رئیس جمهور در جمع علما، نخبگان و ایثارگران استان: گروهی به دنبال ‌شکستن فضای امید در جامعه هستند/ باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم

رئیس جمهور گفت: باید جلساتی با استادان و صاحب‌نظران در استان تشکیل داد و در نتیجه آن باید کار را قدم‌به‌قدم به مردم واگذار کرد تا دولت تصدی‌گری خود را کمتر کند. به گزارش اعتدال پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در جمع علما، نخبگان، برگزیدگان و ایثارگران در تالار معلم تبریز وحدت و انسجام […]

image_pdfimage_print

رئیس جمهور گفت: باید جلساتی با استادان و صاحب‌نظران در استان تشکیل داد و در نتیجه آن باید کار را قدم‌به‌قدم به مردم واگذار کرد تا دولت تصدی‌گری خود را کمتر کند.

به گزارش اعتدال پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در جمع علما، نخبگان، برگزیدگان و ایثارگران در تالار معلم تبریز وحدت و انسجام را رمز پیروزی دانست و اظهار کرد: وقتی یک ملت ایستاده خداوند هم آنان را یاری و کمک می‌کند.

 باید در همه مباحث به محیط زیست توجه کنیم و اگر امروز وضعیت دریاچه ارومیه به این حال رسیده به‌دلیل این بوده که اجرای برنامه‌های قبلی مثل احداث سد و چاه در حوضه این دریاچه پیوست محیط زیستی نداشته است.

وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه از اولین طرح‌های دولت بود، گفت: هر چند احیای این دریاچه کار مشکلی است ولی در عین حال دولت از روز اول در این مورد کار کرده و امروز وضع دریاچه از پارسال بهتر است ولی همچنان راه طولانی در پیش داریم.

روحانی تصریح کرد: محیط زیست حق‌‌آبه دارد و باید آن را رعایت کنیم.

رئیس جمهور با تاکید لزوم حفظ وحدت و انسجام در بین مردم و مسئولان، افزود: نیت ما باید خالصانه باشد و در چارچوب قانون؛ من تردیدی ندارم اگر ما متحد باشیم، عطر امیدواری در فضای جامعه می‌پیچد چراکه همه چیز با انسجام، اعتدال، امید، تدبیر و تحمل برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر همه ما برای آینده کار خود تدبیر داشته باشیم به‌راحتی از مشکلات عبور می‌کنیم، اظهار کرد: معتقدیم تمام کارها به‌دست مردم حل می‌شود و دولت نیز در این زمینه می‌تواند به مردم کمک کند.

روحانی با اشاره به اینکه آذربایجان استانی با انواع نعمت‌های الهی است، گفت: این خطه استانی امن است و همه گروه‌ها و اقوام و مختلف کنار هم قرار گرفتیم که این وحدت و اتحاد نیرو ، سرمایه بزرگ انسانی است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استانی که این‌قدر استعداد دارد می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد، تصریح کرد: همیشه ما در عرصه‌های مختلف مثل حوزه علمیه و انقلاب می‌دیدیم آذری‌ها در صف نخست بودند که این نشان از استعداد بالای مردمان این منطقه دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ اساس و ریشه در جامعه است، گفت: اگر فرهنگ جامعه ما به سمت خوبی نرود، اقتصاد و سیاست هم نمی‌تواند راه خود را طی کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تغییر الگوی مصرف آب در کشور، اظهار داشت: اگر الگوی مصرف آب و الگوی کشت را تغییر ندهیم نمی‌توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم و در این مسیر باید همگی این بار را به دوش خود حس کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که البته مشکلاتی در هر استانی است در اینجا هم هست که باید حل کنیم، افزود: فرهیختگان استان‌ها بهتر می‌دانند مشکل چیست و گروه‌های مردم‌نهاد و دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند مشاوران خوبی باشند.

رئیس جمهور همچنین خطاب به استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: باید جلساتی با استادان و صاحب‌نظران در استان تشکیل داد و در نتیجه آن باید کار را قدم‌به‌قدم به مردم واگذار کرد تا دولت تصدی‌گری خود را کمتر کند تا در سایه تلاش مردم حرکت‌های اجتماعی فرهنگی خود را در جوامع بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه کارهایی که دولت در عمر بیست ماهه خود انجام داده در مقابل کارهای بزرگ خانواده ایثارگران و شهدا ناچیز است، گفت: امیدواریم خداوند اجر دهد که روحیه ایثار در همه ما پدیدار شود تا همه بتوانیم این روحیه را ادامه دهیم و در سایه وحدت و یکپارچگی به موفقیت برسیم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که از لحاظ اقتصادی کشور رشد منفی ۶٫۸ درصدی را در سال ۹۱ تجربه می‌کرد، گفت: آنچه باعث شد از آن مرحله عبور کرده و به شرایط فعلی برسیم، ایجاد فضای امید در جامعه بود و نباید اجازه دهیم فردی، گروهی و یا دسته‌ای بخواهد امید مردم را در هم بشکنند و این موضوع نباید برای مردم ما قابل تحمل نیست.

