یادداشت وارده/ اتفاقات تبریز در سه سکانس!

اعتدال پرس:به دنبال درج مطلبی با عنوان”کدام اتفاق تبریز را پیگیری می‌کنید؟“در روز گذشته در اعتدال پرس که البته به نقل از سایت “عصر ایران” و فارغ از موضع اعتدال پرس در این خصوص، منتشر شده بود، یکی از روزنامه نگاران ورزشی نویس تبریز یادداشت کوتاهی در این زمینه نوشته اند که ضمن تشکر از […]

image_pdfimage_print

اعتدال پرس:به دنبال درج مطلبی با عنوان”کدام اتفاق تبریز را پیگیری می‌کنید؟“در روز گذشته در اعتدال پرس که البته به نقل از سایت “عصر ایران” و فارغ از موضع اعتدال پرس در این خصوص، منتشر شده بود، یکی از روزنامه نگاران ورزشی نویس تبریز یادداشت کوتاهی در این زمینه نوشته اند که ضمن تشکر از ایشان، عینا در زیر می آید:

بیش از یک هفته از اتفافات جمعه تلخ و سیاه تبریز می گذرد و علی رغم آن همه ادعای پی گیری هنوز خبری از معرفی مسوول اتفاقات تبریز نیست. اصلا اینقدر ماجرا پیچیده شده که کسی نمی داند ترکیب کلمه «اتفاقات تبریز» مربوط به کدام بخش ماجرااست. رییس جمهور دستور پی گیری داده و وزیر ورزش و رییس فدراسیون فوتبال به دنبال پی گیری ماجرا افتاده اند که بررسی کنند علت اصلی اتفاقات تبربز چه بوده.

البته اظهارنظرهای وزیر ورزش در زمان آغاز سفر و پایان سفر متناقض و به نوعی نافی هم بود!

تا امروز رییس دپارتمان داوری عوض شده و علی رضا فغانی تا نزدیکی محرومیت پیش رفته است. اما چطور کار به اینجا رسید و اصلا اتفاقات تبریز چه بود و قرار است چطور مسوول اش پیدا و با آن برخورد شود؟ در تبریز ۳ مدل اتفاق رخ داد که کنار هم جمع شدند.

اتفاق هایی که هم مسوولش فرق می کند و هم مدل پی گیری اش متفاوت است.

۱- اتفاق فدراسیونی و مدیریتی فوتبالی تبریز

داوربازی در جریان سوت هایش بر نتیجه بازی تاثیر گذاشته است. در اصل علی رضا فغانی داور دیدار تراکتورسازی و نفت تهران دو اشتباه مهلک داشته است. او به دلیل کارت زرد دوم آندو را اخراج کرد در حالی که کسی از سرنوشت و چگونگی اخطار اول خبر ندارد! اخطار دوم در حالی به آندو داده شد که سخت گیرانه ترین و غیرمتعارف ترین تنبیه می توانست باشد. با نگاهی دوباره به صحنه می توان از این بی عدالتی آشکار آگاه شد.

اشتباه دوم داور ضربه پنالتی ای است که باید به نفع تراکتورسازی اعلام می کرد و اعلام نکرد.

پنالتی ای که باز می توانست تراکتورسازی را ۴ گله و دست نیافتنی کند و … خلاصه اینکه علی رضافغانی در یک بازی دواشتباه مهلک به نفع تیم نفت انجام داده است. اما پس از بازی شایعاتی در مورد تسلط یک لهجه برفدراسیون و تصمیم گیری ها و البته دلایل انتخاب فغانی شنیده می شود که ماجرا را مشکوک می کند.

پی گیری انجام شده: همه پی گیری ها در این حوزه بوده. یعنی رییس دپارتمان داوری برکنارشده و شنیده می شود که فغانی هم اصالتی اصفهانی دارد و در آستانه محرومیت قرار دارد. اما این اتفاقات کمی شائبه برانگیز است. چرا نامی از عوامل اصلی نیست؟ آیا تاج و دیگر اصفهانی ها در این پروسه نقش نداشتند؟ اگر عسگری برکنار شده یعنی در اشتباهش برای انتخاب فغانی عمدی داشته و فغانی هم عمدا اشتباه کرده که درآستانه محرومیت است. اگر این اتفاق رخ داده باشد، امکان تکرار بازی به خاطر فساد داوری وجود دارد.

۳- اتفاق فنی فوتبالی تبریز

در اتفاق فوتبالی رخ داده جز کادرفنی و بازیکنان تراکتورسازی، داوری و شایعه هم مقصر هستند.

اتفاق فوتبالی هم این بود که تیم نتوانست ۲گل برتری خودش را حفظ کند.

پی گیری انجام شده: اینجا به نظر می رسد هیچ کس رویش نمی شود به طرفداران تراکتورسازی بگوید که تونی باید یک نقشه دومی برای مقابله با احتمالاتی همچون اخراج و ناداوری داشت.

هرچند که ناداوری فغانی باعث شد تا تراکتور پس از اخراج آندو به گونه ای خلع سلاح شود و همه ی نقشه های اش بهم ریزد که روحیه ای برای ادامه بازی نداشته باشد.

البته این احتمال هم وجود داشت که حتی در صورت حفظ نتیجه بازهم داور وارد بازی میشد و معادلات را بهم میریخت.

آقای رییس جمهور دستور داده که ماجرای تبریز پی گیری شود ولی کمی دور از ذهن است که دولت بتواند بر فدراسیون و ارکان آن دخالتی هرچند عادلانه و لازم و ضروری، داشته باشد.

فقط امیدواریم اتفاق تلخ و سیاه جمعه تبریز به بوته فراموشی سپرده نشود.

عادل جعفرموحد

انتهای خبر