جنجال نشست خبری رئیس جمهور در تبریز / دروغگویان دولت راستگو، خبرنگاران استان را سرکار گذاشتند!

در اقدامی عجیب و توهین آمیز توسط مسئولان برگزاری نشست خبری رئیس جمهور، از ورود تعداد زیادی خبرنگاران استان به این نشست ممانعت شد که موجب اعتراض شدید اصحاب رسانه حاضر در محل به این موضوع گردید. آپارتاید رسانه ای در سفر روحانی به تبریز اعتراض خبرنگاران را برانگیخت. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، پیش […]

image_pdfimage_print

در اقدامی عجیب و توهین آمیز توسط مسئولان برگزاری نشست خبری رئیس جمهور، از ورود تعداد زیادی خبرنگاران استان به این نشست ممانعت شد که موجب اعتراض شدید اصحاب رسانه حاضر در محل به این موضوع گردید.

آپارتاید رسانه ای در سفر روحانی به تبریز اعتراض خبرنگاران را برانگیخت.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، پیش از این در جلسه هماهنگی بین مدیران رسانه های محلی استان و مسئولین مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری که قبل از سفر رئیس جمهور در تبریز تشکیل یافته بود قرار شد، علی رغم مخالفت حاضرین فقط ۴ خبرنگار آنهم بر اساس قرعه کشی، در نشست خبری رئیس جمهور اجازه سوال داشته باشند و سایر خبرنگاران نیز بدون محدودیت و بصورت نمایشی در نشست خبری حضور داشته باشند.

علی رغم این هماهنگی و درحالیکه تا صبح امروز هیچ تصمیم و لیست جدیدی از سوی متولیان این نشست خبری به رسانه ها  اعلام نشده بود، در کمال تعجب و تاسف شدید و در یک آپارتاید رسانه ای ازسوی تیم رسانه ای دولت و روابط عمومی استانداری و امور مطبوعات ارشاد آذربایجان شرقی از ورود اکثر خبرنگارانی که حتی دارای کارت خبرنگاری ویژه نهاد ریاست جمهوری بودند به این نشست، ممانعت شد. (این درحالیست که در دیگر برنامه های سفر رئیس جمهور به تبریز نیز شاهد چنین برخوردهای گزیشی با برخی رسانه ها بودیم که خبرنگاران تا امروز با سعه صدر و به حرمت رئیس جمهور، آنرا تحمل کرده بودند.)

به دنبال ممانعت تعداد زیادی از خبرنگاران و انتخاب گزینشی تعدادی از آنها در این نشست که طبق اعلام مسئولین مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری، از سوی حسینی مدیر امور مطبوعات اداره ارشاد استان تهیه شده بود؛  موجب اعتراض گسترده خبرنگاران شده و نکته جالب این که هیچ کس از مسئولان تیم رسانه ای دولت و استانداری به این موضوع پاسخگو نبوده و گوشی موبایل افراد مسئول نیز خاموش یا بدون پاسخ رد می شد.

به دنبال سردرگمی چندساعتی خبرنگاران و پس از اعتراض های تند و مستمر صورت گرفته جلوی درب استانداری که توجه دیگر حضار حاضر در محل را هم جلب کرده بود، در اقدام قابل تامل دیگر از سوی حسینی مدیر امور مطبوعات اداره ارشاد استان، میان خبرنگاران تبعیض مجدد صورت گرفته و به تعداد معدودی از خبرنگاران حاضر، اجازه ورود به عمارت استانداری داده شد و با دیگر خبرنگاران استانی جهت پوشش خبری نشست رئیس جمهور همکاری لازم صورت نگرفت.

نکته جالب و تاسف انگیزتر اینکه در تماس با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون سیاسی استانداری، این دو مسئول ارشد از چنین تصمیمی یعنی حذف اسامی برخی رسانه ها از سوی روابط عمومی استانداری و امور مطبوعاتی ارشاد استان بی خبر و متعجب بودند و مسئول این تصمیم را مدیران مرکز رسانه ای نهاد ریاست جمهوری می دانستند در حالیکه “میرحسینی” معاون مدیرکل اطلاع رسانی ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران معترض خود را بی خبر از این موضوع دانسته و “حسینی” مدیر امور مطبوعات اداره ارشاد استان را تصمیم گیر این قضیه و تهیه کننده لیست گزیشنی رسانه ها برای حضور در نشست خبری رئیس جمهور معرفی می کرد.

هرچند سرانجام معلوم نشد که مقصر این کار زشت و توهین آمیز چه کسی بود، ولی آنچه مسلم شد اینکه حداقل یکی از این مسئولان منتسب به دولت راستگویان، دروغگو بوده و خبرنگاران را اینچنین سرکار گذاشته!!!  

۲۰۱۵-۰۵-۲۱ ۱۱٫۱۷٫۲۷متاسفانه باید متذکر شد که رویکرد انقباضی و گزینشی تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور و برخی مدیران رده پایین استانی در هفدهمین سفر ریاست جمهوری به آذربایجان‌شرقی با شعار اعتدال و آزادی بیان رئیس‌جمهور و سخن ایشان مبنی بر اینکه تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند، دولت پاسخگوی راستگویان را با چالش مواجه کرد.