رییس شورای عالی اقتصاد گفت: مردم ما بیدار، آگاه، فهمیده و قدردان هستند، چرا که مگر من به عنوان خادمی کوچک با یک جمع، در ۲۰ ماه گذشته چه کرده‌ایم که در هر استان مورد لطف و مهربانی و استقبال مردم قرار می‌گیریم. مردم در این مدت احساس آرامش می‌کنند، می‌بینند که ما می‌خواهیم کار کنیم و می‌دانند که با وجود برخی نواقص ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر امید در جامعه نباشد و مردم دولت را همراهی نکنند و بار مسئولیت در کشور را بر دوش نگیرند، امکان عبور از مشکلات وجود ندارد، گفت: اگر مردم از دولت حمایت نکنند، ما قادر نیستیم به‌تنهایی در برابر کوهی از مشکلات ایستادگی کنیم و اگر متحد و یکپارچه باشیم در این صورت است که یاری خداوند هم به کمک ما می‌آید.

دکتر روحانی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس، ملت و رزمندگان ایران در برابر دنیا ایستادند، گفت: علاوه بر تجهیزات، تبلیغات و امکانات خارجی که در اختیار رژیم بعث قرار داشت، در میان اسرای آنها نیز اتباع ۱۳ کشور حضور داشتند، اما رزمنده‌ها و ملت ما در برابر همه دنیا پیروز شدند، زیرا وحدت، اتحاد، ایمان، عشق و اعتقاد به حق داشتند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه امروز نیز مذاکره‌کنندگان ما در برابر دنیایی از قدرت‌های بزرگ ایستاده‌اند، گفت: ۱+۵ قدرت‌های بزرگ مادی دنیا هستند، با تمام ابزار، امکانات سیاسی، حقوقی و فنی. در این شرایط دیپلمات‌های ما اتکا به حضرت حق و امید به موفقیت در مذاکرات دارند.

روحانی در ابتدای سخنانش به سوابق آذربایجان شرقی در تاریخ معاصر کشور اشاره کرد و گفت: مردم آذربایجان شرقی و تبریز در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش بی‌بدلیلی داشتند و امروز نیز باید در دوران ایستادگی و تحول به سمت توسعه، نقش خود را ایفا کنند.

رییس جمهوری گفت: آذربایجان و تبریز سهم به‌سزایی در انقلاب مشروطه داشتند و بسیار مهم است که در کل منطقه خاورمیانه ما اولین ملتی هستیم که با رهبری علما و فرهیختگان جامعه و با ایثار و فداکاری توانستیم نهضت بزرگی را بیش از یک قرن قبل به ثمر برسانیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه ما نخستین کشور در منطقه هستیم که پارلمان را برای ایستادگی در برابر استبداد و دخالت‌های خارجی تأسیس کردیم، گفت: ایران از نظر سوابق تاریخی برای ایجاد فضای آزاد و استقرار حکومت قانون از همه کشورهای منطقه جلوتر بوده‌ و در استقرار حکومت مردم‌سالار دینی نیز پیروزی انقلاب اسلامی گام بسیار مهمی بود که با هدایت و رهبری امام راحل و حمایت و پایداری مردم به ثمر رسید.

دکتر روحانی با اشاره به اهمیت قیام ۲۹ بهمن ۵۶ مردم تبریز و حرکت این مردم در زنده نگه داشتن رشته چهلم شهدای قم و اربعین‌ها، گفت: این قیام امید و دلداری برای انقلابیون بود و پشت رژیم سفاک گذشته را شکست. گاهی یک کار و عمل آنقدر ارزشمند است که معادل یک دوران تاریخی ملت است.

رییس جمهوری در خاتمه ضمن اشاره به استعدادها و امکانات آذربایجان شرقی به تصمیمات اتخاذ شده در تهران برای استفاده از این ظرفیت‌ها و حل مشکلات اشاره کرد و گفت: باید همه گروه‌ها از تشکل‌های مردم‌نهاد، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها برای توسعه استان تلاش کنند، دولت نیز در کنار مردم خواهد بود و با توجه به اینکه فرهیختگان هر استان بهتر از سایرین راهکارهای حل معضلات و پیشرفت را می‌دانند، از استاندار می‌خواهم تا جلساتی با حضور آنها به‌منظور بهره‌برداری از فکرهای نو و واگذاری امور برگزار کند.

دکتر روحانی در خاتمه از توجه و اهتمام ویژه دولت یازدهم به حل معضل دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: برای انجام همه طرح‌های اقتصادی باید پیوست محیط زیستی آن فراهم شود در غیر این صورت ما با معضلاتی نظیر آنچه بر سر دریاچه ارومیه آمد، مواجه خواهیم شد.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری آیت‌الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز با اشاره به وجود نیروی انسانی نخبه و فرهیخته در آذربایجان شرقی، وضعیت حوزه‌های علمیه و تحصیل طلاب خارجی در این حوزه‌ها را تشریح کرد و به تبیین دیدگاه‌هایش در خصوص مسایل فرهنگی و مبارزه با تهاجم فرهنگی پرداخت.

سپس ۵ تن از محققان جامعه ایثارگران، برگزیدگان و نخبگان آذربایجان شرقی نظرات خود را در خصوص اجرایی نمودن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و دغدغه‌های آنها، اهتمام به مسایل فرهنگی و سیاست داخلی، موضوع مشارکت بانوان در مسئولیت‌های اجرایی، فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد و لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کردند.

در خواست رفع حصر سران فتنه و رفع ممنوع التصویری خاتمی / سر دادن شعارهای مرگ بر فتنه گر و سلام بر روحانی و خاتمی

انتهای خبر