استیضاح با طعم نماینده سالاری!!! / یادداشت سیاسی

اگر وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام گام اساسی را در جهت حل این مشکل برداشته و با ارائه طرحها،متمم ها و تصویب قوانینی موجب رفع این دغدغه و نیز جلب رضایت فرهنگیان شده اند؟ اعتدال […]

image_pdfimage_print

اگر وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام گام اساسی را در جهت حل این مشکل برداشته و با ارائه طرحها،متمم ها و تصویب قوانینی موجب رفع این دغدغه و نیز جلب رضایت فرهنگیان شده اند؟

اعتدال پرس – یادداشت وارده/

سید اسلام فیاضی رییس مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان آذربایجان شرقی و مشاور مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی طی یادداشتی به اعتدال پرس درباره استیضاح وزیر آموزش و پرورش نوشت: 

وقتی در جلسه علنی روز سه‌شنبه نوزدهم خردادماه نودوچهار مجلس شورای اسلامی به استناد مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ آئین نامه داخلی و در اجرای اصل ۸۹ قانون اساسی ،استیضاح دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش توسط محمدرضا باهنر نائب رییس دوم مجلس اعلام وصول شد،شوک لازم برای هیجانی بودن این خبر به وجود نیامد چرا که مجموعه تعلیم و تربیت کشور و عملکرد وزیر آن بخصوص در یک سال منتهی به اعلام وصول استیضاح،مسائلی را در ورای خود گنجانده بود که ارزش خبری آن را پایین آورده بود.رقبای جمعه و مدعیان شنبه / اسلام فیاضی

فارغ از موارد ده گانه اعلام شده در متن تقاضای استیضاح که وزیر را به ناتوانی در جلب رضایت جامعه آموزش و پرورش، جلب توجه دولت در اختصاص منابع مالی مناسب، افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم،جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان، حذف تفاوت ها در حقوق و مزایای فرهنگیان وعدم اقدام جدی و موثر در تهیه، تدوین و ارائه نقشه راه و راهکار عملیاتی برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین و عدم وجود رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان ونداشتن برنامه و نظام مشخص موثر در استقرار نظام پویا و جامع و ارتقاء کیفی نیروی انسانی و… متهم کرده بودند،شاید از منظری دیگر دلایل دیگری را مهمتر و اثرگذارتر از این موارد میتوان در تحقق امر استیضاح دخیل دانست و آن رویکرد نماینده سالارانه آقای وزیر در ایام وزارتشان می باشد.

همگان بر این امر در جامعه واقف هستیم که بعضی ازنمایندگان مجلس خود را حاکم بلامنازع انتصابات و هرگونه تغییر و تحولی می دانند تا جایی که به خود این حق را روا می دارند که از وظایف ذاتی خود یعنی قانونگذاری و نظارت عدول کرده و با زیر پا گذاشتن اصل تفکیک قوا، در وظایف قوه مجریه دخالت کنند.

اما موضوع مورد اشاره در وزارتخانه ها و نهادهای مختلف،از تناسب و غلظت یکسانی برخوردار نیست تا جایی که بعضی از وزرا حق دخالت حداقلی را به نمایندگان قائل هستند ولی متأسفانه جناب دکتر فانی توازن میان مدیران آموزش و پرورش و نمایندگان را طوری تنظیم نموده است که اصل(همواره حق با نماینده است) به یک قانون تبدیل شده است.!!!

اینکه تاکنون مدیران ستادی و مدیران کل استانها با چنین روندی چگونه توانسته اند کاروان تعلیم و تربیت را مدیریت کنند خود مجالی دیگر می طلبد تا مقاله ای عریض قلمی گردد.

واقعیتی که نمیتوان از کنار آن به سادگی رد شد اینست که اگر در ابتدای شروع بکار دولت تدبیر و امید،نمایندگان مجلس میخواستند محبت و علاقه خود را به دولت جدید از یک طرف و خواسته ی اکثریت معلمان از طرف دیگر نشان دهند رأی کافی و وافی به حضور دکتر محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی رییس جمهور محترم نشان می دادند که عدم تحقق این مهم موجب آزردگی خاطر این قشر عظیم گردید.

بی تردید آقای دکتر فانی یکی از متعهدترین , باتجربه ترین و متدین ترین وزیرانی است که آموزش و پرورش تاکنون به خود دیده است اما رویکرد نماینده سالارانه وی که شاید هم از داشتن حس تعامل بیشتر وی!! ناشی شود کار را به جایی رساند که در آستانه انتخابات مجلس دهم،از شدت تعامل!! شمشیر استیضاح بر گردن وی نهاده اند.

