشیان هم گفتیم که ما پیگیری خواهیم کرد.

وی درباره اقدام نمایندگان برای احقاق حقوق هواداران گفت: بنده به همراه آقای پزشکیان، نماینده مرند و جلفا، ورزقان و آقای قاضی پور در ورزشگاه تصمیم گرفتیم طی نامه ای رسمی از فدراسیون بخواهیم راجع به اتفاقات رخ داده پاسخگو باشد.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت هم با تقدیر از بازی جوانمردانه دو تیم تراکتورسازی تبریز و نفت تهران در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز قاضی میدان و ناظران بازی می توانستند با مدیریت خوبی این بازی زیبا و جوانمردانه به سرانجامی شیرین تبدیل نمایند که متاسفانه چنین نشد.

قاضی پور تاکید کرد: در چنین دیدارهای مهم و حساس که به معرفی قهرمان می انجامد لازم است وزیر ورزش و جوانان و یا نماینده ایشان نظارت ویژه ای داشته باشد.

 مطالب مرتبط با این خبر در اعتدال پرس:

* پشت پرده اتفاقات عجیب در تبریز: دروغ بزرگی که فضای ورزشی تبریز را امنیتی کرد/ شایعه قهرمانی از کجا بود؟/ مدیرعامل نفت: اتفاقات تبریز، چیزی نزدیک به فاجعه! +تصاویر اغتشاشات پس از بازی

* در حضور یکصدهزار هوادار؛ تراکتورسازی جام قهرمانی را دو دستی تقدیم اصفهان کردند/ حاشیه هایی که تبریز را تلخ کرد+تصاویر

* واکنش تاج و بهروان به اتفاقات بازی تراکتورسازی/ آیا احتمال تغییر سرنوشت قهرمان لیگ وجود دارد؟

انتهای خبر