آزمون استخدامی آموزش و پرورش در هاله‌ای از ابهام

بر اساس گفته معاون آموزش و پرورش باید حداکثر تا دیروز منابع آزمون استخدامی اعلام می‌شد اما چنین نشد و وزیر آموزش و پرورش هم دیروز در خوزستان گفت: «تمام آنچه که تاکنون در خصوص ثبت‌نام استخدام نیروی جدید بیان ‌شده، صحت ندارد». به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، هجدهم اسفند ماه سال […]

image_pdfimage_print

بر اساس گفته معاون آموزش و پرورش باید حداکثر تا دیروز منابع آزمون استخدامی اعلام می‌شد اما چنین نشد و وزیر آموزش و پرورش هم دیروز در خوزستان گفت: «تمام آنچه که تاکنون در خصوص ثبت‌نام استخدام نیروی جدید بیان ‌شده، صحت ندارد».

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، هجدهم اسفند ماه سال گذشته، سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص استخدام در این وزارتخانه گفت «درخواستی را از سازمان مدیریت داشتیم و مقدمات آن نیز آماده شده است تا سهمیه استخدام ۵ هزار نفر را از سازمان مدیریت بگیریم».

وی ادامه داد: «بر این اساس، تا یک ماه دیگر اطلاعیه برگزاری این آزمون اعلام می‌شود و داوطلبان با اولویت مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای شرکتی به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد؛ دوره یکساله‌ای نیز در دانشگاه فرهنگیان برای پذیرفته‌شدگان برگزار خواهد شد».

بر اساس گفته‌های معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اواخر فروردین باید فراخوان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش منتشر می‌شد و این در حالی بود که نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه کاشف به عمل آمد، هنوز مجوزی صادر نشده است.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در ۲۴ فروردین ۹۴ و در حاشیه «همایش یاس مهربانی» درباره آخرین وضعیت برگزاری آزمون استخدام آموزش و پرورش اظهار کرد: «مجوز استخدام شفاهاً داده شده است، زمان آن مشخص و آزمون را سازمان سنجش و آموزش و پرورش مشترکاً برگزار می‌کنند».

وی افزود: «روز گذشته هم پیگیر بودم تا این مجوز کتباً ابلاغ شود. به مجرد آنکه مجوز کتباً ابلاغ شود دستورالعمل مربوط صادر خواهد شد و همه جزییات در آن مشخص است».

هشتم اردیبهشت بود که وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی فرهنگیان شهرستان رزن استان همدان گفت: «پس از پیگیری‌های ۶ ماهه این وزارتخانه، روز گذشته (۷ اردیبهشت) مجوز استخدام پنج هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت کتبی اعلام شد».

به دنبال این انتشار این خبر از زبان وزیر آموزش و پرورش، سایت‌های مختلف نیز، تبلیغات جزوه و کتاب‌های آموزشی را آغاز کردند و این در شرایطی بود که هنوز هیچ خبری مبنی بر فراخوان نبود.

اطلاع‌رسانی ضعیف و قطره‌چکانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص آزمون به حدی بود که برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی و برخی سایت‌ها به دروغ به نقل از آموزش و پرورش خبرهایی مبنی بر زمان برگزاری آزمون و جزوه‌های آن منتشر کردند.

کار به جایی کشید که رسول پاپایی معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، اظهار داشت: «دستورالعمل نحوه برگزاری این آزمون باید به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برسد و  پس از تأیید نحوه برگزاری این آزمون، جزئیات به اطلاع عموم خواهد رسید».

وی با اشاره به اینکه برخی سایت‌ها به اعلام منابع آموزشی یا نحوه ثبت‌نام از علاقه‌مندان به استخدام در آموزش و پرورش اقدام کردند، گفت: «هر گونه خبر و اعلام نشانی یا آدرس و مواد آزمونی توسط برخی سایت‌ها اعتباری ندارد و مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش نیست».

وی هشدار داد: «هم‌وطنان گرامی مواظب باشند افراد فرصت‌طلب و سودجو به نام این آزمون، از آنها اخاذی نکنند، چرا که آموزش و پرورش تا این لحظه هیچ‌گونه تاریخ دقیقی برای زمان آزمون، مواد امتحانی و نشانی جهت ثبت‌نام اعلام نکرده است و هرگونه اعلام نشانی و درخواست وجه به شماره‌حساب‌های اعلام‌شده در برخی سایت‌ها، کار افراد فرصت‌طلب است».

اما ۲۸ اردیبهشت، محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه گردهمایی آموزشی توجیهی روسای گروه انجمن اولیاء و مربیان ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور درباره آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: «در حال حاضر مشغول بررسی منابع آزمون هستیم و تلاش می‌کنیم اواخر هفته آینده جدول سهمیه، رشته و منابع را آماده و به سازمان مدیریت ارسال کنیم؛ اصرار داریم آزمون قبل از مهر ماه برگزار شود تا دانشجویان بتوانند از مهر ماه تحصیل خود را در دانشگاه آغاز کنند، اما سازمان مدیریت به آیین‌نامه‌ای استناد دارد و می‌گوید آزمون‌های استخدامی به طور سراسری و هر۶ ماه یک بار و بنابراین، آبان‌ماه برگزار شود اما اصرار ما برگزاری آزمون قبل از شهریور است».

بر اساس گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، باید حداکثر تا دیروز (۸ خرداد) منابع آزمون و جدول سهمیه و رشته‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شد اما چنین نشد و در چنین شرایطی روز گذشته وزیر آموزش و پرورش در حاشیه سفر به خوزستان با بیان اینکه زمان ثبت‌نام برای استخدام جدید آموزش و پرورش ماه آینده اعلام می‌شود، عنوان کرد: «تمام آنچه که تاکنون در خصوص ثبت‌نام استخدام نیروی جدید در آموزش و پرورش بیان ‌شده است، صحت ندارد».

به نظر می‌آید همچنان ابهام بر سر آزمون استخدامی آموزش و پرورش سایه افکنده است و در این میان تنها شانس با فرصت‌طلبان است تا از بدقولی‌های آموزش و پرورش و ابهامات ایجاد شده،‌ به نفع خود استفاده کنند و کلاهی گشاد بر سر علاقه‌مندان به استخدام در آموزش و پرورش بگذارند.

انتهای خبر