پروژه‌هایی که روحانی در تبریز افتتاح کرد: از افتتاح بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان تا آغاز عملیات اجرایی بزرگراه تبریز-بازرگان-مرند

با حضور حسن روحانی در تبریز، چند پروژه عمرانی به بهره برداری رسید که بنیاد فرهنگ و ادب زبان آذری مهم‌ترین آن‌ها بود. به گزارش اعتدال پرس، رئیس جمهور در سفر استانی کاروان تدبیر و امید به آذربایجان‌شرقی، تعدادی از طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی، فرهنگی و آموزشی را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح یا […]

image_pdfimage_print

با حضور حسن روحانی در تبریز، چند پروژه عمرانی به بهره برداری رسید که بنیاد فرهنگ و ادب زبان آذری مهم‌ترین آن‌ها بود.

به گزارش اعتدال پرس، رئیس جمهور در سفر استانی کاروان تدبیر و امید به آذربایجان‌شرقی، تعدادی از طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ عمرانی، فرهنگی و آموزشی را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح یا دستور آغاز عملیات اجرایی آنها را صادر کرد.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان؛ دیتا‌سنتر استان؛ مرکز خدمات آموزشی و رفاهی فرهنگیان، ساختمان آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان‌شرقی از جمله طرح‌هایی بودند که توسط دکتر حسن روحانی در این سفر افتتاح شدند.

رئیس جمهوری فرمان آغاز عملیات اجرایی آزادراه تبریز – مرند – بازرگان؛ آزادراه مراغه – هشترود و شهر جدید شهریار(غیردولتی) را صادر کرد.

* بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان
بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برای تحقق وعده رئیس جمهور به مردم نجیب استان در ساختمان میراثی متعلق به خانواده پروین اعتصامی شهر تبریز افتتاح شد.

عمده ترین ویژگی فرهنگ مردم این منطقه، تکوین فرهنگ، زبان و ویژگی‌های فولکوریک و … آداب و سنن برجسته قومی در این مکان تجلی خواهد یافت.

ساختمان میراثی قدیمی در دو طبقه و در حدود یک هزار و ۳۰۰ متر مربع ساخته شده است.

بنیاد فرهنگ، هنر  و ادب آذری مهمترین پروژه‌ای بود که در این آیین به بهره‌برداری رسید. جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد در خصوص این پروزه گفت: آذربایجان مهد علم، هنر، تمدن بوده است و و پیشینه‌ای طولانی دارد، هنرمندان آذربایجانی همواره ستاره‌ای در آسمان علم و فرهنگ و ادب بوده‌اند. وعده‌ای که رییس‌جمهور در سفر انتخاباتی به آذربایجان‌شرقی داده‌اند، امروز عملی شده است و خواسته مردم این خطه نیز مورد توجه قرار گرفته است و در جهت تقویت زبان آذری فعالیت‌هایی آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: پس از مطالعاتی که صورت گرفت و مشورت هایی که با شخصیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی استان داشتیم، نهایتا به این نتیجه رسیدیم که این بنیاد افتتاح و فعالیتش را آغاز کند و در خدمت اندیشمندان و هنرمندان قرار گیرد. خانه‌ی پروین اعتصامی برای تأسیس بنیاد از سوی میراث فرهنگی انتخاب شده است و اساسنامه بنیاد نیز با تلاش‌های استاندار آماده شده است.

روحانی قبل از صدور دستور افتتاح بنیاد فرهنگ و ادب آذری گفت: خوشحالم وعده‌ای که به اهالی استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و دیگر مردم آذری زبان داده‌ایم، عملیاتی شده است.

دیتا سنتر استان
این طرح، یکی از زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات بوده و سبب می‌شود تعادل و ترافیک داده‌ها در داخل استان اتفاق بیفتد.

با ایجاد IX در این مرکز نسبت به یکپارچه‌سازی داده‌های سازمان‌های دولتی اقدام می‌شود.

این طرح دارای ۱۵ سرور پردازشی، ۱۵ سرور ذخیره‌سازی و ۱۵ سرور مجازی، سیستم Power، تابلوها و ژنراتور برق و ups، سرورها در ۱۴ راک و اتاق NOC(کنترل) قرار گرفته‌اند.

ساختمان این طرح حدود ۳۰۰ مترمربع با رعایت کامل مسائل امنیتی و پدافند غیرعامل ساخته شده و عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ آغاز شده بود.
۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح صرف شده است.

مرکز خدمات آموزشی و رفاهی فرهنگیان

اهمیت این طرح، به دلیل اهداف آموزشی، برگزاری کارگاه‌ها و اسکان فرهنگیان بوده و مساحت آن ۱۰۰۰۰ مترمربع و اعیان آن ۶۸۶۴ متر مربع است.
محل اجرای این طرح، شهر تبریز و میزان اعتبار هزینه شده، ۱۱۰ میلیارد ریال(از محل منابع ملی و استانی) بوده است.
این مرکز دارای دو باب سالن چند منظوره، دو باب سالن غذاخوری، هر کدام به ظرفیت ۴۵۰ نفر، ۲۲ باب سوئیت مهمان و سالنهای همایش و جلسات، نمازخانه و آشپزخانه است.
اجرای این طرح از سال ۸۷ شروع شده بود.