وزیر محترم باید این حق را به مدیران ستادی و کل قائل می بود که دولت برای پیشبرد برنامه های خود،لازم است به پالایش و عزل مدیرانی دست بزند که نه با دولت همراه هستند و نه آرزومند موفقیت دولت! به هر حال در این مملکت انتخاباتی برگزار شده است  و جریانی به نام اعتدال در میان ۸ کاندیدا توانسته است بیش از ۵۰ درصد آراء را به خویش اختصاص دهد.مردم اگر قرار بود سیستم و نگرش مورد نظر و تأیید بعضی از نمایندگان را قبول داشته باشند تفکر نزدیک به آنها را انتخاب میکردند.

امروز وضعیت دخالت برخی نمایندگان در اموراجرایی به گونه ای پیش رفته که کم کم بعضی ازآن ها به سهم خواهی روی آورده وهرکدام با عِده و عُده تلاش می کند با دخالت بیشتر به چانه زنی ویا بهره گیری از ابزارهای پارلمانی،خواسته های خود را تحمیل نمایند، البته نمایندگانی هم هستند که با آگاهی ودرک وظایف حقوقی خود صرفا” به امر قانون گذاری ونظارت بردستگاه عظیم اجرایی کشوروطرح معضلات ومشکلات مردم پرداخته و تراز موفق ودرخشانی از کرسی نمایندگی خود ارائه می دهند.

هرچند در قانون این اجازه به نمایندگان مجلس داده شده است که وزیر را برای ادای توضیح یا استیضاح به مجلس بکشانند ولی استیضاح ابزاری برای برکناری وزیران ناکارآمد است نه وسیله‌ای برای حفظ یا گماردن اطرافیان خود در قدرت.

دخالت برخی نمایندگان در امور آموزش و پرورش تا آنجایی رشد کرده است که سید کاظم اکرمی وزیر اسبق ومشاورعالی فعلی وزیر آموزش و پرورش با یادآوری وظیفه نمایندگان(تقنین و نظارت بر اجرای قانون) می گوید:اینکه افرادی دخالت کنند و بگویند مدیری در آموزش و پرورش تغییر کند، این اتفاق دست آموزش و پرورش را می‌بندد. نمایندگان به آموزش و پرورش کمک کنند.

به نظر حقیر این استیضاح انداختن توپ کم توجهی مجلس به آموزش و پرورش،در زمین وزیر آنست.جایی که بایستی این نمایندگان محترم خود بدوا” به دلایل استیضاح وزیر،پاسخگو باشند.

اگر وزیر در جلب نظر دولت جهت تأمین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته به امتیازاتی مشابه سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به فرهنگیان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام گام اساسی را در جهت حل این مشکل برداشته و با ارائه طرحها،متمم ها و تصویب قوانینی موجب رفع این دغدغه و نیز جلب رضایت فرهنگیان شده اند؟

اگر وزیر در جلب توجه دولت جهت تأمین منابع مورد نیاز برای هزینه‌های موجود مدارس و تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگردان ناتوان است،نمایندگان مجلس کدام طرح را بر رفع این نقیصه داده و تصویب نموده اند؟
مگر حذف تفاوت حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که نسبت به آموزش و پرورش از حساسیت کمتری برخوردارند جزء اختیارات وزیر است که حال باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

نمایندگان مجلس کدام قانون را در راستای افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها تصویب نموده اند که وزیر آن را اجرا نکرده است؟

و…

نویسنده این سطور منکر نقایص وزارت آموزش و پرورش و بعضی اشکالات ارائه شده در متن استیضاح نمایندگان نبوده، لیکن پیشنهاد می نماید اگر استیضاح وزیر در روز چهارشنبه  ۲۷خرداد رأی آورد.وزیر جدید نوع نگرش خود را درخصوص شرایط موجود بین وزارت و نمایندگان مجلس تغییر داده و بعضی از نمایندگان هم به جای چانه زنی برای انتصاب فلان فرد به ریاست اداره و… در تصویب قوانین عملی برای تأمین معیشت فرهنگیان و حذف تفاوت حقوق و مزایای آنها نسبت به سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها کوشا باشند.

چنانچه استیضاح وزیر رأی نیاورد و وزیر ابقاء گردد.تغییر رویکرد نماینده سالارانه آقای وزیر و شفاف سازی مشکلات مبتلابه وزارت آموزش و پرورش امری ضروری خواهد بود.

* ( اعتدال پرس: انتشار این مطلب به معنای تایید محتوای آن نمی باشد و صرفا در جهت تضارب آراء و احترام به دیدگاههای سیاسی مختلف طیف گسترده مخاطبان اعتدال پرس می باشد.)

انتهای خبر