لازم به یادآوری است که رئیس‌ دولت اعتدال چندی پیش، با بیان این مطلب که نباید بگذاریم برخی تنگ‌‌نظری‌ها، سلیقه‌ورزی‌ها و ابهام‌های قانونی اجازه دهد سلیقه‌های سیاسی در مسائل فرهنگی و ارتباطاتی حاکم شود، تاکید کرد: تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند.

گفتنی است، قیومی مدیرکل اطلاع رسانی ریاست جمهوری در جلسه هماهنگی با مدیران رسانه های استان، سفرهای استانی دولت را فرصتی برای نقش‌آفرینی رسانه‌های محلی دانست و خواستار تعامل مدیران رسانه‌های استان برای پوشش خبری هرچه بهتر برنامه‌های سفر استانی هیئت دولت شد درخواستی که در عمل به اقدام زشت و توهین آمیز با خبرنگاران محلی منجر شد!

علی رغم عذرخواهی متواضعانه دکتر صفی پور مدیرکل ارشاد استان و قول پیگیری و برخورد با مسببان این اقدام، باید متذکر شویم چنین برخوردی از مدیران پایین دست و غیرمسئول استان با پایگاه خبری اعتدال پرس که یکی از پربازدیدترین و مهمترین سایتهای خبری استان بوده و با دولت یازدهم حداکثر همراهی ممکن را داشته و در انعکاس اخبار دولت سعی وافر داشته است، بسیار بعید و تاسف آور است و امید است مسئولان ارشد استان برخورد جدی و قاطع با چنین افراد خودسر که موجب وهن دولت و زیر سوال رفتن آن نزد رسانه ها و افکار عمومی می شود، به عمل آورند.

گفتنی است، خبرگزاری فارس نیز در مطلبی که دیروز منتشر شد، نوشته بود که اسامی خبرنگاران و عکاسان فارس در تبریز از برنامه‌های ریاست جمهوری حذف شده است.

پایگاه خبری آناج نیز در اعتراض به این اقدام نوشت: “پس از بررسی های خبرنگار آناج نیز یکی از مقامات آگاه اعلام کرد: رسانه های منتقد هیچ حق حضور در نشست خبری رئیس جمهور را نداشته و نباید در این جلسه شرکت نمایند.

عملکرد دولت در رابطه با منتقدین همواره حواشی بسیاری را در پی داشته است از دیروز که رسانه های منتقد را به استادیوم ورزشی راه نداده و حتی از حضور تشکل های منتقد در دیدار با روحانی جلوگیری به عمل آمده و امروز که در نشست خبری ریاست جمهوری تمامی رسانه های منتقد دولت در پشت درهای بسته مانده و اجازه ورود به نشست را نیافتند. اقدام گزینشی نهاد ریاست جمهوری و استانداری آذربایجان شرقی در نشست خبری رییس جمهور، عملکردی خلاف شعارهای دولت تدبیر و امید را نشان داده و حاکی از آن است که دولت نمی خواهد صدای برخی را شنیده و به همین دلیل درصدد حذف آنها بر می آید.”

رفتارهای تبعیض‌آمیز تیم رسانه‌ای دولت با رسانه‌های منتقد و مستقل محلی در حالی صورت می‌گیرد که این رسانه‌ها تنها به دلیل وظیفه حساس خود در عرصه اطلاع‌رسانی به جامعه، اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های خود می‌کنند؛ انجام وظیفه‌ای که گویی به مذاق برخی مدیران خوش نیامده است.

رویکرد انقباضی و حذف رسانه‌های منتقد و مستقل، موضوعی است که قطعا شخص رئیس‌جمهور نیز چندان رضایتی نسبت به آن نداشته باشد اما غفلت از آن پاشنه آشیلی برای دولت پاسخگوی راستگویان خواهد بود.

در سال‌های اخیر مشکلی که دولت‌ها با آن روبه‌رو بوده‌اند، همراهی افرادی است که به شعارهای دولت اعتقادی نداشته و تنها برای تصاحب پست، خود را همرنگ دولت می‌کنند و حذف بدون دلیل اسامی برخی رسانه ها، این موضوع را بیشتر روشن می‌کند که امیدواریم رئیس جمهور به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که مدیران رسانه‌ای وی اعتدال را در عمل رعایت نمی کنند.

* گفتنی است، پایگاه خبری اعتدال پرس ضمن عذرخواهی فراوان از محضر رئیس جمهور محترم، همچون دیگر رسانه های معترض اعلام می دارد به خاطر اقدام توهین آمیز و حذفی مسئولان تیم رسانه ای نهاد و متولیان امر در استان، از پوشش نشست خبری رئیس جمهور  و نیز جلسه شورای اداری صبح امروز استان و دیگر جلساتی که نیاز به حضور خبرنگاران اعتدال پرس دیده نشده! معذور است.

۲۰۱۵-۰۵-۲۱ ۱۱٫۱۷٫۱۳

۲۰۱۵-۰۵-۲۱ ۱۱٫۱۷٫۰۲

انتهای خبر