 ساختمان آموزشی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان آذربایجان‌شرقی
موضوع فعالیت این ساختمان، سلول‌های بنیادی، ناباروری، فناوری انرژی‌های نو، آموزش‌های علمی و کاربردی بوده و این ساختمان در ۴۵۰۰ مترمربع و ۹ طبقه شامل مرکز علمی و کاربردی، مرکز ناباروری پژوهشگاه توسعه و برنامه‌ریزی، سالن‌ها، آزمایشگاه و سازمان اداری ساخته شده است.
محل اجرای این طرح، شهر تبریز بوده و عملیات اجرایی آن از سال ۹۱ آغاز شده و هزینه اختصاص یافته برای آن،۹۸ میلیارد ریال بوده است.

طرح‌هایی که فرمان آغاز عملیات مطالعاتی و اجرایی آنها صادر شد:

آزادراه تبریز – مرند – بازرگان
طول این پروژه ۲۵۳ کیلومتر و میزان سرمایه‌گذاری برای آن، ۵۸ هزار میلیارد ریال بوده و سرمایه گذار آن، شرکت BERGIZ ترکیه به میزان ۶۵ درصد و وزارت راه و شهرسازی به میزان ۳۵ درصد خواهد بود.
مدت زمان اجرای این طرح، ۵ سال (از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹) بوده و بخش خصوصی ۱۸ سال بهره‌برداری از آن را بر عهده خواهد داشت.

 آزاد راه مراغه – هشترود
طول این پروژه، ۹۲ کیلومتر و میزان سرمایه‌گذاری در آن، ۸۹۵۰ میلیارد ریال بوده و سرمایه گذار آن، وزارت راه و شهرسازی به میزان ۶۰ درصد، بانک سپه به میزان ۲۰ درصد و شرکت آب و خاک به میزان ۲۰ درصد هستند. مدت زمان اجرای آن، به مدت ۳ سال (از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷) است.

 شهر جدید شهریار(غیردولتی)

محل اجرای این طرح، شمال شرق تبریز(کیلومتر ۵ جاده تبریز – اهر) بوده و هدف از اجرای آن، اسکان سرریز جمعیت شهر تبریز و اجرای شهر هوشمند با زیرساخت‌های مناسب بوده و پیش‌بینی جمعیت آن، ۱۷۰ هزار نفر و مساحت محدوده آن، ۱۵۰۰ هکتار(استملاک اراضی اشخاص حقیقی در منطقه) است.

تعداد واحدهای مسکونی، ۶۰ هزار واحد مسکونی(ویلایی و آپارتمانی) در چهار فاز همراه با ساختمان‌های جانبی و تاسیسات بر اساس طرح جامع شهر جدید خواهد بود.
میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح، ۱۳ هزار میلیارد ریال، و سرمایه گذار آن، شرکت جهاد خانه‌سازی آذربایجان‌شرقی است.

این طرح، از سال ۱۳۹۴ آغاز و فاز اول آن در پایان سال ۱۳۹۵ آماده بهره برداری شده و مابقی تا سال ۱۴۰۶ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این طرح در حال حاضر برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و تعداد شاغلان آن به مرور به ۲۰۰۰ نفر خواهد رسید.

ناهماهنگی بیش از حد در افتتاح پروژه‌ها توسط ویدیو کنفرانس در نوع حود قابل توجه بود که صدای شریعتمداری و استاندار را درآورد به‌گونه‌ای که معاون اجرایی رییس‌جمهور مجری را راهنمایی می‌کرد.

حاشیه های جالب مراسم:

برنامه رییس جمهور در سالن اداره کل استاندارد با حواشی بسیاری همراه بود که شاید بتواند علناً یکی از نمادهای بی تدبیری باشد.

ضعف سیستم ویدئو کنفرانس از حاشیه های این نشست بود، این اتفاق تا جایی پیشرفت که حسن روحانی به ارائه راهکار جهت تنظیم سیستم می پرداخت. مسئله به هم ریختن و سر و صداهای عجیب ویدئو کنفرانس به حدی بود که بعضا باعث خنده حاضرین شد.

تپق ها و گاف های مجری هم حاشیه ساز شد. طوریکه چندین بار ذکر اشتباه عناوین مسئولین و پس و پیش گفتن کلماتی مانند اشکل می تواند سطح برنامه را به شدت پایین آورد.

در حاشیه ی افتتاح پروژه باشگاه فرهنگیان معاون وزیر که جهت افتتاح آنجا حضور داشت ، اذعان داشت که یک نفر از حضار به شدت اصرار دارد که با رئیس جمهور سخن بگوید. این معلم زن شروع به تمجید از روحانی کرده و به وی با جملات شاعرانه خوشامد گفت .

انتهای خبر